Je wordt doorgestuurd naar Online Payment Platform BV om je te registreren voor Betaalverzoeken met iDEAL via Marktplaats. Ga akkoord met de Algemene Voorwaarden van Online Payment Platform BV. Je wordt gevraagd om €0,01 over te maken om je rekening te bevestigen. Voer je telefoonnummer in.
Hier kunnen verschillende redenen voor zijn; Je hebt je aangemeld als nieuwe gebruiker, deze betaaloptie is alleen mogelijk voor al eerder geregistreerde gebruikers. Je hebt je afgemeld voor Betalen met één klik. Je hebt de tenaamstelling van je rekeningnummer gewijzigd.
Ben je aangemeld voor Betaalverzoeken? Dan kun je tijdens het aanmaken van een Betaalverzoek ervoor kiezen om te Verzenden met PostNL. Zodra de betaling geslaagd is, ontvang j als verkoper direct een verzendlabel in Berichten en in je mailbox. Zo hoef je geen verzendlabel meer te kopen in de winkel!
Als verkoper:
Je hoeft de verzendkosten niet voor te schieten. Na betaling ontvang jij direct het online verzendlabel in Berichten en in je mailbox. Je laat het online verzendlabel snel en gemakkelijk scannen op een PostNL-locatie bij jou in de buurt. Je verstuurt je pakket met de vertrouwde service van PostNL.
Bedrijven kunnen u een zogenaamde betaallink sturen, bijvoorbeeld via e-mail, sms, WhatsApp of andere online kanalen. Dit maakt het heel eenvoudig om uw facturen te betalen met iDEAL. U hoeft niets anders te doen dan te klikken op de link en de betaling goed te keuren in de bankieren-app van uw eigen bank.
Zo is het verstandig om altijd het webadres van de betaallink te controleren wanneer u een betaalverzoek ontvangt. Daarnaast heeft de politie een handige zoekmachine om te controleren of er (negatieve) meldingen zijn gedaan over een bepaalde (ver)koper.
Verkoop je via Marktplaats.nl, dan kun je kiezen voor de veilige betaalmethoden 'Betaalverzoeken met iDEAL' en 'Gelijk Oversteken Service'. Dan hoef je niet bang te zijn dat je je betaling niet ontvangt of vals geld krijgt. Lees meer over veilig handelen op Marktplaats*.
Je hoeft geen bankgegevens uit te wisselen en handelt alles binnen Marktplaats af. Veilig. We controleren vooraf het bankrekeningnummer en telefoonnummer van de verkoper. Je kan gebruik maken van de service Kopersbescherming.
Per transactie wordt hiervoor een bedrag van € 0,40 in rekening gebracht. De koper betaalt standaard deze servicekosten. Wil je dit niet, dan kun je als verkoper de servicekosten van het afgesproken bedrag afhalen.
Krijg ik mijn geld terug bij oplichting? Heb je voor een product betaald maar niet ontvangen? Wij kunnen er helaas niet voor zorgen dat je het geld dan terugkrijgt. Ook spelen wij geen rol in schadebemiddeling tussen kopers en verkopers.
Je betaalt als koper, maar het geld gaat pas naar de verkoper als jij het pakket in je bezit hebt. En voor de verkoper geldt hetzelfde: hij hoeft het pakket pas te verzenden als het geld is overgemaakt.
Ga naar Mijn profiel. Klik bij Betalingsoverzicht op Naar betalingen. Klik op Naar Transactieoverzicht om je rekeningnummer te kunnen bekijken.
Bij Tikkiefraude vraagt iemand je tijdens een online aankoop om via betaaldienst Tikkie een klein bedrag over te maken. Zogenaamd bedoeld om je bankgegevens te controleren. Dit is echter een oplichter die via een nepwebsite aan je bank-inloggegevens probeert te komen.
Wees voorzichtig met een platform zoals Marktplaats
Als je bijvoorbeeld via marktplaats iets verkoopt, dan is het doorgeven van jouw bankrekeningnummer gebruikelijk om de betaling te ontvangen. In ieder geval is het doorgeven van naam en rekeningnummer iets om mee uit te kijken op die manier.
Het betalen van 1 cent in het aanvraagproces van een abonnement is ter verificatie van uw identiteit. Dit is helaas nodig om fraude zoveel mogelijk te beperken. Fraudeurs hebben als hoofddoel om een nieuw abonnement of nieuwe mobiele telefoon te verkrijgen, zonder de provider hier ooit voor te betalen.
Na de betaling gaat het bedrag eerst naar een tussenrekening van Online Betaalplatform. Het bedrag staat de eerstvolgende werkdag uiterlijk om 18.00 uur op je rekening. Heeft de koper betaald in het weekend of op een feestdag? Dan kan het iets langer duren voor het bedrag op je rekening staat.
Het bedrag staat de eerstvolgende werkdag uiterlijk om 18.00 uur op je rekening. Betaling in het weekend of op feestdagen? Dan kan dit iets langer duren. Uitbetalingen vinden namelijk alleen op werkdagen plaats.
Een bekende truc is dat de zogenaamde koper wil weten of u wel te vertrouwen bent. Hij of zij beweert namelijk een nare ervaring te hebben gehad met online aankopen. Om zeker te weten wie u bent, vraagt de 'koper' u een (paar) cent over te maken. Bij de overschrijving wordt namelijk ook uw volledige naam zichtbaar.
Zoek bijvoorbeeld online naar gegevens zoals naam, telefoonnummer en bankrekeningnummer (Google, social media, fora of andere websites). Controleer voordat je geld overmaakt of de (bank)gegevens bekend zijn bij de politie. Probeer persoonlijk met de (ver)koper af te spreken. Zo wordt de kans op oplichting kleiner.
Gelijk oversteken is eigenlijk hetzelfde als een betaalverzoek en kost ook 40 cent, maar daarbij wordt het geld niet na een dag overgemaakt bij de verkoper. Het wordt pas overgemaakt als het pakketje is afgeleverd bij de koper.
De betaling van de koper blijft op een tussenrekening van onze betaalpartner, Online Payment Platform BV, staan totdat de koper het product in goede orde heeft ontvangen.
Twijfel je over de betrouwbaarheid van een verkoper? Kijk dan of je zijn/haar gegevens op Google kunt vinden. Ook kun je het telefoon- en bankrekeningnummer via het Meldpunt Internetoplichting controleren. Wees alert bij verkopers uit het buitenland.