Je kunt ervoor kiezen om de boeken te verkopen, bijvoorbeeld via een tweedehands boekenwinkel zoals Boekenbalie. Dit kan een leuke manier zijn om nog wat geld terug te verdienen op je boeken. Daarnaast kun je ervoor kiezen om de boeken weg te geven aan vrienden of familieleden, of om ze te doneren aan een goed doel.
De presentatie van een boek vindt normaal gesproken plaats op of rond de publicatiedatum. Zorg er in ieder geval voor dat je boek leverbaar is en dat er voldoende exemplaren op voorraad zijn op de locatie van je boekpresentatie, zodat je deze na afloop kunt signeren en verkopen.
Om het thema te bepalen moet je ontdekken op welke manier personages, gebeurtenissen en ruimtes met elkaar te maken hebben. Ook uit de afloop van een verhaal kun je soms afleiden wat het thema is. Terugkerende aspecten hebben vaak met het thema te maken. Zo'n terugkerend aspect in een verhaal heet een motief.
Via lezen slaan we kennis en informatie op. Educatieve boeken hebben voornamelijk dat doel voor ogen, maar ook fictieve verhalen brengen inzichten bij. Via verhalen verruimen we ons denken en wereldbeeld.
Begin elk boekverslag met de feitelijke gegevens. Dit zijn de gegevens die te vinden zijn op of in het boek, maar waarvoor je de inhoud van het boek nog niet hoeft te lezen. De feitelijke gegevens die je in ieder geval moet vermelden zijn de titel, de schrijver, de uitgeverij, jaar van uitgave en het genre.
Kortom: het lezen van een boek draagt niet alleen cognitieve kennis over, maar vult ook de beeldenbibliotheek in je hoofd. Je voelt er bovendien iets bij: vertedering, spanning, angst of warmte. Daarmee stelt het boek je in staat je te identificeren met personages en te herkennen welke routes zij lopen door hun levens.
Uit onderzoek is gebleken dat het lezen van boeken een goede manier is om stress te verminderen. Door het lezen van een verhaal, of het nu waargebeurd of fictie is, word je even naar een andere wereld getransporteerd. Hierdoor kun je je eigen problemen even vergeten.
1. De Bijbel: meer dan 2,5 miljard exemplaren. Originele taal: Hebreeuws, Grieks en Aramees.
Wat is het meest gelezen boek na de Bijbel? Na de Bijbel is de Koran, een ander religieus boek, het meest gelezen boek ter wereld, met 3 miljard verkochte exemplaren. Hierna komt het Rode Boekje van de voormalige Chinese president Mao Zedong, waarvan 820 miljoen exemplaren zijn verkocht.
De genres waarin de literatuur wordt opgedeeld zijn zeer talrijk. Men onderscheidt in de praktijk hoofdgenres (lyriek, epiek, dramatiek), subgenres (roman, novelle, verhaal, sonnet, kwatrijn e.d.) en historisch bepaalde genres (dageraadslied, ridderroman, klassiek blijspel e.d.).
Motto Soms bevatten romans een motto: dit staat dan in de vorm van een klein tekstfragment voor in het boek (een citaat uit een gedicht, een andere roman of een songtekst). Een schrijver neemt een motto natuurlijk niet zomaar op; hij of zij vindt deze woorden toepasselijk en veelzeggend voor zijn eigen verhaal.
Je kunt bij de informatiebalie vragen waar je deze boeken kunt vinden. Noteer de verschillende uitgevers van die boeken. Je vindt deze informatie op de omslag en/of ergens voorin (en soms achterin) het boek. Die uitgeversnamen schrijf je op en via internet kun je de contactgegevens vinden.
Een creatieve presentatie is visueel aantrekkelijk en verrast je luisteraars. Bij een creatieve presentatie is de visuele ondersteuning van groot belang. Je bouwt elementen zoals korte video's, animaties of verrassende afbeeldingen in je presentatie in. Creatieve presentaties hebben vaak weinig tekst op de dia's.
Een originele presentatievorm is het gebruik van een infographic. Je gebruikt deze vorm om data op een duidelijke manier te presenteren naar het publiek. Infographics zijn enorm populair en komen steeds vaker terug tijdens presentatie vooral als er cijfers gepresenteerd worden.
Tijdens je presentatie moet je het publiek de tijd gunnen om naar je te luisteren, om je verhaal te begrijpen en het te laten bezinken. Die tijd en ruimte creëer je door te spelen met tempo, pauzes en door de nadruk te leggen op belangrijke elementen in je verhaal.