Momenteel geproduceerde Nederlandse automerken zijn onder andere Alphex, producent van de Firefly en Roadster kitcar, ABS, producent van 12 modellen onder de naam Lomax en Burton, modellen op een chassis van Citroën.
De eerste Nederlandse personenautofabriek is Eysink, oorspronkelijk een Amersfoortse machinefabriek. Al in 1897 presenteert Eysink zijn eerste model.
Donkervoort Automobielen (merknaam Donkervoort) is een Nederlandse sportwagenfabriek, opgericht in 1978 door Joop Donkervoort onder de naam "Donkervoort Automobielen B.V.". De fabriek is gesitueerd in Lelystad, waar alle auto's worden ontwikkeld en met de hand vervaardigd.
Bestaande merken
Ecar te Brussel, sinds 2015. Edran te Leopoldsburg, sinds 1984. Gillet te Isnes bij Gembloers, sinds 1992. Imperia te Luik, sinds 2005.
Momenteel is Frankrijk met de 3 autofabrikanten Peugeot, Renault en Citroën wereldwijd een vrij grote speler. Naast deze bekende Franse automerken zijn er ook diverse kleinere autofabrikanten en een aantal verdwenen merken.
Het kost natuurlijk wel wat: prijzen van de Donkervoort D8 GTO beginnen afhankelijk van het bouwjaar ruim boven de 120.000 euro en kunnen in het duurste geval oplopen tot meer dan 200.000 euro.
De prijs. De Nederlandse prijs van de Donkervoort GTO-40 bedraagt 211.000 euro inclusief belastingen, maar het is mogelijk om hem zo ver te personaliseren dat de prijs de 300.000 euro overstijgt. Er zijn al meer dan 20 auto's verkocht.
De historie van Donkervoort gaat terug tot 1978, het jaar waarin de eerste auto's de bescheiden werkplaats in Tienhoven verlieten. Enkele jaren later vertrok het bedrijf naar Loosdrecht, in 2000 gevolgd door de verhuizing naar de huidige lichte en moderne fabriek op zichtlocatie naast de A6 in Lelystad.
Nederland doet het met 10 autofabrieken als klein landje zeker niet slecht. Daarmee doen we het beter dan landen als Zweden (9 fabrieken), Oekraïne (9 fabrieken) en het Europese gedeelte van Kazachstan (8 fabrieken). In Nederland werken zo'n 21.000 mensen (2015) in de automotive industrie.
Eerste auto ter wereld ziet het daglicht
De Duitse ingenieur Carl Benz was zijn concurrenten Gottlieb Daimler en Wilhelm Maybach nét voor toen hij op 29 januari 1886 octrooi aanvroeg voor de eerste auto ter wereld, de Benz Patent-Motorwagen.
1. Populairste automerk: Volkswagen. Volkswagen staat als onbetwiste nummer een bovenaan als populairste automerk en is een van de meest verkochte merken in Nederland. Het merk staat voor betrouwbare, veilige auto's met uitstekend rijcomfort.
De duurste auto ter wereld is geen bijzondere Ferrari of exclusieve antieke Bugatti, maar een Mercedes-Benz.
De topsnelheid van deze Premium-uitvoering is 270 km/h. Tijdens testsessies op het circuit van Nardo in Italië zette de Donkervoort D8 GTO een rondetijd van 2.29,8 minuten neer.
Slechts 70 stuks zagen het levenslicht, afgestemd op de leeftijd van Joop Donkervoort in het introductiejaar 2019. De productie richt zich nu op de Individual Series. Hoeveel exemplaren Donkervoort ervan maakt en over welke tijdsperiode, laat het merk niet los.
1. Bugatti La Voiture Noire: startprijs €16,5 miljoen. Met de La Voiture Noire (Frans voor 'de zwarte auto' haalt Bugatti de geest terug van hun oude model, de Type 57 SC Atlantic. Hier waren er slechts 4 stuks van gemaakt, waarvan één exemplaar vermist raakte tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Duurste auto ter wereld: Bugatti La Voiture Noire
In 2020 heeft Bugatti de La Voiture Noire uitgebracht: een sportwagen met een prijs van maar liefst 16,5 miljoen euro. En daarmee gelijk de duurste nieuwe auto ter wereld. Wat deze Bugatti zo bijzonder maakt, is dat het een echte 'one of a kind' is.
Sterker nog, het aantal ligt bijna twee keer zo hoog als in 2020. De duurste auto kost maar liefst 3,76 miljoen euro! De euromunten van de rijke Nederlanders vloeiden weer rijkelijk richting de dealers van onder andere Ferrari, Bentley, Rolls-Royce, Bugatti en Lamborghini.
Onderdelen en service zijn erg duur, dus plezier heeft een prijs. Met de meeste BMW's wordt gereden tot ze 120.000 tot 200.000 mijl hebben afgelegd. Dat vergt uiteraard een flinke onderhoudsbeurt en goed onderhoud.
De prijsstijging is een gevolg van hoge ontwikkelingskosten van verbrandingsmotoren en investeringen in elektrisch rijden. Schot rekent voor dat van de totale investering van 40 miljard euro van Audi, ruim een derde gaat naar elektrische auto's.
Italië is de bakermat van tal van grote en bekende automerken zoals Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Ferrari, Lamborghi, Bugatti... Stuk voor stuk auto's met een prachtig design.