Een goede leider kan mensen motiveren en enthousiast maken door vol passie en vertrouwen over zijn visie te praten. Je kunt mensen opdrachten geven zonder dat ze precies weten waarom waarom ze iets moeten doen, of je kunt hen het grote plaatje laten zien, zodat ze enthousiast worden en gaan meedenken.
Een leider is iemand die niet bij voorbaat zijn macht inzet om doelen voor elkaar te krijgen. Hij heeft visie en overtuigingskracht waardoor hij in staat is op allerlei niveaus zijn boodschap over te brengen. Hij is sociaal vaardig en weet mensen enthousiast te maken voor zijn ideeën.
Zie je in leiderschap en leidinggeven twee verschillende dingen, dan is het antwoord op de vraag natuurlijk volmondig ja, echt iedereen kan een leider zijn.
Aan een echte leider kun je zien en horen dat hij authentiek is. Ze zijn eerlijk en transparant, zeggen waar het op staat en draaien niet om de hete brij heen. Ze blijven altijd zich zelf en laten zich niet beïnvloeden door anderen omdat die ander het graag anders ziet.
Ze nemen beslissingen die volgens collega's en ondergeschikten niet in het beste belang van de organisatie zijn. Ze vermijden collega's, werken onafhankelijk en zien andere leiders als concurrenten. Ze leggen hun mensen normen en prestatieverwachtingen op waaraan zij zich zelf vervolgens niet houden.
Een natuurlijk leider is authentiek, open en transparant. Zijn mensen weten precies wat ze aan hem hebben. Hij geeft vertrouwen, is benaderbaar, deelt informatie, durft de controle los te laten en staat open voor nieuwe ideeën – uit alle lagen van de organisatie.
Leidinggeven kan op verschillende manieren. Grofweg kun je taakgericht of mensgericht leidinggeven. De meest voorkomende stijlen zijn: sturen, coachen, steunen en delegeren. Een goede manager is flexibel en maakt in verschillende situaties gebruik van verschillende leiderschapsstijlen.
Goede managers hebben het in zich om goed te kunnen communiceren. Doordat je als manager goed luistert, begrijp je je medewerkers beter en kun je hen de juiste handvatten geven om hun werk zo goed mogelijk uit te voeren. Daarnaast is het belangrijk dat je deelt wat je kunt, om een transparante omgeving te creëren.
Dienend leiderschap is leiderschap waarbij leidinggevenden zich dienstbaar opstellen. Ze stellen zich in dienst van de mensen op de werkvloer. Ze richten zich op het bevorderen van het gemeenschapsgevoel en de persoonlijke groei van hun werknemers.
Een goede teamleider voorziet een team van drie belangrijke ingrediënten: coördinatie, inspiratie en zorg. Hij heeft overzicht, geeft richting en brengt structuur aan. Daarnaast geeft hij ook complimenten, representeert het team naar buiten toe en bemiddelt bij conflicten.
Hij/zij staat niet open voor kritiek, suggesties of verbeteringen. Hij/zij begrijpt niet goed met welke materie wij bezig zijn. Hij/zij heeft geen of onvoldoende aandacht voor de teamleden. Hij/zij heeft onvoldoende overwicht binnen het team.
Positief leiderschap is gebaseerd op de positieve psychologie. Als leidinggevende wil je het beste uit jezelf halen en anderen laten floreren, en je behandelt mensen als de unieke persoon die ze zijn, met hun persoonlijke aspiraties, waarden en kwaliteiten.
Een dienend-leider ontwikkelt een omgeving waarin mensen zich doorlopend kunnen ontwikkelen en waarbij er vanuit partnerschap met mensen binnen en buiten de organisatie wordt samengewerkt. Het gaat een dienend-leider om het leggen van duurzame en hechte verbindingen.
Leiderschap is deels aangeboren, maar is voor een groot deel te leren, zegt hoogleraar Erik van de Loo. “Je kunt leren hoe je verandering leidt; welke handelingen slagen en welke niet. Een leider moet weet hebben van bewezen manieren die een grotere kans van slagen te hebben.” Mensen volgen niet zomaar een leider.
Sturend gedrag
Dit houdt in dat jij als leidinggevende: Structureert; Je definieert de taak/het doel, geeft voorbeelden hoe een goede taakuitvoering er uit ziet, geeft aan hoe de resultaten worden gevolgd. Je vertelt wie, wat, wanneer en hoe iets moet gebeuren.
Arrogantie, dubbelhartigheid en emotionele koudheid zijn daar vaak de kenmerken van. Al te naïeve en slaafse ondergeschikten. Nog schadelijker zijn de "toxische" volgers, zij hebben weinig moreel besef en hopen hun eigen belangen te dienen door het spel van de manager mee te spelen.
Slechte prestaties door de vingers zien. Het frustreert ambitieuze werknemers als slechte prestaties van collega's worden getolereerd. Het legt de lat lager en dit werkt demotiverend voor goede werknemers. Zorg ervoor dat de zwakkere schakels hun collega's niet naar beneden halen.
Wat zijn persoonlijke eigenschappen? (+ betekenis)
Persoonlijke eigenschappen zijn kwaliteiten, valkuilen, sterktes en zwaktes waar jij over beschikt als mens. Voorbeelden van persoonlijke eigenschappen kunnen zijn: gedisciplineerd, gedreven, enthousiast, gestructureerd, flexibel, empathisch enzovoort.