Diesel, ook wel dieselolie genoemd, is net als benzine een mengsel van koolwaterstoffen. Het aantal koolwaterstoffen van diesel varieert tussen 8 en 12 (bron). Diesel wordt gewonnen uit aardolie en wordt gebruikt als brandstof voor dieselmotoren. Het is vernoemd naar de uitvinder van de dieselmotor, Rudolf Diesel.
Het dieselrookmengsel dat daaruit vrijkomt is complex en bestaat uit toxische en irriterende gassen, waaronder aldehydes (bijvoorbeeld formaldehyde), ketonen, stikstofoxides (NO en NO2), koolmonoxide, enkelvoudige aromaten (benzeen, tolueen) en deeltjesvormige verontreiniging.
Dieselolie of gasolie, kortweg diesel, is een aardolieproduct dat gebruikt wordt als brandstof voor dieselmotoren. De brandstof, meestal gemaakt uit Oeralolie, is genoemd naar Rudolf Diesel, de uitvinder van de dieselmotor. Het UN-nummer is 1202.
Dieselbrandstoffen zijn complexe mengsels van alkanen, cycloalkanen en aromatische koolwaterstoffen met koolstofnummers in het bereik van C 9 – C 28 en met een kooktraject van 150–390 °C. Dieselbrandstof van het type kerosine (dieselbrandstof nr. 1) wordt vervaardigd uit rechtstreeks uitgestookte aardoliedestillaten [5].
Dieselauto's verbruiken doorgaans minder brandstof dan gelijkwaardige benzineauto's. Het voordeel ten aanzien van de CO2-uitstoot is echter veel kleiner, want de verbranding van een liter diesel stoot ongeveer 13% meer CO2 uit dan de verbranding van dezelfde hoeveelheid benzine.
Op de tweedehandsmarkt zijn dieselauto's ook in 2024 populairder dan gebruikte elektrische auto's. Dat en meer blijkt uit cijfers die Automotive Mediaventions vrijgeeft. In de statistieken van nieuwe personenauto's die in Nederland worden geregistreerd, lijken auto's met een dieselmotor op sterven na dood.
Deze efficiëntie suggereert dat, bij vergelijking van soortgelijke voertuigen, dieselauto's ongeveer 20% minder CO2 uitstoten dan benzineauto's [7]. Echter, bij dieselverbranding ontstaat een complexere mix van uitlaatgassen en chemicaliën, waaronder schadelijke deeltjes.
Het inslikken van een kleine hoeveelheid petroleumproduct zoals benzine of diesel geeft geen algemene vergiftigingsverschijnselen en is niet zo ernstig. Wel moet je volgende voorzorgsmaatregelen nemen: Niet braken. Bij braken kan er een kleine hoeveelheid in de longen komen en leiden tot ernstige longontsteking.
Zoals alle brandstofverbrandende apparatuur produceren dieselmotoren stikstofoxiden , een veelvoorkomende luchtverontreinigende stof in Californië. Stikstofoxiden kunnen longweefsel beschadigen, de weerstand van het lichaam tegen luchtweginfecties verlagen en chronische longziekten, zoals astma, verergeren.
In Nederland hebben naar schatting 867.000 werknemers te maken met dieselrook. Blootstelling kan op korte termijn irritatie aan de ogen, neus, keel en longen veroorzaken. Langdurige blootstelling kan het risico op het ontwikkelen van chronische luchtwegaandoeningen en longkanker verhogen.
Een dieselauto is veel vervuilender dan een benzineauto. Benzine- en dieselmotoren hebben als groot nadeel de uitstoot van schadelijke stoffen en de uitstoot van CO2. CO2 is voor een groot deel verantwoordelijk voor de opwarming van de aarde (broeikaseffect), maar niet direct schadelijk voor de gezondheid.
Dieselbrandstof bestaat voornamelijk uit paraffines, aromaten en naftenen . De koolwaterstoffen van benzine bevatten doorgaans 4-12 koolstofatomen met een kookbereik tussen 30 en 210 °C, terwijl dieselbrandstof koolwaterstoffen bevat met ongeveer 12-20 koolstofatomen en het kookbereik tussen 170 en 360 °C ligt.
HVO is dus een duurzaam alternatief voor fossiele diesel en wordt gezien als enige direct beschikbare oplossing om de emissies van het zware wegtransport te verlagen. HVO staat voor hydrotreated vegetable oil. Het is een geavanceerde biobrandstof die wordt via de zogenoemde hydrotreatment methode.
Het product is geclassificeerd als gevaarlijk volgens Verordening (EG) nr.1272/2008 zoals gewijzigd. H226 - Ontvlambare vloeistof en damp. H304 - Kan dodelijk zijn als de stof bij inslikken in de luchtwegen terechtkomt.
Diesel is een "zacht" mengsel wat niet bijt, het laat inderdaad een vettig laagje achter. Je kunt er vuil redelijk mee losweken en laat inderdaad een smeerlaagje achter wat ervoor zorgt dat iets soepel draait en niet gaat roesten.
Rode diesel is in principe 'gewone' witte oliediesel waar rode kleurstof en 'Solvent Yellow 124' aan toe wordt gevoegd. Dit tweede is een vloeistof die rood kleurt, waardoor - ook als de brandstof niet meer in de tank zit - aangetoond kan worden dat deze erin heeft gezeten.
Het inademen van dampen gedurende een korte periode kan misselijkheid, oogirritatie, verhoogde bloeddruk, hoofdpijn, duizeligheid, verlies van eetlust, slechte coördinatie en concentratieproblemen veroorzaken.
In tegenstelling tot HVO, wordt fossiele diesel, zoals de naam al zegt, gemaakt van fossiele ruwe aardolie. HVO wordt daarentegen gemaakt van plantaardig restafval en oliën. Deze afvalproducten worden – anders dan bij biodiesel – behandeld met waterstof.
Brandstoffen zoals benzine en diesel bevatten lood . Dit lood wordt uitgestoten in de gasvormige uitlaatgassen van voertuigen. Het lood in de brandstof is verantwoordelijk voor schade aan auto-onderdelen zoals de omvormers. Het lood kan ernstige problemen veroorzaken bij mensen en andere dieren.
Iedereen die verantwoordelijk is voor het tanken van een schoolbus loopt het risico om blootgesteld te worden aan dieselbrandstof. Brandstof die op de huid wordt gespat, wordt snel en direct door de huid opgenomen en kan in de bloedbaan terechtkomen . De dampen van de brandstof kunnen ook worden ingeademd. Dieseldampen kunnen ogen, neus, keel en longen irriteren.
In 2003 bracht Coca-Cola een colavariant met lemonsmaak op de markt die wel een succes werd. Inmiddels bestaat er van Mezzo Mix ook een "Zero"-variant, die bevat geen suiker maar zoetstof. In Nederland wordt sinds 2016 Mezzo Mix verkocht onder de naam Fanta Mezzo.
De diesel chock is speciaal ontwikkeld om deze bacteriegroei te doden en te voorkomen. Door regelmatig gebruik van dit krachtige additief blijft je diesel schoon en vrij van schadelijke micro-organismen.
Nee, de diesel is nog niet dood, merken zoals Mercedes en zelfs Volkswagen hebben aangegeven in de toekomst de dieselauto te willen blijven doorontwikkelen. Maar wilt u zeker zijn van een zorgeloze toekomst in uw nieuwe diesel auto dan kunt u het beste een recent model kopen, tenminste met Euro5 (dus na 2009).
Hoeveel kilometer kan een diesel dan rijden? De gemiddelde levensduur van een dieselauto ligt op zo'n 400.000 kilometer. Er is echter nog veel meer mogelijk. Er zijn genoeg diesels van Volvo en Mercedes die zeven ton hebben gelopen.
Dieselauto's hebben doorgaans lagere volumetrische brandstofverbruikscijfers dan vergelijkbare benzinevoertuigen . Het voordeel in termen van CO2-uitstoot is echter aanzienlijk lager, aangezien de verbranding van 1 liter dieselbrandstof ongeveer 13% meer CO2 vrijgeeft dan voor dezelfde hoeveelheid benzinebrandstof.