Zwevend' betekent: in de lucht hangend. Wat doet het? - een stelsel van twee tegengesteld gewonden klepveren. Als er sprake is van zwevende kleppen, staan er kleppen halfopen als ze gesloten zouden moeten zijn.
De oorzaak van verbrande kleppen moet gezocht worden in een hoge temperatuur door bijvoorbeeld te weinig klepspeling. Als er dus 1 klep verbrand is dan is de kans klein dat er een verband is met het vervangen van de distributieriem.
Een klepveer is een veer die wordt gebruikt om een klep van een verbrandingsmotor te sluiten.
Als de klepspeling te groot is, resulteert dit in het niet volledig benutten van de tijd en afstand welke dat de klep open hoort te gaan. Hierdoor kan de cilinder zich niet maximaal vullen en legen. Dit resulteert doorgaans in vermogensverlies en mogelijk in een tikkend geluid van de motor.
Meestal is een monteur een a twee uur bezig. Een monteur kost 55 tot 125 euro per uur. Ga je naar de dealer om de kleppen te stellen dan kun je rekenen op 150 tot 175 euro per uur.
De volgende problemen kunnen optreden bij een niet goed afgestelde klepspeling: Te grote klepspeling zorgt ervoor dat de klep te laat en niet ver genoeg opengaat, waardoor er niet voldoende tijd is om de cilinder te vullen en te legen. Dit kan merkbaar zijn aan een tikkend geluid in het motorblok en vermogensverlies.
Geluiden zoals een geklapper of een ongewoon luid krassend geluid dat uit de motor komt, kunnen op problemen met de kleppen duiden. Een te grote of te kleine klepspeling is tevens akoestisch waarneembaar en kan door het achteraf bijstellen van de tuimelaars van de nokkenas worden gecorrigeerd.
Kleppen stellen is voor een kenner denk 5 minuutjes werk.
De motor van een auto 'ademt' via de cilinders. Vroeger beschikten motoren over twee kleppen per cilinder: één inlaatklep en één uitlaatklep. Om voor een betere toevoer van brandstof en een betere afvoer van uitlaatgassen te zorgen, beschikken de meeste motoren tegenwoordig over vier kleppen per cilinder.
De kleppen van een dieselmotor moet doorgaan vaker worden gecontroleerd en gesteld worden dan kleppen van een benzinemotor. Wanneer moeten de kleppen gesteld worden. Het is het beste om bij een dieselmotor zeker eens per jaar de klepspeling te controleren en indien nodig deze af te stellen.
Een gebroken nokkenas wordt bijna altijd veroorzaakt door een gebroken drijfstang (of andere onderdelen). Als dit gebeurt dan breekt de nokkenas van in meer dan twee stukken. Het kan ook voorkomen dat een nokkenas breekt valk na montage.
De hete uitlaatgassen zorgen er voor dat de uitlaatkleppen sneller uitzetten dan de cilinderkop. Het gevolg is dat de klepspeling kleiner wordt dan de waarde die bij koude motor is ingesteld.
Bij motoren met hydraulische klepstoters is het afstellen van de klepspeling niet nodig en ook niet mogelijk; de hydraulische stoters worden gevuld met olie waardoor de overtollige speling wordt opgeheven.
Een klepschotel die oververhit raakt, verbrandt op den duur.
De in- en uitlaatkleppen worden aangedreven door de distributie en de nokkenas om ervoor te zorgen dat er verse lucht (en brandstof) de cilinder in komt en uitlaatgas de cilinder uit gaat. De inlaatklep is doorgaans groter dan de uitlaatklep om zoveel mogelijk mengsel de verbrandingskamer in te laten gaan.
Draai de motor een hele omwenteling verder (360º) op de krukas en stel dan de kleppen van die cylinder, en gebruik dezelfde techniek voor de overige. Het kan sneller maar deze methode geeft je de zekerheid dat bijde kleppen van die cylinder niet open kunnen staan.
Hydraulische klepstoters drukken door de aanwezige oliedruk de klepstoters zonder tussenkomst van andere onderdelen direct op de kleppen. Door de doorlaat van de kleppen wisselt deze druk waardoor de afstand bij het openen van de in en uitlaatkleppen aangepast word.
Vraag: Wanneer moeten de kleppen gesteld worden? Antwoord: Ideaaliter moeten de kleppen elke 3.000km gesteld worden echter is de norm rond de 8.000 en bij 10.000 gaat u aanzienlijk verschil in verbruik merken, te lang wachten resulteert in motorblok schade.
De EGR klep bevindt zich in het motorsysteem. De klep zorgt ervoor dat er een verlaging plaatsvindt van de NOx uitstoot van de motor. NOx staat voor stikstofoxide of stikstofdioxide. Als er teveel zuurstof in een dieselmotor verbrand wordt, komt deze stof vrij.
Het voordeel van klepoverlap is dat de snelheid van de binnenstromende lucht verhoogd wordt bij het openen van de inlaatklep, wat resulteert in een hogere vullingsgraad.
De klepoverlap is de periode, waarbij de uitlaatklep nog niet gesloten is terwijl de inlaatklep al open staat. Bij een goed functionerende motor worden de verbrandingsgassen na afloop van de uitlaatslag door de 'verse' stroom brandstofluchtmengsel als het ware uit de verbrandingsruimte weggeduwd.
Er wordt een klep gemonteerd in de uitlaat die elektronisch verbonden is met een afstandsbediening. Wanneer u op de knop drukt roteert de klep en verandert de richting van de luchtstroom en het geluid naar een cut out of een bypass. Hierdoor wordt de uitlaat aanzienlijk luider met een druk op de knop.
Variabele kleptiming verstelt de nokkenas op de benodigde positie bij het toerental waar de motor op draait. In de afbeelding zijn twee kleppendiagrammen te zien. Het linker kleppendiagram toont de “normale” situatie zonder verstelling, de rechter na het verstellen van zowel de inlaat- als de uitlaatnokkenas.