Er zijn allerlei sociale media. Denk aan Facebook, Instagram, Bluesky, Pinterest, LinkedIn, TikTok, YouTube of Snapchat. Ook WhatsApp wordt door velen een sociaal netwerk genoemd. Ook al is dat eigenlijk toch net iets anders.
Wat zijn sociale media? Social media is een verzamelnaam voor alle online platformen en kanalen die interactie tussen de gebruikers mogelijk maken. Gebruiker op social media staan met elkaar in verbinding, bijvoorbeeld door online 'vrienden' met elkaar te worden en kunnen zo communiceren.
Facebook populairst
Ongeveer de helft van hen gebruikt Instagram en bijna een vijfde gebruikt Snapchat. Socialmediakanalen worden daarnaast door 41 procent van de zwangere vrouwen gebruikt om een zwangerschapsaankondiging te delen.
Welke social media gebruiken volwassenen? De meerderheid van de volwassenen bevindt zich vooral op social media kanalen als LinkedIn, Facebook, Twitter en Instagram. Ook YouTube wint de laatste tijd terrein bij deze doelgroep.
Friendster.com in 2002 werd de eerste echte sociale media zoals we dat nu herkennen met de eerste 1 miljoen profielen, gevolgd in 2003 door MySpace en LinkedIn. Facebook én Hyves in 2004 waren dus niet zo revolutionair, maar bouwden op eerdere innovaties en bewezen technieken.
Denk aan Facebook, Instagram, Bluesky, Pinterest, LinkedIn, TikTok, YouTube of Snapchat. Ook WhatsApp wordt door velen een sociaal netwerk genoemd.
Whatsapp is onderdeel van haar moederbedrijf Meta (voorheen Facebook) en valt onder sociale media. Allereerst is de vraag (of je ouders en collega's mag verbieden foto's van kinderen te delen) op te splitsen in twee delen: medewerkers en ouders.
Onderzoek van TeamAlert (2020a-2020b) onder jongeren van 13 tot en met 24 jaar oud vindt vergelijkbare resultaten. Zo is te zien dat 95-97% van de jongeren gebruik maakt van WhatsApp. Na WhatsApp zijn Snapchat, Instagram en TikTok (tussen 50 en 60%) het meest populair bij de 15- tot en met 19-jarigen (Newcom, 2023).
Deze kunnen we onderverdelen in massamedia (krant, tv, radio), populaire media (tv, film, boeken), visuele media (film, fotografie) en digitale media (computergames, internet, virtuele werkelijkheid maar ook onder andere media als pocket-pc en smartphone).
De doelgroep van Snapchat is mensen onder de 35 jaar, maar de grootste groep bestaat uit jongeren tussen de 13 en 25 jaar. Het vergroten van je bekendheid bij deze doelgroep via Snapchat-advertenties is dus een goed idee.
Nederlanders besteden buiten het werk om gemiddeld 16% van hun dag aan media, dat is 3:21 uur. Hiervan gaat de meeste tijd naar tv, films en series (2:16 uur), gevolgd door online media (0:35 uur), iets lezen of doorbladeren (0:23 uur) en muziek en radio of podcast luisteren (0:07 uur).
Als we specifiek kijken naar de verschillende social mediakanalen zijn vrouwen iets vaker aanwezig op Facebook, Twitter en Instagram. En ook het visuele platform Pinterest scoort goed onder vrouwelijke internetgebruikers. Maar liefst 69 procent van de gebruikers is vrouw.
Dit jaar ziet de Hype Cycle opnieuw een grote focus op kunstmatige intelligentie. Twee opvallende nieuwe technologieën in de Hype Cycle zijn Artificial General Intelligence en Humanoïde Robots.
Vrijwel iedereen in de leeftijdsgroep van 12 tot 45 jaar gebruikte in 2019 sociale media (meer dan 95 procent). Vooral 65- tot 75‑jarigen gebruiken de laatste jaren vaker sociale media.
WhatsApp, Facebook, YouTube, Instagram en LinkedIn blijven aan de top van de meest gebruikte social media platformen. Waar Facebook vorig jaar een kleine daling zag, is er dit jaar weer groei.
Social media verslaving is een groeiend probleem. De helft van de 12-tot 16-jarigen noemt zichzelf verslaafd aan social media, zo blijkt uit onderzoek. Dit aantal is de laatste jaren sterk aan het stijgen, ook onder oudere leeftijdsgroepen.
Social media is een verzamelnaam voor alle online platformen die interactie tussen de gebruikers mogelijk maken. Gebruikers op social media kunnen via verschillende kanalen met elkaar communiceren, foto's en/of video's publiceren, informatie met elkaar delen, een discussie aangaan et cetera.
Vroege voorlopers van sociale media waren Usenet (1980) en de eerste bulletin board systemen, zoals FidoNet, gevolgd door onder meer AOL (1989) en CompuServe. In 1994 ontstond GeoCities, daarna kwamen Friendster, Myspace en LinkedIn in 2003, in 2004 Orkut en Facebook.