Toch is overprocessing een belangrijke vorm van waste. Een goed voorbeeld van overprocessing is herstelwerk. Andere, minder bekende, voorbeelden zijn het gebruik van apparatuur met een hogere mate van precisie of complexiteit dan noodzakelijk is.
Overprocessing, ook wel overbewerking genoemd, is simpel gezegd meer doen voor de klant dan nodig is. Tot het uiterste gaan voor je opdrachtgever (klant) is een goede bedrijfsmentaliteit, maar als het geen extra waarde meer toevoegt voor de klant spreken we van een verspilling in tijd, geld en moeite.
Overbewerking betekent dat er meer gedaan wordt dan dat de klant gevraagd heeft. Stem alle verwachtingen met de klant af en voldoe aan deze. Doe vooral niet minder, maar ook niet meer. De klant wil alleen wat hij vraagt, geen overbodige extra's die voor hem geen waarde toevoegen.
Maar wat zijn nu precies de zeven verspillingen van Lean . Dit zijn ook wel de volgende: Transport, Inventory, Motion, Waiting, Over Processing, Over Production en Defects.
Six Sigma (zes sigma) is een methode om het rendement en de effectiviteit van een proces te vergroten, oftewel de juiste dingen doen én de dingen juist doen. Het doel van de methode is om variatie in processen te verminderen om te voldoen aan de specificaties die de klant stelt aan het product of de dienst.
Kaizen betekent letterlijk 'verandering' (kai) om 'goed te worden' (zen), veranderen naar beter dus. Een andere definitie van het Japanse gebruik van Kaizen is 'uiteen halen en opnieuw in elkaar steken op een betere manier'. Meestal is dit een proces, een systeem, een product of een dienst.
Verspilling (waste) is alles wat geen waarde toevoegt aan het product of de dienst in de ogen van de klant. Alle processtappen kosten tijd en geld. Lean streeft ernaar binnen een proces alleen processtappen te hebben die waarde toevoegen.
Kortom, Lean is een verzamelnaam voor een set tools, methoden, concepten en filosofie gericht op het realiseren van maximale waarde voor de klant met minimaal gebruik van resources. De focus ligt op het verbeteren van de processen en zo de doorlooptijd te verkorten, de kwaliteit te verhogen en de kosten te verlagen.
Lean is een systematische aanpak om activiteiten die geen waarde toevoegen aan het proces te verminderen of te elimineren. Het legt de nadruk op het verwijderen van verspillende stappen in een proces en het nemen van de enige stappen met toegevoegde waarde.
De kerngedachte is het maximaliseren van de klantwaarde en het minimaliseren van verspilling. De Lean filosofie betekent simpelweg meer waarde creëren voor klanten met minder middelen.
Verspilling in beweging omvat alle onnodige bewegingen van mensen. Dit omvat het lopen, tillen, reiken, buigen, strekken en bewegen. Taken die overmatige beweging vereisen, moeten opnieuw worden ontworpen om het werk van het personeel te verbeteren en het gezondheids- en veiligheidsniveau te verhogen.
Herken de dingen die geen waarde toevoegen voor de student. Als je bekend bent met de Lean methode, ben je ook vast bekend met Tim Woods. Deze naam is het ezelsbruggetje om de 8 soorten verspilling te onthouden: Transport, Inventory, Motion, Waiting, Overproduction, Overprocessing, Defects & Skills.
De letters van Tim Woodt geven een categorie van verspilling aan. Het is eigenlijk een 'ezelsbruggetje' om de soorten verspillingen makkelijk te kunnen onthouden. Met Tim Woodt kan je verspillingen in je proces snel herkennen.
De methode helpt organisatie met het verminderen van 'waste' – de term voor iedere actie of stap in een werkproces die geen waarde toevoegt aan het uiteindelijke resultaat. De populairste aanpak voor het analyseren van de mate van waste – in het Nederlands: verspilling – is het zogeheten 'TIMWOODS'-model.
de verspilling zelfst. naamw. (v.) Verbuigingen: verspillingenVerbuigingen: verspillinkje het teloor laten gaan van iets waardevols door nalatigheid Voorbeeld: `De verspilling van de natuurlijke hulpbronnen van de aarde is een bron van grote zorg.
5S een is een Lean-tool en een stappenplan voor een opgeruimde werkplek en om o.a. verspilling op de werkvloer tegen te gaan. Het zorgt voor overzicht, rust en structuur. De 5 letters S staan voor Scheiden, Schikken, Schoonmaken, Standaardiseren en Stand houden.
Wat zijn de nadelen van Lean? De nadelen van Lean zijn onder andere dat het geen voorgeschreven methode biedt om de cultuur te veranderen en problemen in processen op te lossen. Iedere organisatie heeft een eigen cultuur waarbij er ook een eigen aanpak nodig is om Lean door te voeren. Je hebt dus altijd maatwerk nodig.
Lean uitgangspunten
Waarde toevoegen voor de klant staat altijd centraal. De organisatie is continu op zoek naar verspillingen in de ogen van de klant. Respect voor de mens is cruciaal. Mensen moeten het principe van continu verbeteren tenslotte ter harte nemen en in de praktijk brengen.
Deze laatste categorie worden binnen Lean verspillingen genoemd. Een handige tool om dit inzichtelijk te maken is de waardestroom (Value Stream Map), waarin alle processtappen van de trigger van de klant tot aan de levering van een dienst of product gedetailleerd in kaart gebracht worden.
Voorraad is vervelend omdat de materialen in principe betaald zijn, maar de klant nog niet heeft betaald voor het eindproduct. Tools die helpen voorraad verminderen zijn onder anderen de hierboven beschreven werkcellen en Kanban. Een derde tool is het creëren van one-piece-flow.
Het principe van Jidoka staat voor het automatisch inbouwen van kwaliteit binnen het proces. Dit betekent dat zowel de operator als de installaties in het productieproces de autonomie moeten bezitten om het proces stil te leggen zodra een defect/afwijkende situatie wordt gedetecteerd.
Een 'gemba walk' is simpelweg het bezoeken van de werkplek die je wilt verbeteren. Het concept is ontwikkeld door Taiichi Ohno en is bedoeld zodat managers en leidinggevenden met eigen ogen zien hoe het werk gedaan wordt. Ook bouwen zij zo een relatie op met hun medewerkers, gebaseerd op wederzijds vertrouwen.
Hoe werkt het KANO-model? De verschillende klantwensen worden binnen het KANO-model afgezet tegen twee verschillende indicatoren. Dit zijn de mate waarin de behoeften van de klant zijn ingevuld en de mate van tevredenheid die de klant daardoor ervaart.
Zodra jij aan een Six Sigma project begint, doe je dit aan de hand van de DMAIC-cyclus: Define, Measure, Analyse, Improve en Control. Deze fases doorloop je stap voor stap om zo je proces op een gestructureerde manier te optimaliseren.