Norm: Als iemand je de weg vraagt, help je die persoon door het te uit te leggen. Norm: Als je het niet met iemand eens bent, ga je niet gelijk schelden of slaan. Norm: Als je zegt dat je iemand helpt, dan doe je dat ook. Norm: Als iemand, een meerdere bijvoorbeeld, je opdraagt wat te doen, dan doe je dat.
Normen zijn duidelijk meetbaar en kun je zien als een soort spelregels van waarden. Een voorbeeld van een norm is “Je houdt de deur open voor degene die achter jou aan komt”. De achterliggende waarde is dan Beleefdheid. Meer voorbeelden van normen en waarden die met elkaar verbonden zijn zie je hieronder.
Normen stellen eisen aan producten, diensten, processen of systemen, die elk in een document zijn vastgelegd. Daarom hebben zij een belangrijke functie bij de uitwisseling van goederen, binnen bedrijfstakken en voor het beheer, bijvoorbeeld van de kwaliteit en de milieubescherming.
Normen en waarden zijn de omgangsvormen en principes volgens welke men publiekelijk en in sociaal verband handelt. Vaak worden de termen in de politiek en de media als één enkel containerbegrip aangeduid, of onterecht als synoniemen door elkaar gebruikt.
Een norm is een vertaling van de onderliggende waardes van een groep of samenleving, in concrete gedrags-regels. Een norm kan zijn vastgelegd in bijvoorbeeld rechtsregels, maar het kunnen ook ongeschreven regels zijn.
Normen zijn onze persoonlijke statistieken en metingen voor hoe we handelen, ons gedragen en leven op de verschillende gebieden van ons leven . Het is de lijst met dingen die we als het absolute minimum acceptabel voor onszelf beschouwen. Ze kunnen er zo uitzien: * Ik zal alleen tijd besteden aan dingen die ik leuk vind of met mensen die ik daadwerkelijk leuk vind.
Normen zijn als het ware gedragsregels gefundeerd in waarden. Bijvoorbeeld: ik zal altijd mijn eigen geld verdienen (norm) want onafhankelijkheid (waarde) is belangrijk voor mij. Of: ik zal me nooit anders voordoen dan ik ben (norm) want ik vind authenticiteit (waarde) belangrijk.
Om als wereldklasse te worden beoordeeld, moet een standaard nauwkeurig alle vereisten specificeren die nodig zijn om zijn doelstellingen te bereiken en alleen essentiële ondersteunende informatie bevatten . Een standaard moet gemakkelijk te begrijpen en te implementeren zijn.
Afspraken voor een betere wereld
We beheren ruim 34.000 normen. Dit zijn de in Nederland aanvaarde internationale (ISO, IEC), Europese (EN) en nationale normen (NEN).
Een norm is een documentatie die door een normalisatie-instantie is goedgekeurd en die in onderling overleg tussen deskundigen op een bepaald gebied tot stand is gekomen en regels, richtlijnen of kenmerken voor activiteiten of de resultaten daarvan bevat (ISO/IEC Guide 2:2004).
norm (zn) : schaal, gedragsregel, regel, regelmaat, maat, graadmeter, standaard, orde, criterium, maatstaf, normering, richtsnoer, toetssteen, norma, gedragslijn.
Bedrijfsleven, overheid en consumenten kunnen onder begeleiding van het Nederlands Normalisatie Instituut (NEN) afspraken maken over de kwaliteit en veiligheid van producten, diensten of processen. Deze afspraken worden normen genoemd. Het proces om deze normen te maken heet normalisatie.
Ze: bieden een gemeenschappelijke taal voor het meten en evalueren van prestaties, maken interoperabiliteit van componenten van verschillende bedrijven mogelijk en beschermen consumenten door veiligheid, duurzaamheid en marktgelijkheid te garanderen.
Een norm is een stelsel van ideeën dat voorschrijft hoe je je dient te gedragen. Het zijn de `regels` voor sociaal aanvaard gedrag.
Er zijn verschillende soorten normen: Basisnormen . Normale normen . Huidige normen .
Een Europese norm (EN) wordt door de nationale CEN- en CENELEC-leden geïmplementeerd als nationale norm en is daarom opgenomen in de normencatalogus van de CEN- en CENELEC-leden, de nationale normalisatieorganisaties in 34 landen.
Strenge normen / overkritisch zijn: Je hebt de overtuiging dat je perfect moet zijn. Dat je aan de hoogste maatstaven moet voldoen. Bestraffendheid: Je hebt moeite met het vergeven van jezelf of anderen. Je hebt de overtuiging dat fouten streng bestraft moeten worden.
Een norm of standaard is een document met erkende afspraken, specificaties of criteria over een product, een dienst of een methode. Standaarden kunnen vastgelegd worden binnen een bedrijf of organisatie, binnen een consortium van organisaties of door erkende standaardisatieorganisaties.
Normen gaan over wat 'je moet' of wat je van jezelf 'niet mag'. Jouw persoonlijke normen zijn een soort van regelgeving die als persoonlijke drijfveer fungeren. Voorbeelden van normen zijn: Je mag niet huilen want dat is een teken van zwakte.
Voor bedrijven verbeteren standaarden systemen en processen; ze verminderen afval, verlagen kosten en zorgen voor consistentie . Standaarden verbeteren de klanttevredenheid en verhogen de verkoop. Ze ondersteunen ook de handel door compatibiliteit met andere markten.
Normen zijn gedragsregels binnen een groep.
Wanneer je binnen een groep een ander gedrag toont dan wat binnen die groep de norm is dan loop je de kans dat de groep jouw gedrag afwijst of je zelfs 'verstoot'.
Een morele norm is een handelingsvoorschrift dat voortkomt uit een morele waarde. Uit de waarde 'privacy' vloeit bijvoorbeeld de norm voort dat je aanklopt voordat je bij iemand naar binnen gaat. En uit de waarde 'respect voor autonomie' vloeit de norm voort dat je toestemming vraagt voor een medische behandeling.
Morele waarden in de gezondheidszorg zijn bijvoorbeeld eerlijkheid, weldoen, vertrouwen, privacy, respect voor autonomie, niet-schaden en rechtvaardigheid. Morele waarden vormen de fundamenten van de morele normen.