Communicatievaardigheden zijn vaardigheden die zorgen voor een sterke communicatie. Een aantal belangrijke voorbeelden zijn: schriftelijk communiceren, verbaal/non-verbaal communiceren, luisteren, assertiviteit, inlevingsvermogen en feedback geven en ontvangen.
Je kunt mondeling communicatief vaardig zijn; je bent bijvoorbeeld goed in presenteren of in het stellen van de noodzakelijke vragen. Je kunt ook schriftelijk communicatief vaardig zijn; je kunt dan bijvoorbeeld goed je ideeën op papier zetten en maakt weinig tot geen grammaticale- en/of spelfouten.
Hoe kun je je communicatieve vaardigheden verbeteren?
Feedback kan helpen om de communicatie te verbeteren en positieve veranderingen te stimuleren. Wees constructief en opbouwend wanneer je feedback geeft en gebruik specifieke voorbeelden om je punt te maken. Vermijd negatieve kritiek en geef duidelijk aan wat je graag anders zou willen zien.
We hebben allemaal 2 oren en één mond, dit is om twee keer zoveel te kunnen luisteren als praten. Het draait er bij communicatieve vaardigheden om dat je luistert naar de ander. Geef de ander voldoende ruimte en tijd om zijn verhaal te kunnen doen en ga niet direct onderbreken.
In dit artikel vind je een groot aantal gespreksvaardigheden-voorbeelden. Dat zijn bijvoorbeeld luisteren, vragen stellen, feedback geven, feedback ontvangen, omgaan met weerstand, kort en bondig communiceren en de regie nemen.
Communicatieve competentie is het vermogen om in de dagelijkse omgang met anderen efficiënt, duidelijk en adequaat (passend) uitdrukking te kunnen geven aan functionele behoeften, meningen, kennis en informatie. Die taaluitingen kunnen anderen ook tot intentioneel handelen aanzetten (taalhandeling).
Een eerste valkuil om bij stil te staan, zijn onbedoelde signalen die afgegeven worden wanneer u uw mond houdt, niet bereikbaar bent, of uw e-mail niet beantwoordt. Maar ook als u iemand constant onderbreekt, niet aankijkt, of alvast een antwoord bedenkt terwijl iemand wat vertelt, communiceert u niet bewust.
De meestgevraagde hard skills en soft skills komen uit allerlei verschillende sectoren, maar liggen vooral op persoonlijk en emotioneel vlak. Ook sociale vaardigheden zijn belangrijk, blijkt uit het onderzoek. Denk aan soft skills zoals samenwerken, enthousiasme en communicatieve vaardigheden.
Communicatie op de werkvloer zijn alle gesprekken die intern gevoerd worden. Dat kan gaan om face to face gesprekken, e-mails, instructies voor werknemers, werkgerelateerde WhatsAppjes, presentaties of een belletje. Alles wat er in je bedrijf besproken wordt tussen je medewerkers telt als communicatie op de werkvloer.
Naast actief te luisteren, respectvol en eerlijk te zijn, verbinding te maken en het maken van duidelijke afspraken, zijn er nog meer tips die kunnen helpen bij effectief communiceren. Geef anderen de tijd om te reageren en wees geduldig wanneer ze iets niet meteen begrijpen.
Je gesprekspartner merkt dat je er volledig bent en dat moedigt hem of haar aan je te vertrouwen en zich volledig open te stellen. Oprechte interesse in wie er tegenover je zit, wat hem of haar beweegt of belemmert om doelen te bereiken kan je helpen om je aandacht te richten.