onder psychosociale problemen worden in de richtlijn verstaan: emotionele problemen (oftewel
Zoals hoofdpijn, hartkloppingen of slecht slapen. Daarnaast kan de ziekte of beperking invloed hebben op je sociale contacten met partner, kinderen, familie, vrienden of collega's. Emotionele en sociale klachten samen noemen we psychosociale problemen.
PSYCHOSOCIALE problemen, zoals gedrags-, emotionele en educatieve problemen , komen veel voor bij kinderen en kunnen het dagelijks functioneren ernstig verstoren. Slechts een minderheid van de kinderen met dergelijke problemen ontvangt geestelijke gezondheidszorg.
Psychosomatische klachten zijn lichamelijke klachten die niet of onvoldoende verklaard kunnen worden door een lichamelijke aandoening, maar verergeren door of het gevolg zijn van een psychologisch probleem.
Tot de uitdagingen behoren onder meer toegenomen angst, verstoorde routines, academische en sociale stress als gevolg van de schoolsluiting, een groter risico op huiselijk geweld en mishandeling en verminderde toegang tot fysieke en psychosociale ondersteuning.
Psychische problemen hebben te maken met uw gevoelens en gedachten. Sociale problemen hebben te maken met andere mensen of instanties. Psychosociale problemen zijn een combinatie van deze twee. Ook kunt u er lichamelijke klachten bij krijgen (zoals hoofdpijn, hartkloppingen, slecht slapen).
Psychosociale factoren omvatten sociale hulpbronnen (sociale integratie en emotionele steun), psychologische hulpbronnen (waargenomen controle, zelfrespect, gevoel van samenhang en vertrouwen) en psychologische risicofactoren (cynisme, vitale uitputting, hopeloosheid en depressie).
Definitie van Psychosociale Gedragsproblemen
Psychosociale gedragsproblemen zijn problemen die zich uiten in het gedrag van een individu en die hun oorsprong vinden in psychologische factoren en/of sociale omstandigheden.
Stress, pesterijen, burn-out, conflicten, zelfmoord, alcohol- en drugsmisbruik zijn de meest bekende uitingen van psychosociale risico's.
Psychische stoornissen (MHD) komen veel voor bij kinderen en omvatten emotionele-obsessieve-compulsieve stoornis (OCS), angst, depressie, verstorende (oppositionele-opstandige stoornis (ODD), gedragsstoornis (CD), aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit (ADHD) of ontwikkelingsstoornissen (spraak-/taalvertraging, intellectuele ...
Stress, pesterijen, burn-out, zelfmoord, alcohol- en drugsmisbruik zijn de meest gekende uitingen van psychosociale risico's die een belangrijke kost kunnen betekenen voor de werknemers, het bedrijf en de maatschappij in het algemeen.
Een psychosociale beperking ontstaat wanneer iemand met een psychische aandoening omgaat met een sociale omgeving die barrières vormt voor hun gelijkheid met anderen . Psychosociale beperking kan iemands vermogen beperken om: in bepaalde soorten omgevingen te zijn. zich te concentreren. voldoende uithoudingsvermogen te hebben om taken te voltooien.
Enkele voorbeelden zijn: Schizoïde stoornissen zoals schizofrenie en schizoaffectieve stoornis . Angststoornissen zoals obsessieve-compulsieve stoornis, posttraumatische stressstoornis, agorafobie en sociale fobie. Stemmingsstoornissen zoals ernstige en dysthymische depressie en bipolaire stoornis.
Psychosociale problemen zijn problemen die te maken hebben met hoe we ons voelen en hoe we met andere mensen omgaan. Het gaat om dingen zoals het hebben van zorgen, verdrietig zijn, eenzaam voelen, gepest worden of dingen hebben meegemaakt die ons bang maken.
We spreken van gedragsproblemen als: een kind zich dwars en opstandig gedraagt, gauw geprikkeld is en driftig wordt, anderen ergert, antisociaal gedrag vertoont (zoals liegen of stelen) of zich agressief gedraagt. het kind, de ouders of de omgeving er nadelige gevolgen van ondervinden.
Groepsdynamiek van studenten, zoals pesten en plagen, kliekjes of apathie of vijandigheid van studenten . Omgevingsfactoren, zoals het geluidsniveau in het klaslokaal of de zitplaatsindeling in het klaslokaal. Organisatieproblemen in het klaslokaal, zoals inconsistente routines, ontoereikende materialen of onwetendheid over culturele verschillen.
Emotioneel en psychologisch trauma is het resultaat van buitengewoon stressvolle gebeurtenissen die uw gevoel van veiligheid aan diggelen slaan, waardoor u zich hulpeloos voelt in een gevaarlijke wereld . Psychologisch trauma kan ervoor zorgen dat u worstelt met verontrustende emoties, herinneringen en angst die niet weggaan.
Psychosociale arbeidsbelasting (PSA) heeft betrekking op stress die ontstaat als reactie op ongewenst gedrag en een te hoge werkdruk. De vormen van ongewenst gedrag pesten, agressie en geweld, discriminatie en (seksuele) intimidatie kunnen leiden tot lichamelijke, psychische en sociale klachten.
Een psychosociale benadering van menselijk gedrag omvat de relatie tussen intrapersoonlijke psychologische en omgevingsaspecten . Psychosociale kenmerken worden doorgaans beschreven als de psychologische ontwikkeling van een individu in relatie tot zijn/haar sociale en culturele omgeving.
De psychosociale ontwikkeling is de ontwikkeling van het kind in relatie tot zijn sociale omgeving. Hierbij gaat het om de ontwikkeling van vermogens die helpend zijn in de omgang met anderen.
Belangrijkste punten. 1. Verschil tussen psychologische en psychosociale veiligheid: Psychologische veiligheid gaat over het gevoel dat je veilig bent om gedachten en zorgen te delen zonder angst, terwijl psychosociale veiligheid de bredere omgeving omvat die de mentale, emotionele en fysieke gezondheid op het werk ondersteunt.
Psychosociale kwetsbaarheid hangt onlosmakelijk samen met fysieke kwetsbaarheid. Tot psychosociale kwetsbaarheid worden uiteenlopende psychische en sociale kenmerken van kwetsbaarheid gerekend, zoals eenzaamheid, angst, depressie, en verminderde cognitieve vermogens.