Kernwaarden zijn diep verankerde overtuigingen die ons beeld, en ons oordeel, filteren over onszelf en over anderen. Zeggen kwaliteiten vooral hoe je dingen doet, en waar je goed in bent, waarden verklaren waarom je dingen doet. Kernwaarden zijn dus drijfveren die het waarom van je handelen verklaren.
Kernwaarden zijn de dingen die jij belangrijk vindt in het leven. Ze kunnen heel persoonlijk zijn, dus niet iedereen heeft altijd dezelfde kernwaarden. Kernwaarden geven weer waardoor jij als mens gemotiveerd wordt. Het zijn de waarden die passen bij je overtuigingen en die bepalen welke keuzes je in het leven maakt.
Jouw waarden zijn jouw fundamentele overtuigingen of idealen. Het is de kern van wat jij nastreeft en hetgeen van waaruit jouw gedrag vorm krijgt. Waarden definieer je meestal in enkele woorden als toewijding, eerlijkheid, of zorgzaamheid. Waarden worden vaak in één adem genoemd met normen.
Kernwaarden zijn de belangrijkste waarden binnen een bedrijf. Het zijn eigenschappen of drijfveren die laten zien waar het bedrijf voor staat. Een bedrijf heeft bij voorkeur drie tot vijf heldere kernwaarden die de bedrijfscultuur in een keer duidelijk maken. Bijvoorbeeld: wij zijn nuchter, daadkrachtig en zorgvuldig.
Kwaliteit is voor ons de fundamentele waarde en daarmee vormt het de eerste ankerwaarde van ons merkhuis. We geven geen goed bedoeld of academisch advies. We geven advies waar de klant oprecht wat aan heeft.
Met kernwaarden geef je aan waarom en hoe je bedrijf dingen doet. Aan de hand van kernwaarden kun je veel makkelijker strategische beslissingen nemen. Als je kernwaarden hebt waar iedereen binnen je bedrijf achter staat, weet iedereen hoe hij dingen moet aanpakken. Je voorkomt veel discussies.
Passie is ook een fraaie kernwaarde. Op zich prima, maar meestal wordt die door de organisatieadviseur gehint omdat het bedrijf kampt met een probleem; men is eenvoudigweg niet te motiveren. Het introduceren en verkondigen van de kernwaarde "passie" zal u dan niet helpen.
Drijfveren zeggen iets over jouw motivatie, houding, voorkeur en waarden. Het is datgene wat jou beweegt om iets te doen of die keuze te maken. Het is wat jouw werkelijk beweegt.
Datgene wat je heel belangrijk vindt in je werk, worden ook wel drijfveren of 'waarden' genoemd. Jouw drijfveren zeggen iets over wie je bent en hoe je in het leven staat. Ben je iemand die het belangrijk vindt om avontuur te beleven of zoek je juist zekerheid en stabiliteit?
Kernwaarden zijn dus drijfveren die het waarom van je handelen verklaren. Je krijgt ze mee vanuit je opvoeding, bewust en onbewust en vorm je zelf tijdens je leven. Daarom veranderen deze waarden ook gedurende je leven.
Kernwaarden zijn diep verankerde persoonlijke overtuigingen die jouw beeld en je oordeel filteren over jezelf en over anderen. Kernwaarden worden ook gebruikt door organisaties of teams. Dan zijn het eigenschappen of drijfveren die laten zien waar het bedrijf of team voor staat.
Samenwerking als kernwaarde
En algemene kernwaarden die de verantwoordelijkheden uitdrukken ten opzichte van anderen zoals 'afspraak is afspraak' en 'als één mond naar buiten treden'. De kernwaarde 'samenwerking' bepaalt mede de identiteit van de organisatie en versterkt de wijze waarop medewerkers samenwerken.
In de psychologie kent men tal van persoonlijke waarden, zoals bezit, eenvoud, flexibiliteit, gehoorzaamheid, gezondheid, integriteit, kennis, macht, onafhankelijkheid, schoonheid, succes, toewijding en waardering.
Liefde is een persoonlijke waarde en mocht dat voor jou ook zijn, dan is dat een belangrijke motor die jou aanzet tot activiteiten. Persoonlijke waarden bepalen nu eenmaal ons doen en laten voor een groot deel samen met de bijbehorende overtuigingen en normen.
Waarden zijn bepaalde dingen die iemand of een groep mensen belangrijk vinden. Zo heb je bijvoorbeeld eerlijkheid, vrijheid of rechtvaardigheid als waarden.
Sociale waarden als delen, geven, elkaar helpen, vertrouwen, liefde, reputatie en aanzien, milieu en wederkerigheid. Deze waarden binden een samenleving.
Voorbeelden van visies van grote bedrijven
LinkedIn: ''Economische kansen creëren voor elk lid van de wereldwijde beroepsbevolking door het ontwikkelen van 's wereld eerste Economic Graph'' Microsoft: ''Mensen en bedrijven wereldwijd helpen om hun potentieel volledig te realiseren''
Missie en visie voorbeeld uit de praktijk
Visie: "Een beter dagelijks leven te creëren voor zoveel mogelijk mensen - voor klanten, maar ook voor onze medewerkers en de mensen die bij onze leveranciers werken. Deze visie gaat verder dan woninginrichting.
Een aantal kenmerken van een goede visie: Relatief stabiel en consistent in de tijd. Biedt inspiratie en houvast bij verandering. Geeft het doel aan en niet de weg hoe de organisatie dat doel gaat bereiken.