Wat zijn mijn rechten bij reparatie?

Gaat uw product kapot binnen 1 jaar na aankoop?Dan heeft u recht op gratis reparatie of een vervangend product. Als repareren of vervangen niet kan, moet de verkoper uw geld teruggeven. Behalve als hij kan bewijzen dat het product door uw schuld kapot ging.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op juridischloket.nl

Hoe lang mag een reparatie duren?

Wanneer er een reparatie wordt uitgevoerd op basis van non-conformiteit ("wettelijke garantie") dan geeft de wet wel aan dat er hersteld moet worden binnen een redelijke termijn. Dit is doorgaans twee weken.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op anwb.nl

Wat zijn mijn rechten als klant?

Rechten bij een koopovereenkomst

een product zonder beschadigingen; een compleet product; een product dat over de kwaliteiten beschikt die de verkoper heeft aangegeven; vermelding door de verkoper van bijkomende kosten, zoals bezorgkosten of installatiekosten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Heb je recht op garantie na een reparatie?

Als een product niet deugt, heeft u recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld. Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland. Dit is omdat het ene product langer mee gaat dan het andere.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Hoelang heb je garantie op een reparatie?

Altijd 6 maanden garantie

De verkoper moet het gebrek dan kosteloos herstellen. Tenzij hij bijvoorbeeld kan bewijzen dat het product door uw schuld kapot is gegaan, zoals wanneer u het product verkeerd hebt gebruikt. U heeft dan geen recht op kosteloos herstel of vervanging van het product.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op das.nl

Reparatie WW-rechten | CNV Vakmensen

32 gerelateerde vragen gevonden

Wat valt niet onder garantie?

Gebruik je het product niet naar behoren of krijg je schade door het product onjuist te gebruiken, valt hij niet onder de garantie. Pas je een product of breng je aanpassingen aan het product, dan vervallen alle garanties. Er zit geen garantie op de verpakking van een product.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op warentuin.nl

Heb ik recht op geld terug?

Geen bedenktijd aankoop winkel

Vaak ontvang je een tegoedbon of je geld terug. Dit is een gunst van de verkoper. Hij is dus niet verplicht om jouw product te ruilen of geld terug te geven. De mogelijkheid om te ruilen of teruggave van jouw geld moet op de kassabon staan of vermeld worden in de winkel zelf.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op das.nl

Wat te doen als je geen garantie krijgt?

Doe dan een beroep op de wettelijke garantie. Wanneer u een product heeft gekocht dat niet goed blijkt te zijn heeft u recht op herstel (reparatie) of vervanging (een nieuw product). Dit geldt ook indien er geen garantie is gegeven op het product.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rechtdoor.nl

Wie betaald retourkosten bij defect?

Retourneren van een defect product

Het herstel van een artikel dat niet voldoet aan de vereisten, dient voor de consument kosteloos te gebeuren. Dit betekent ook dat dan de retourkosten altijd voor rekening van de verkoper komen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op thuiswinkel.org

Welke kosten vallen onder garantie?

U hebt dan recht op 'wettelijke garantie'. De verkoper moet het product gratis repareren of vervangen.En u hoeft dan geen onderzoekskosten, voorrijkosten of andere bijkomende kosten te betalen. Als u gebruik wil maken van uw wettelijke garantie, moet u altijd eerst terug naar de verkoper.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consuwijzer.nl

Wat als een klant niet tevreden is?

Als een klant niet tevreden is, zal die je eerst in gebreke moeten stellen. Dat betekent dat die je schriftelijk en gemotiveerd laat weten dat die ontevreden is. Bovendien moet die je een redelijke termijn geven om de afspraken alsnog na te komen. Bijvoorbeeld door het product te laten repareren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op das.nl

Wat te doen bij een miskoop?

Wat kan ik doen bij een miskoop via Marktplaats?
  1. Stap 1. Controleer de advertentie. Het product moet eruit zien en werken zoals in de advertentie staat. ...
  2. Stap 3. Stuur een aangetekende brief. Komt u er niet uit met de verkoper? ...
  3. Stap 4. Start een rechtszaak. Reageert de verkoper niet op uw aangetekende brief?

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op juridischloket.nl

Wat valt onder het consumentenrecht?

Als u een product of dienst verkoopt aan een niet-zakelijke klant dan valt dit onder het consumentenrecht. Consumentenrecht gaat over de rechten en plichten van uw klant. Zoals het recht op garantie, bedenktijd bij online verkoop en verkoop buiten de verkoopruimte (colportage).

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ondernemersplein.kvk.nl

Wat is Reparatieplicht?

Wanneer u de schade op uw eigen autoverzekering kunt claimen, bijvoorbeeld ruitschade of vandalisme schade, dan kan de verzekeraar wél een reparatieplicht opleggen. Sommige verzekeraars verlagen de uitkering als u de auto niet laat repareren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op quorim.nl

Heb je Reparatieplicht?

Ben ik verplicht het voertuig te laten repareren? In Nederland heeft u geen reparatieplicht.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rechtsbijstandzlm.nl

Wat is een redelijke termijn voor herstel?

Gelet op genoemde uitspraken lijkt het erop dat de Raad in de regel een termijn van twee weken redelijk zal vinden, tenzij sprake is van bijzondere omstandigheden. Naast feestdagen zou bijvoorbeeld vakantie van een ambtenaar reden kunnen zijn om een uitzondering te maken op de twee weken termijn.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op vijverbergadvocaten.nl

Heb je altijd 2 jaar garantie?

Op grond van de EU-wetgeving moet u de consument minstens 2 jaar garantie bieden. Dit is de wettelijke garantie die de consument kan inroepen als producten niet goed werken of niet overeenkomen met de beschrijving. Maar in sommige landen geldt een langere garantieperiode vanwege nationale wetgeving.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op europa.eu

Hoe hoog mogen retourkosten zijn?

Als je iets terugstuurt, mag een webshop boven op de retourkosten geen andere kosten in rekening brengen. De webwinkel mag dus niet vragen om “extra administratiekosten” te voldoen. Kosten voor het “afhandelen van de retourzending” aan een klant doorberekenen mag ook niet, als je een product retourneert.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op bnnvara.nl

Hoe snel moet garantie opgelost worden?

De 'wettelijke garantie' heeft geen vaste termijn. Ook staat er niet in de wet per product hoe lang het mee moet gaan. De wet zegt alleen dat een product zo lang mee moet gaan als u ervan mag verwachten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consuwijzer.nl

Wat wil garantie zeggen?

Garantie voor consumenten

Wettelijke garantie wil zeggen dat een product datgene moet doen wat de consument er in alle redelijkheid van mag verwachten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op easyfelt.be

Is 12 maanden garantie verplicht?

De wettelijke garantie gaat met ingang van 27 april 2022 van zes naar twaalf maanden. Na de Tweede Kamer heeft nu ook de Eerste Kamer ingestemd met het wetsvoorstel. De verlenging van de garantietermijn heeft te maken met Europese regels rond conformiteit.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op vwe.nl

Wat als verkoper garantie niet nakomt?

Lukt het de verkoper niet om te repareren of te vervangen binnen een redelijke tijd, dan kun je de koop ongedaan maken. Vraag dan je geld terug. Wil je het product houden, dan kun je ook een beroep doen op prijsvermindering. De verkoper moet dan een deel van het aankoopbedrag aan je teruggeven.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consumentenbond.nl

Hoe vraag je je geld terug?

Ik vraag u vriendelijk om het door mij betaalde bedrag van [bedrag] euro binnen twee weken terug te betalen. U kunt het bedrag storten op rekeningnummer [uw rekeningnummer], ten name van [uw naam]. Ik verwacht verder geen rekeningen meer van uw bedrijf te ontvangen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consuwijzer.nl

Hoeveel dagen geld terug?

Hoe is dit wettelijk geregeld? Volgens de wet moet u het aankoopbedrag (inclusief bezorgkosten) terugbetalen binnen veertien dagen na het ontbinden van de overeenkomst. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt toezicht op deze regels. U kunt de regels nalezen op www.acm.nl/bedenktijd.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consuwijzer.nl

Heb je altijd recht op 14 dagen bedenktijd?

Consumenten hebben meestal bedenktijd als u iets op een bepaalde manier verkoopt, zoals online of per telefoon. Zij mogen tot en met 14 dagen nadat het product is geleverd of het contract is bevestigd van de koop af. Dat mag zonder reden. U moet dit vóór de koop uitleggen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op acm.nl

Populaire vragen