Een marketingdoelstelling beschrijft kort wat je wilt bereiken met een marketingactiviteit. De functie van een doelstelling is tweeledig. Ten eerste geeft het doel richting aan je marketingactiviteiten. Je beschrijft immers waar de prioriteiten liggen binnen een bepaalde periode.
Betekenis: Marketingdoelstellingen
Marketingdoelstellingen beschrijven wat het beoogde resultaat is van de marketing inzet van een organisatie en geven richting aan de manier waarop dit voornemen gerealiseerd kan worden.
Een online marketingdoelstelling formuleren
Specifiek: Beschrijf wat je precies wilt gaan doen. Bijvoorbeeld een maandelijkse stijging van 5% in het aantal Marketing Qualified Leads; Meetbaar: Je drukt je doelstelling uit in een meetbare getal of percentage zodat het meetbaar is.
Specifiek: omschrijf het doel zo specifiek mogelijk ('meer omzet realiseren' is te vaag) Meetbaar: zorg voor meetbare resultaten (vandaar het belang van KPI's) Acceptabel: bepaal doelstellingen waar een draagvlak voor is binnen de onderneming. Realistisch: formuleer realistische doelstellingen die kans op slagen hebben.
Een marketingdoelstelling moet u de juiste richting geven. Hij geeft aan wat u wilt bereiken, stuurt het gedrag van uw medewerkers en uzelf en geeft aan welke resultaten wanneer bereikt moeten worden. Door een juiste formulering is de kans groter dat er iets van terecht komt.
Je moet formuleren wat je wel wilt en je moet niet formuleren wat je niet wilt. Anders gezegd: formuleer wat je wilt bereiken en formuleer niet wat je wilt afleren. Een doel is dus niet om te stoppen met roken. Kortom: Een doel moet altijd gaan over wat je wél wilt en niet over wat je niet (meer) wilt.
Een doelstelling is een beschrijving van het gewenste resultaat dat een persoon of een organisatie wil behalen of naar streeft. Op persoonlijk vlak is 'ik wil binnen 3 maanden mijn rijbewijs halen' een voorbeeld.
Voorbeelden van strategische doelen over financiën
12. Reduceer de kosten met 12% om tegen 2024 een winstgevende onderneming te worden. 13. Laat de inkomsten van een specifiek product binnen de komende vijf jaar groeien tot 30% van de totale bedrijfsinkomsten.
Een voorbeeld van een persoonlijke SMART-doelstelling zou kunnen zijn: Ik wil binnen vandaag en 1 januari 2022 vijftien kilogram afvallen. Deze doelstelling is SMART, mits deze aan bepaalde voorwaarden voldoet. De doelstelling is in ieder geval specifiek, meetbaar en tijdsgebonden.
De 4P's staan voor Product, Prijs, Plaats en Promotie. Dit zijn de vier marketinginstrumenten die samen de marketingmix vormen en door een organisatie gebruikt kunnen worden voor het invullen van de marketingstrategie.
Communicatiedoelstellingen zijn - zoals de naam al zegt - doelstellingen voor communicatie-uitingen. Ze beschrijven het doel wat jij met jouw geplande acties wilt bereiken. Door deze vooraf te formuleren kan er uiteindelijk geëvalueerd worden of het gewenste doel bereikt is.
Definitie van communicatiedoelstellingen.
De communicatiedoelstellingen zijn afgeleid van de marketingdoelstellingen. Wanneer je 10% meer omzet wilt, zul je eerst de doelgroep moeten bereiken en bekend maken met jouw organisatie en de producten/diensten (=naambekendheid, een kwantitatieve doelstelling).
“Lead” is de Engelse term voor een persoon die interesse heeft in een specifiek product of dienst. Er wordt onderscheid gemaakt in verkoop leads (sales leads) en marketing leads. Er bestaat ook nog een investeerder lead (investor lead), deze valt onder de verkoop leads.
Bij de doelstellingen van jouw onderneming ga je beschrijven wat je doelen voor de komende jaren zijn. Voorbeeld; over drie jaar willen we een omzet van 100 duizend euro per jaar behalen. Wanneer je deze doelstellingen gaat maken kan je ze het beste SMART formuleren.
De missie is de opdracht, de bestaansreden van de organisatie. De visie geeft aan waar de organisatie in de toekomst wil staan. De strategie geeft aan hoe de organisatie de visie verwezenlijkt. Tenslotte zijn er de organisatiedoelen: de concrete vertaalslag van de strategie.
Een missie is een korte omschrijving van de hogere doelstelling van jouw bedrijf. Het is datgene wat je als bedrijf naar de omgeving wilt uitdragen. Een missie geeft weer waar het bedrijf voor staat.
Stap 1: Specifiek zijn
Het doel is duidelijk en concreet en beschrijft een waarneembare actie, resultaat of waarneembaar gedrag. Iedereen snapt welk resultaat je wilt bereiken. Wees specifiek door eerst te bepalen wat je doel is (je doel afbakenen).
Wanneer je een doel stelt op je werk, gaat het niet alleen om wat jij wilt bereiken. Het gaat ook om waar het bedrijf naartoe wilt, wat het bedrijf verder helpt en wat je baas van je verwacht. Dat betekent misschien dat je niet alles helemaal kunt doen zoals je dat zelf voor je ziet.
SMART staat voor specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Als je doelstellingen met deze methode opstelt, worden ze duidelijk en concreet.
Een marketingstrategie is de langetermijnplanning van bedrijfsdoelen die de onderneming wil bereiken. Om deze te bereiken is het belangrijk de juiste aanpak te kiezen om de reputatie van producten en diensten te verstevigen of de verkoop in de markt te verhogen.