Kwantitatieve personeelsbehoefte is de eisen waaraan de medewerkers moeten voldoen: welke opleiding of diploma's hebben ze nodig, wat voor werkervaring is vereist, wat zijn de persoonskenmerken waarover ze moeten beschikken?
Bij kwantitatieve personeelsplanning bepaal je hoeveel medewerkers je in de toekomst nodig hebt om de doelen van je bedrijf te realiseren. Die waarde of uitkomst kan zowel positief als negatief zijn. Een positieve waarde geeft aan dat je voor de volgende planningsfase mensen tekortkomt.
Wat is een personeelsbehoeftenplan? Dit plan weerspiegelt de personeelsbehoefte (kwantitatief en kwalitatief) die bestaat om de doelen van de organisatie te bereiken, nu en in de toekomst.
Strategische personeelsplanning helpt op een effectieve en gerichte manier tijdig te sturen op optimale bezetting van een organisatie, afdeling of team. Aan de hand van verschillende gegevens, omstandigheden en toekomstige ontwikkelingen voorspelt een personeelsplanning de personeelsbehoefte voor nu en straks.
Met strategische personeelsplanning wordt bedoeld het personeel zo inzetten dat de doelstellingen van de onderneming of organisatie behaald worden op de meest efficiënte manier. Dit geldt voor alledaagse planning, maar ook met het oog op de toekomst.
Een strategische personeelsplanning bestaat uit een analyse over de huidige personeelsplanning, de veranderingen in de toekomst en een plan van aanpak.
Kwalitatieve personeelsbehoefte is het aantal medewerkers dat u nodig heeft. Kwantitatieve personeelsbehoefte is de eisen waaraan de medewerkers moeten voldoen: welke opleiding of diploma's hebben ze nodig, wat voor werkervaring is vereist, wat zijn de persoonskenmerken waarover ze moeten beschikken?
Factoren die de personeelsbehoefte bepalen. De behoefte aan personeel wordt beïnvloed door ontwikkelingen op de afzetmarkt. Groeiende of juist krimpende product-marktcombinaties en veranderende (arbeidsbesparende) productietechnologieën zijn belangrijke determinanten in de kwantitatieve personeelsbehoefte.
Personeelsbegeleiding wordt op individueel niveau veelal ingezet om het huidige functioneren te optimaliseren (ervaringen uit te wisselen, pro blemen op te lossen, nieuwe vaardigheden te leren) of om te leren omgaan met veranderingen in taken of functie.
Personeelsplanning draait om het juiste aantal mensen met de juiste vaardigheden op het juiste moment op de juiste plek te hebben, zodat je organisatie soepel kan draaien en je doelen kan bereiken. Het gaat om het slim inzetten van personeel rekening houdend met behoeften, vakanties, piekmomenten en trainingen.
Bij kwantitatief onderzoek gaat het om het verzamelen van een grote hoeveelheid numerieke data (getallen). Denk aan enquêtes met meerkeuzevragen of vragen naar hoeveelheden of tijdsduur. In een wetenschappelijke context betekent het woord 'kwantificatie' dan ook 'de handeling van het meten en tellen'.
Kwantitatieve kenmerken (een statistisch begrip) zijn kenmerken die in getallen kunnen worden uitgedrukt. Voorbeelden zijn het aantal zandkorrels op het strand, of de snelheid van een auto. Een onderscheid kan nog worden gemaakt tussen continue en discrete kwantitatieve kenmerken.
Bij kwantitatieve resultaten (uit enquêtes en/of experimenten) heb je cijfermatige gegevens verzameld. Bespreek de uitkomsten, gemiddelden en metingen die bij elke deelvraag relevant zijn om deze te beantwoorden.
De HR3P-matrix (voluit Human Resource Prestatie Potentie Portfolio) is bedacht door wetenschappers Evers, van Laanen en Sipkens. Het is een handig hulpmiddel om de kwaliteit van je huidige personeelsbestand in kaart te brengen.
Medewerkers worden betrokken als ze zichzelf mogen ontwikkelen en als ze achter de normen en waarden van het bedrijf staan. Betrokken medewerkers voelen zich vaker dan tevreden medewerkers verbonden met je bedrijf en werken actief mee aan de realisatie van je doelen.
Onderwerpen zoals beloning en arbeidsvoorwaarden, goede arbeidsverhoudingen zijn weer terug zijn als belangrijke indicatoren van medewerkers geluk. Beloning staat ook nummer 1 als voornaamste reden om een andere baan te zoeken of te aanvaarden, samen met reisafstand en inhoudelijk aantrekkelijk werk.
Wat is het verschil tussen kwantitatief en kwalitatief onderzoek? Kwantitatief onderzoek heeft betrekking op getallen en statistiek, terwijl kwalitatief onderzoek over woorden en betekenissen gaat.
Kwalitatieve onderzoekers gaan dieper in op het onderwerp om zo informatie te verzamelen over de beweegredenen, redeneringen en houdingen van mensen. Kwalitatieve benaderingen geven dieper inzicht in uw onderzoeksvragen, maar de resultaten zijn soms moeilijker te analyseren.
Kwalitatieve resultaten worden meestal weergegeven in woorden. Bij kwalitatieve data zoek je naar patronen die de basis vormen van je uiteindelijke analyse. De resultaten van kwalitatief onderzoek worden vaak beschreven met woorden en soms ondersteund door tabellen, grafieken of afbeeldingen.
Tactische personeelsplanning heeft betrekking op personeelsplanning op middellange termijn. Bij tactische personeelsplanning richt de planner of het management zich in de eerste plaats op de verwachtingen in werk én de beschikbare medewerkers voor de periode van een jaar.
Door middel van strategisch personeelsbeleid kunnen bedrijven, op het gebied van personeel, inspelen op veranderingen in de toekomst. Het is hierbij belangrijk dat er inzicht is in de veranderingen van de markt, welke kansen en uitdagingen er zijn en hoe je als bedrijf hiermee proactief kunt omgaan.
Een strategisch plan helpt u de richting die uw bedrijf de komende drie tot vijf jaar zal nemen te definiëren en te plannen. Het omvat de visie en de missieverklaringen van uw bedrijf, de doelen, en de acties die u zult ondernemen om deze doelen te bereiken.