De beste trainers moedigen cursisten aan om vragen te stellen, deel te nemen aan activiteiten en actief te zijn in hun leerproces in plaats van passief het materiaal te consumeren . Ook integreren ze interactieve en participatieve elementen in hun training om cursisten betrokken te houden.
Dit kan inhouden dat u iemand helpt eenprobleem op te lossen, een nieuwe vaardigheid leert, een moeilijk gebied aanpakt of een doel bereikt . • Adviseren is het geven van meningen of informatie die wel of niet kan worden overgenomen. Begeleiden of advies geven op basis van uw eigen ervaring.
Een van de grootste valkuilen is dat de gecoachte volledig de richting opgaat die de coach wil. Dat werkt uiteindelijk averechts: het gaat om de persoon van de gecoachte die straks, na dit traject, verder moet zónder u. Laat hem zelf zijn richting kiezen.
Een goede personal trainer zorgt ervoor dat jouw einddoel wordt opgedeeld in kleinere korte-termijn subdoelen. Op die manier boek je snel resultaat waarbij het behalen van ieder subdoel en stap dichter naar je uiteindelijke doel is. Door subdoelstellingen te formuleren vergroot je jouw motivatie.
De vaardigheid om de ander te helpen stappen te zetten, richting hun doel. Als je goed kunt coachen, los jij de problemen niet op voor de ander, maar weet je hoe je hem of haar zelf de antwoorden en oplossingen leert vinden en ontdekken. Dat leer je in de op maat gemaakte training: Coaching skills.
Samengevat draait effectieve coaching om het focussen op de coachee, het opbouwen van een vertrouwensrelatie door aandacht te tonen voor zijn/haar behoeften, het proberen te begrijpen in plaats van te oordelen, het luisteren naar wat hij/zij zegt en het aanmoedigen van de coachee om met ideeën te komen over hoe verder te gaan.
Eindantwoord: Optie 3: " Heeft altijd gelijk " is geen kenmerk van een coach. Coaches geven toe dat ze feilbaar zijn en geven prioriteit aan groei boven onfeilbaarheid.
Een goede coach maakt verandering voor cliënten leuker en makkelijker door de focus en communicatie positief en luchtig te houden. Je gaat oplossingsgericht en positief te werk. Je nodigt een cliënt uit te ervaren en onderzoeken wat er wél mogelijk is. Focust op het positieve resultaat dat een verandering oplevert.
Een goede coach is positief, enthousiast, ondersteunend, vertrouwend, gefocust, doelgericht, deskundig, oplettend, respectvol, geduldig en een heldere communicator .
Intentie – De coach wil jou beter begrijpen, niet overtuigen. Attentie – De coach is aandachtig en richt zijn focus op jou en het gesprek. Ontvankelijkheid – De coach stelt zich open voor andere perspectieven. Alertheid – De coach pikt dingen op zoals non-verbale communicatie.
Er zijn vijf loopbaancompetenties (kwaliteitenreflectie, motieven reflectie, werkexploratie, loopbaanzelfsturing en netwerken) welke jongeren in kunnen zetten bij het vormgeven van hun loopbaan.
Coaching is een vorm van persoonlijke begeleiding op basis van een gelijkwaardige een-op-een-relatie. De gecoachte leert, de coach ondersteunt en begeleidt dit leerproces. Binnen het coachingstraject worden de doelen vooraf bepaald en soms vastgelegd in een coachingsovereenkomst.
In Trainersvaardigheden A komen onderwerpen aan bod zoals didactische werkvormen, leerstijlen, feedbackvaardigheden en presenteren. We verwachten dat je al minstens één keer zelf training hebt gegeven zodat we tijdens dit trainingsweekend regelmatig de verbinding kunnen leggen naar jouw eigen praktijkervaring.