Aan derden betaalde bedragen voor automatisering en ook de niet-geactiveerde aanschafkosten van automatiseringsapparatuur en software.
Voorbeelden van kostencategorieën: huur, telefonie, reiskosten, reclame en eten & drinken. Bij een crediteur kunt u ook bij voorbaat een voorkeurskostencategorie kiezen. U kunt dit doen door een boekingsregel aan te maken.
Je vindt grootboekrekeningen terug op je balans, maar ook op je winst- & verliesrekening. Zo heb je bijvoorbeeld 'liquide middelen' op je balans, en 'verkoopkosten' op je winst- & verliesrekening. Grootboekrekeningen categorieëren als het ware je inkomsten en uitgaven, maar ook je bezittingen en schulden.
Inkoopkosten zijn voor een ondernemer kosten die samenhangen met de ingekochte goederen (zoals transportkosten), voor zover deze goederen ook daadwerkelijk verkocht zijn.
Verkoopkosten zijn kosten die je maakt om je product of dienst te verkopen, zoals reclame- en advertentiekosten, visitekaartjes, maar ook het etentje met een (potentiële) klant. Andere kosten zijn dus de telefoonkosten, abonnementen, kantoorartikelen etc.
Bij de koop of verkoop van een woning heb je altijd te maken met een notaris. De notaris regelt de hypotheekakte en de koopakte. De kosten rondom de hypotheekakte zijn aftrekbare kosten. We hebben het dan over de notariskosten én de kosten voor het inschrijven bij het Kadaster.
Inboeken via een nieuwe uitgave met 0% aftrekbaarheid.
Boetes zijn altijd zonder btw, dus vergeet hier niet de uitgave op 0% btw te zetten. Het is van groot belang dat je op de uitgave aanvinkt dat de kosten niet aftrekbaar zijn. Dit doe je door het vinkje "aftrekbaarheid" ook op 0% te zetten.
Telkens wanneer we de factuur van de leverancier ontvangen voegen we eenvoudig een regel toe met de transportkosten leverancier. Let u goed op dat u ook het BTW tarief correct kiest! Aldus worden de transportkosten geboekt op rekening 43189 “Overige kosten”, en klopt het totaalbedrag verschuldigd aan de leverancier.
Als je een kosten (= debet) wilt vermeerderen, boek je het bedrag debet in de journaalpost. Als je een kosten (= debet) wilt verminderen, boek je het bedrag credit in de journaalpost. Als je een opbrengst (= credit) wilt vermeerderen, boek je het bedrag credit in de journaalpost.
Hoe boek je bankkosten in je boekhouding? Bankkosten boek je in de boekhouding zoals je dat ook met andere kosten zal doen, al is er géén sprake van btw. De Belastingdienst hanteert een vrijstelling van de btw voor dit type kosten, waardoor het niet nodig is om daar rekening mee te houden.
Automatiseringskosten bestaan uit kleine aanschaffingen (activeren op de balans geschiedt bij bedragen vanaf € 450,- exclusief BTW), reparaties, aansluitingen als ADSL, kosten van providers en hosting, onderhoudsuren van de leverancier van onderhoud en jaarlijkse bijdragen aan service en updates voor software.
Algemene kosten deels aftrekbaar: kantinekosten, relatiegeschenken, representatie, reis- en verblijfskosten; Privé-uitgaven: eventuele privébestedingen die via uw zaak zijn gegaan, privéopnames uit kas van de zaak.
Tegenwoordig is er geen onderneming die werkt zonder computer en/of elektronische apparatuur. Computers, laptops , telefoons of kassasystemen, maar ook mobile apparaten zoals tablets, foto/film camera's of bepaalde meetapparatuur.
Een van de hoofdgroepen hierbij zijn de administratiekosten. Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan kosten voor een boekhouder of accountant maar ook aan kantoorkosten zoals papier en telefoonkosten en bankkosten zoals kosten voor bankpassen en transactiekosten van de bank.
Je gebruikt de creditzijde om je schulden te boeken en de debetzijde om bezittingen te boeken. De term stamt eigenlijk uit de tijd dat er nog geen rekenmachines waren. Hiermee kon men de positieve en negatieve getallen goed uit elkaar houden.
Debet en Credit wordt in de boekhouding gebruikt om aan te geven of er geld bij de organisatie waarover de boekhouding gaat weg gaat (Debet), of er geld binnenkomt (Credit).
Op de resultatenrekening komen alle kosten en opbrengsten van een periode samen. Dit is dus de plek om te bepalen of er winst of verlies behaald is. Stel dat een bedrijf in 2014 € 1,2 mln aan kosten had en € 1,5 mln aan opbrengsten: er is dus een winst gehaald van € 300.000.
Vervoerdiensten die rechtstreeks verband houden met de uitvoer van goederen zijn in principe vrijgesteld van btw. Vanaf 1 april 2022 zal het toepassingsgebied van deze vrijstelling echter afgebakend worden, waardoor ze slechts onder bepaalde voorwaarden van toepassing is.
als deze kosten aan de klant worden doorberekend, moet het BTW tarief worden gehanteerd van de hoofdprestatie. Dit betekent dat over deze kosten 21% BTW wordt berekend als op de rest van de nota ook 21% wordt berekend.
De inventaris is een opsomming van de waarde van alle goederen en investeringen die in een organisatie aanwezig zijn maar niet in de vorm van liquide middelen(geld). Voorbeelden zijn computers, meubilair, een auto of voorraden zoals t-shirts, of flessen wijn.
Volledig aftrekbare kosten
Kosten binnen je onderneming zijn 100% aftrekbaar. Hierbij hoort onder meer het kantoormateriaal, sociale bijdragen en verzekeringen. Ook specifieke beroepskledij (bijvoorbeeld een doktersjas, veiligheidsschoenen of de schort van een slager) mag je ingeven.
De kosten van hulpmiddelen ter ondersteuning van het gezichtsvermogen, zoals lenzen of een bril, of het laseren van een oog ter vervanging van een bril, zijn niet aftrekbaar.