Onder de kerndoelgroepen vallen doelgroepen die zijn gebaseerd op demografische gegevens, locatie, interesses, gedrag en connecties.
In de marketing kunnen doelgroepen onder meer gedefinieerd worden in termen van leeftijd, geslacht, uitgavenpatroon, opleidingsniveau of rijkdom. In de politiek spelen vaak ook kenmerken als levensovertuiging of maatschappelijke positie een rol.
Betekenis: Doelgroep
Binnen een markt kunnen doelgroepen worden onderscheiden doordat de leden van de groep bepaalde kenmerken delen. Enkele voorbeelden van doelgroepen: jongeren, hoger opgeleiden, huisvrouwen, werkzoekenden en early adopters. In marketing neemt het begrip doelgroep een belangrijke plaats in.
Een doelgroep is een groep mensen of klanten die een bedrijf of organisatie wil benaderen om een product, dienst of informatie onder de aandacht te brengen.
' Het segmenteren van de markt is het opdelen van een markt in specifieke segmenten oftewel doelgroepen. Een segment is een groep (potentiële) afnemers die overeenkomen op een aantal kenmerken. Je kunt bijvoorbeeld segmenteren op geslacht, leeftijd, beroep of opleiding.
Een interview of focusgroep zijn goede manieren om je doelgroep te leren kennen. Bedenk eens welke huidige of potentiële klanten je kunt benaderen voor een interview. Nodig deze mensen uit op een leuke mooie en zorg dat je van tevoren een vragenlijst hebt voorbereid.
Met je klanten in gesprek gaan en relevante vragen stellen. Je kunt zelfs een korte enquête opstellen om meer over ze te weten te komen. Je klanten online bestuderen. Bekijk de social media profielen van je fans op bijvoorbeeld Facebook, om zo te zien wat er in hun leven speelt.
Door je doelgroep te analyseren kom je achter de juiste informatie om je producten en diensten goed aan te kunnen bieden. Denk hierbij aan leeftijd, nationaliteit(en) en hoe je ze het beste kunt bereiken. Bijvoorbeeld online via social media of juist offline op beurzen en evenementen.
Waarom een doelgroep bepalen? Het bepalen van jouw doelgroep maakt dat je scherpte krijgt in jouw bedrijf. Het zorgt er ook voor dat je je klanten leert kennen waardoor je je product continu kunt blijven verbeteren en aanpassen.
Het ouder worden
De ene persoon zal met 70 nog volledig vitaal zijn terwijl een ander zich met 60 al oud voelt. Dat is binnen de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking niet anders. Gemiddeld behoort iemand met een verstandelijke beperking tot de doelgroep ouderen vanaf 50 jaar.
Matige tot ernstige verstandelijke beperking (MEVB/EVB) Volwassenen met niet aangeboren hersenletsel (NAH) Volwassenen met ernstige meervoudige beperkingen (EMB) Kinderen, jongeren en jongvolwassenen met een of meerdere beperkingen.
De sector zorg en welzijn is zeer divers: van ziekenhuizen en verpleeghuizen tot zorgboerderijen en universitair medisch centra. In de sector zorg en welzijn werken zo'n 1,2 miljoen mensen. De sector kent een hoger ziekteverzuim dan gemiddeld. Er is een groeiend aantal zzp'ers actief.
Je klant kennen en weten hoe hij of zij zich gedraagt, is cruciaal voor business succes: door in te spelen op uniciteit behaal je behaal competitief voordeel. Pas wanneer je de eigenaardigheden van je klanten kent, kan je hen op hun wenken bedienen, zonder daarbij opkomende trends uit het oog te verliezen.
In dit licht onderscheiden we drie marktbewerkings- of segmentatiestrategieën: Ongedifferentieerde marketing; Geconcentreerde marketing; Gedifferentieerde marketing.
Segmenteren helpt je in dit stadium om te bepalen welke doelgroep je nader gaat onderzoeken om erachter te komen hoe je met je product goed aan kunt sluiten op problemen of behoe ften die spelen bij die klantgroep.
Wie zijn mijn potentiële klanten en welke behoeften hebben ze? Zet de kenmerken van je potentiële klanten op een rij. Je kunt hierbij een persona ontwikkelen, waarbij je de klanten als het ware tot leven brengt. Beschrijf bijvoorbeeld de hobby's, het werk, welke kranten er gelezen worden, of je klant kinderen heeft.
Om gezien te worden op social media, moeten mensen worden bereikt. Dit begint bij het verschijnen op de tijdlijn van je doelgroep. Vervolgens moet je opvallen, zodat gebruikers je post zien of advertentie zien. Ten slotte moet je de gebruiker triggeren zodat ze iets met je bericht gaan doen.
Homogeen: de doelgroep moet niet teveel van elkaar verschillen, maar moet voldoende homogeen zijn. Bereikbaar: je moet de groep wel kunnen bereiken. Meetbaar: wanneer je meerder doelgroepen maakt, moet het meetbaar zijn welke groep het beste werkt.
Segment definities
naamw. Uitspraak: [sɛxˈmɛnt] Verbuigingen: segment|en (meerv.) onderdeel van een geheel Voorbeelden: `Dat bedrijf is actief in het segment van de kleine stadsauto's. `, `Het verhaal is maar een segment van het uitgebreide boek.