De jaarrekening en jaarcijfers als zzp'erEen jaarrekening is een overzicht van hoe jouw bedrijf er financieel voor staat. Simpel gezegd is het een momentopname van hoe je bedrijf ervoor staat en een toelichting daarop. Voor grotere bedrijven is de jaarrekening het financiële onderdeel van het jaarverslag.
Naast jaarrekeningen kun je in het KVK Handelsregister ook andere bedrijfsgegevens opvragen, zoals wie aansprakelijk en tekenbevoegd zijn. Zo controleer je met wie je zakendoet. Alle bedrijven en rechtspersonen in Nederland staan in het KVK Handelsregister.
In een jaarrekening zijn de balans met toelichting en de winst- en verliesrekening van dat jaar opgenomen. Vaak wordt dit aangevuld met het jaarverslag van het bestuur van de onderneming. De jaarrekening sluit aan bij de administratie en die sluit weer aan bij de boekstukken, zoals facturen, bonnen en bankafschriften.
Een jaarrekening is simpel gezegd een momentopname van een bedrijf met een toelichting daarop. De jaarrekening wordt opgesteld over een boekjaar van 01-01 tot en met 31-12 aansluitend op de administratie van een bedrijf. Een ZZP'er is niet verplicht om een jaarrekening op te stellen.
Voor zzp'ers is het niet verplicht om een jaarrekening op te stellen. In Nederland geldt namelijk een vrijstelling voor eenmanszaken, waaronder zzp'ers. Deze vrijstelling houdt in dat je geen uitgebreide jaarrekening hoeft op te stellen.
Een eenmanszaak heeft verschillende fiscale verplichtingen, waaronder: Bijhouden van een administratie van alle inkomsten en uitgaven. Aangifte inkomstenbelasting en eventueel een omzetbelastingaangifte bij de Belastingdienst. Verschuldigde inkomsten- en omzetbelasting betalen aan de Belastingdienst.
Meestal maakt de accountant of boekhouder de jaarrekening voor u, maar u mag het ook zelf doen. Bij grotere bedrijven met een bepaalde omvang moet een accountant de jaarrekening goedkeuren.
De inkomstenbelasting zit anders in elkaar: hier merk je – helaas – wel iets van. Nederland heeft sinds 2020 twee schijven aan inkomstenbelasting. Zzp'ers met een inkomen onder de €73.031betalen het laagtarief van 36,93 procent.Zzp'ers met een inkomen daarboven betalen het hoogtarief van 49,50 procent.
Je leest het goed: als zzp'er hoef je in 2021 over een winst tot €30.439,- geen belasting te betalen. Als je aan bepaalde voorwaarden voldoet natuurlijk. Let op, je betaalt wel inkomstenbelasting maar krijgt een aantal heffingskortingen terug waardoor je uiteindelijk op nul uitkomt.
Het jaarinkomen als zelfstandige van een zzp'er (voor wie het zzp-inkomen het hoofdinkomen is) bedroeg in 2021 gemiddeld 43,7 duizend euro. Voor zmp'ers lag dit op 71,9 duizend euro. Het doorsnee of mediane inkomen als zelfstandige komt voor beide groepen lager uit, respectievelijk 33,1 duizend en 59,5 duizend euro.
Eenmanszaken, zzp'ers en kleine BV's hoeven geen accountantsverklaring toe te voegen aan de jaarrekening. Grotere ondernemingen moeten dit wel. De accountantsverklaring moet samen met de jaarrekening ingeleverd worden. Dit is wettelijk verplicht en van belang bij een eventuele controle van de Belastingdienst.
Door een jaarrekening te maken of op te vragen, krijg je inzicht in hoe je bedrijf het afgelopen jaar gedraaid heeft. De meeste organisaties zijn verplicht om na ieder boekjaar een jaarrekening te deponeren bij de Kamer van Koophandel, maar ook voor jezelf is het ontzettend fijn om in te zien.
Inkomstenbelasting voor zzp'ers
Inkomstenbelasting betaal je, net zoals wanneer je in loondienst werkt, over het inkomen dat je verdient. Maar anders dan bij inkomsten uit loondienst wordt er geen loonbelasting ingehouden. Je bent dus zelf verantwoordelijk voor de aangifte en het afdragen van inkomstenbelasting.
Als zzp'er betaal je inkomstenbelasting over de winst die je met je bedrijf maakt. Je winst bestaat uit de omzet minus de kosten. De inkomstenbelasting wordt hier dan over berekend. Jaarlijks moet je aangifte doen voor de inkomstenbelasting.
Het opmaken van de jaarrekening voor een eenmanszaak kost 480 euro exclusief BTW.
Als je echter 100.000 euro verdient, zal je 34% van je inkomsten moeten afstaan aan de Belastingdienst. Als je wilt weten hoeveel belasting je moet wegleggen in jouw persoonlijke situatie, gebruik dan een rekentool. Bijvoorbeeld de rekentool van Wijzer in Geldzaken of de rekentool van Berekenhet .
De zzp'ers hebben ook nog extra aftrekposten zoals de zelfstandigenaftrek en de MKB-winstvrijstelling (ondanks de naam geldt deze korting ook voor zzp'ers). Ruwweg over de eerste 24.000 euro aan inkomsten betalen zzp'ers geen belasting.
Lees het hier. Allereerst, hoeveel winst kan je belastingvrij boeken als zzp'er in 2024? Indien je aan een aantal voorwaarden voldoet geldt er een plafond van €34.315. Je betaalt natuurlijk wel inkomstenbelasting, maar de heffingskortingen die je terugkrijgt strepen dit uiteindelijk weer weg.
Het netto inkomen is wat je uiteindelijk als zzp'er verdient. Dat is je bruto inkomen vermindert met de inkomstenbelasting. Dit noem je als ondernemer de winst na belasting of nettowinst. Hoeveel belasting je betaalt, is afhankelijk van je bruto inkomen en of je gebruik maakt van aftrekposten.
Een bemiddelingsbureau is namelijk BTW plichtig en deze dienst die zij dan leveren is 'ter beschikking stellen van werk'. Dus dat is BTW belast. Deze manier heeft financieel behoorlijke gevolgen voor zzp'ers in de zorg, want jij verliest 21% BTW van je omzet. Je moet namelijk die 21% afdragen in een BTW aangifte.
Als zzp'er betaal je belastingen over je inkomen. Daarnaast moeten de meeste zzp'ers elk kwartaal aangifte omzetbelasting doen en deze afdragen aan de Belastingdienst. We hebben de belangrijkste aandachtspunten bij deze belastingen voor je op een rij gezet.
Wat zijn de onderdelen van een jaarrekening? Een jaarrekening bestaat uit een balans, een winst- en verliesrekening en een toelichting. Afhankelijk van de bedrijfsklasse waarin je bedrijf valt, moeten deze onderdelen uitvoerig worden beschreven, vergezeld van meerdere toelichtingen.
Het opstellen van een jaarrekening kan best moeilijk zijn. Het vereist specifieke kennis en behoorlijk wat tijd in beslag nemen. Dat hangt af van hoe complex jouw boekhouding is, hoe bekend je bent met de cijfers en hoe veel tijd je aan de jaarcijfers wilt besteden.
Een jaarrekening bestaat uit 3 onderdelen: de balans, de winst- en verliesrekening en de daarbij horende toelichting. Heb je een bv, nv, coöperatie of een onderlinge waarborgmaatschappij?Dan moet je ieder boekjaar een jaarrekening deponeren bij de Kamer van Koophandel.Dat is wettelijk verplicht.