Een deel van de jaarlijkse CO2-uitstoot van installaties onder de CO2-heffing industrie wordt vrijgesteld van de heffing. De vrijgestelde uitstoot wordt uitgedrukt in zogeheten dispensatierechten (DPR's). Één DPR staat gelijk aan de uitstoot van 1 ton CO2.
ETS staat voor Emission Trade System en is het handelssysteem in Europa voor de CO2-uitstoot van de industrie. Een industrieel bedrijf moet in dat systeem voor elke ton (1000 kilogram) CO2 dat het uitstoot één emissierecht inleveren. Die emissierechten kunnen worden gekocht en verhandeld.
CO2-heffing industrie vanaf 1 januari 2021
Sinds 1 januari 2021 geldt voor industriële bedrijven met een hoge CO2-uitstoot een nationale CO2-heffing. Zo worden bedrijven meer gestimuleerd om bij hun investeringen rekening te houden met de gevolgen van CO2-uitstoot voor mens en milieu.
De CO2-heffing koppelt een prijs aan de industriële emissie van een ton CO2. In 2021 is die prijs 30,48 euro. Het tarief loopt daarna ieder jaar op tot 2030. De hoogte van het tarief is zo vastgesteld dat het reductiedoel van 14,3 Mton CO2 in 2030, met 75% zekerheid gehaald wordt.
De huidige prijs van een CO2-recht (= 1 ton CO2) zit eindelijk in de lift. Waar in 2017 de prijs nog ruim onder de 10 euro lag, is de prijs in 2021 flink gestegen. Momenteel schommelt de prijs rond de 87 euro per ton CO2 (mei 2022).
Per ton uitstoot levert een bedrijf één emissierecht in. Heeft een bedrijf meer emissierechten dan het uitstoot? Dan mogen ze de overgebleven rechten verkopen aan andere bedrijven die meer uitstoten dan ze emissierechten hebben. Deze handel loopt in Europa volgens het EU-ETS – European Union Emissions Trading System.
Dennen (zwart, wit, rood, Ponderosa en Hispaniola) slaan van alle naaldbomen de meeste CO2 op. [3] Daarnaast hebben naaldbomen weinig bladuitval, en dus geen rotte bladeren. Dat scheelt weer CO2 uitstoot.
De BIV wordt berekend op grond van het vermogen van de motor, uitgedrukt in fiscale paardenkracht (pk) of kilowatt. Een hoge of lage uitstoot heeft dus geen invloed op dit bedrag. Echter worden volledig elektrische wagens (of wagens op waterstof) ook voor leasefirma's vrijgesteld.
Dan stellen wij de CO2-uitstoot als volgt vast: 550 gr/km voor een benzineauto en 395 gr/km voor een dieselauto met een datum 1e toelating van 1 juli 2020 tot heden. 507 gr/km voor een benzineauto en 356 gr/km voor een dieselauto met een datum 1e toelating van 1 januari 2015 tot 1 juli 2020.
Het belangrijkste doel van het Klimaatakkoord is de CO2-uitstoot in 2030 met 49% verminderen vergeleken met 1990. In 2050 moet de uitstoot van broeikasgassen met 95% afgenomen zijn. Dit is nodig om de opwarming van de aarde niet verder te laten oplopen dan 1,5 ℃.
CO2-uitstoot is het vrijkomen van CO2 in de atmosfeer. Dit vindt plaats door de verbranding van fossiele brandstoffen, zoals olie, kolen en aardgas, maar ook dieren en mensen stoten CO2 uit. Een deel van de CO2-uitstoot wordt opgenomen door bomen, planten en plankton in de zee.
Emissierechten geven bedrijven het recht om een bepaalde hoeveelheid broeikasgassen uit te stoten. De CO2-prijs wordt bepaald door samenspel tussen de vraag naar emissierechten vanuit de industrie, en het aanbod aan rechten vanuit de overheid.
Het CO2 Bewust Certificaat geeft aan dat de organisatie op een bewuste manier actief energie bespaart en daarmee de uitstoot van CO2 reduceert. Het CO2 certificaat stimuleert energiebesparing, efficiënt gebruik van materialen en toepassing van duurzame energie.
Niet-ETS-emissies: alle emissies die niet onder het ETS vallen. Het betreft vooral emissies afkomstig van transport, huishoudens, handel & diensten en landbouw. Hiervoor geldt een doelstelling voor het geheel van de EU, maar deze doelstelling wordt wel verder vertaald op niveau van de lidstaten.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Een plug-in hybride auto heet ook wel een plug-in hybrid electric vehicle (PHEV). Eigenaren van een plug-in hybride auto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt alleen voor auto's met een minimale CO2-uitstoot die niet meer is dan 50 gram per kilometer.
Invoerrechten. Op het moment dat je de auto invoert in Nederland moet je ook invoerrechten betalen. voor een auto jonger dan 30 jaar is dit 10% over de aankoopwaarde+transportkosten. Voor een auto ouder dan 30 jaar betaal je geen invoerrechten maar alleen de 6%btw.
Op de website milieuzones.nl vind je na invulling van je kenteken snel je 'emissieklasse' ofwel de Euronorm. Opvragen via het Kentekenregister van de RDW kan ook, al staat de informatie daar iets meer verstopt onder 'Motor & Milieu – Uitstoot'.
FISCALE AFTREKBAARHEID 2022
De fiscale aftrekbaarheid van auto- en brandstofkosten wordt ook in 2022 nog steeds berekend in functie van de CO2-waarde met een maximum van 100% en een minimum van 50%. Voor voertuigen met een CO2-uitstoot boven 200 gr/km blijft de fiscale aftrekbaarheid 40%.
De kosten van de wagen die jij of je vennootschap vóór 1 juli 2023 aanschaft, blijven in dezelfde mate aftrekbaar zoals dat vandaag het geval is. Dat betekent dat hoe hoger de CO2-uitstoot, hoe lager de aftrekbaarheid van de autokosten. Een hybride heeft een lagere CO2-uitstoot en dus een fiscaal voordeel.
De plug-in hybride modellen blijven 100% fiscaal aftrekbaar zolang ze voldoen aan de regel dat dat ze minder dan 50g/km CO2 uitstoten op de gecombineerde cyclus en een verhouding van ten minste 0,5 kWh/100kg tussen batterijcapaciteit en het voertuiggewicht voorleggen.
Staan in de top 10: vlinderstruik (Buddleja davidii), gelderse roos (Viburnum opulus), haagbeuk (Carpinus betulus), steeneik (Quercus ilex), wollige sneeuwbal (Viburnum lantana), Japanse bottelroos (Rosa rugosa), meelbes (Sorbus aria), witte paardenkastanje (Aesculus hippocastanum), douglasspar (Pseudotsuga menziesii) ...
Als een zonnepaneel (320 kWh) twee jaar lang duurzame stroom heeft opgewekt, heeft het voorkomen dat 320 x 0,364 x 2 = 233 kg CO2 is uitgestoten in de atmosfeer. Dat betekent dat een zonnepaneel van 355 Wp na twee jaar al de CO2-uitstoot van de productie heeft gecompenseerd.
Deze lucht bestaat voor 23 procent uit zuurstof en hiervan halen we per ademteug één derde zuurstof uit, zodat je uiteindelijk jaarlijks op een verbruik zit van dik 700 kilo zuurstof. Een volwassen boom produceert in die tijd 100 kilo zuurstof dus heb je per persoon zeven à acht volwassen bomen nodig.
Als samenvatting uit de diverse studies kan besloten worden dat de jaarlijkse CO2-compensatie varieert tussen 21,77 kg CO2/boom tot 31,5 kg CO2/boom. Om 1 ton CO2 te compenseren zijn er vervolgens 31 tot 46 bomen nodig. In Europa staan er per hectare 300 tot 500 bomen.
Voor CO2 zit daar nogal een spreiding in. De goedkoopste manier om CO2 te maken is het verbranden van steenkool. Dat kost 50 euro per ton en levert 3 ton CO2 op. De kostprijs is dus maar 0,017 euro per kg.