De positionering van Nike is eigenlijk altijd redelijk eenvoudig geweest. Door de bekendste en meest aansprekende sporters te sponsoren en uitsluitend op merk-niveau te communiceren weet Nike haar merk te koppelen aan de begrippen talent, doorzettingsvermogen (just do it) en excelleren.
< terug naar klanten. Nike ontwikkelt producten, diensten en belevingen voor de moderne atleet en biedt oplossingen voor toekomstige generaties. De missie van Nike is het brengen van inspiratie en innovatie voor iedere atleet ter wereld. In de ogen van Nike is iedereen met een lichaam een atleet.
(officieel uitgesproken als [ˈnaɪki], maar buiten de Verenigde Staten ook wel als [ˈnaɪk]) is een Amerikaans concern en fabrikant van sportschoenen, sportkleding, sportuitrustingen en accessoires. Nike, Inc. verkoopt zijn producten onder andere onder de merknamen Air Jordan, Nike Air Max, Nike Golf en Team Starter.
Hoe consolideerde Nike? Naast het leveren van kwaliteit voor een redelijke prijs maakte Nike vooral naam door de lucratieve samenwerking met beroemde atleten, zoals Michael Jordan, de voetballers van het Nederlands mannenelftal, golfer Tiger Woods en tennissterren Roger Federer, Serena Williams en Maria Sharapova.
> Nike puurt vandaag 11,8 miljard dollar uit de rechtstreekse verkoop aan de klant, op een omzet van 37,2 miljard dollar. De doelstelling is tegen 2020 16 miljard dollar uit de verkoop te halen waar geen tussenpersonen bij te pas komt. >
De schoenen die oud-basketballer Michael Jordan in 1998 droeg tijdens de NBA-finale tegen Utah Jazz hebben bij een veiling 2,2 miljoen dollar opgeleverd. Daarmee zijn dit volgens veilinghuis Sotheby's de duurste sportschoenen ooit.
Nikè of Nike (Oudgrieks: Νίκη, Níkê) was de godin van de overwinning in de Griekse mythologie. Haar Romeinse equivalent is Victoria. De oorspronkelijke betekenis van Nikè is waarschijnlijk de bliksem. Daarom is zij onafscheidelijk verbonden met Zeus.
Het Nike logo heeft een naam
Toen het Nike logo in 1971 geboren werd, kreeg het ook een naam: de 'Nike Swoosh'. Het logo is niet echt een vinkje en ook niet echt een vleugel. 'Check' of 'Wing' waren dan ook geen goede namen geweest voor het Nike logo. De naam 'Swoosh' geeft weer dat gevoel van beweging en snelheid.
Een onderzoek heeft aangetoond dat er kinderarbeid plaatsvindt in de productieketen van Nike. In de jaren die volgen komen er af en toe berichten aan het licht van mensenrechtenproblematiek in de kledingketen.
Nike, Inc. is een Amerikaans sportkleding- en schoenenbedrijf dat wereldwijd bekend is. Het werd opgericht op 25 januari 1964 onder de naam Blue Ribbon Sports (BRS) door de atleet Philip Knight en zijn coach Bill Bowerman.
Nike heeft een reputatie opgebouwd voor het produceren van schoenen die zowel duurzaam als comfortabel zijn. De materialen die worden gebruikt in de productie van hun schoenen zijn van hoge kwaliteit en ontworpen om lang mee te gaan. Het is echter belangrijk om ze te onderhouden om hun levensduur te verlengen.
Nike Dunks zijn zonder twijfel de meest populaire schoenen van dit moment.
Nike heeft zichzelf ten doel gesteld in 2015 een verminderde CO2-uitstoot van 20 procent te behalen en haar afval wereldwijd met 10 procent te verlagen. Bovendien wil het concern in 2020 geen gevaarlijke chemische stoffen meer gebruiken in haar gehele productieketen – dit alles ten opzichte van 2011.
Hoe heette Nike vroeger? Nike heette vroeger “Blue Ribbon Sports” (BRS) voordat het in 1971 officieel werd omgedoopt tot Nike, Inc. De naam Nike komt van de Griekse godin van de overwinning. De naam is gekozen om het merk een krachtige en inspirerende identiteit te geven.
Originele Nikes zijn niet goedkoop. Ze zijn gemaakt van duurzame materialen, hebben een goede pasvorm en bieden veel steun. Bovendien heb je er lang plezier van. Kun je een paar Nike schoenen bemachtigen voor een superprijs, dan is de kans groot dat je te maken hebt met replica's.
MATERIALEN MET MINDER IMPACT
Door bestaande plastics, garen en textiel te hergebruiken en compleet nieuwe materialen uit te vinden, zetten we grote stappen op onze weg naar een CO2-neutrale en afvalvrije productie.
'Just do it' haalde het uiteindelijk van de vier andere hersenspinsels. De adverteerder had over moordenaar Gilmore gelezen en die z'n laatste woorden waren blijven hangen. Nike was aanvankelijk niet gewonnen voor de idee, maar de adverteerder kon de leiding toch overtuigen de slogan te gebruiken.
Nike.com wordt gerund door Nike Retail B.V. Het bedrijf is een naamloze vennootschap, opgericht volgens de Nederlandse wetgeving, met een aandelenkapitaal van € 18.000.
Philip "Phil" Hampson Knight (Portland, 24 februari 1938) is een medeoprichter van het bekende sportmerk Nike en heeft een groot aandeel in Laika Entertainment House. Hij geeft ook veel geld aan de Universiteit van Oregon, waar hij een bachelor kreeg in 1959.
De prijs van een logo verschilt heel erg, het logo van Pepsi heeft bijvoorbeeld 1.000.000 dollar gekost en het logo van Nike maar 35 dollar.
Nike swoosh: in het kort
Grafisch ontwerper, en oud-student aan de Portland State University, Carolyn Davidsonis is de maker van het logo. In die tijd betaalde het bedrijf $35 voor de diensten van Carolyn. Omgerekend is dat nu zo'n $220 dollar. De geschatte waarde van het logo is nu $26 miljard.
Nike was de Griekse godin van de overwinning. In tegenstelling tot de bekendere Griekse goden had zij geen uitgesproken persoonlijkheid, die in allerlei mythes aan bod kwam, en geen eigen cultus. Zij was eerder een symbool, een abstractie van de overwinning, zowel op militair als op sportief vlak.
De ontwerper van een de leukste sneakers, namelijk de Nike Jordans. Maar hoe spreek je deze merknaam nou uit? Is het Naik of zeg je Naikee? Nike spreek je uit als Naikee.
Chr. en waarschijnlijk in de stadstaat Athene, werd zij als Nike een aparte godin. Na een overwinning werd een altaar opgericht en werden aan Nike als de personificatie van de Overwinning dankoffers gebracht. Zoals bijna alle Griekse godheden kreeg zij daarbij een menselijke gedaante.