Heeft u een klacht over een product of dienst en komt u er met het bedrijf niet uit? Dan kunt u een geschillencommissie inschakelen. Een geschillencommissie adviseert en bemiddelt, of doet een uitspraak. U kunt een klacht indienen bij een geschillencommissie over een product of dienst.
Uitspraak van commissie is bindend
Zowel u als uw aanbieder moet zich houden aan een uitspraak van de geschillencommissie.
Aan het behandelen van uw klacht zijn eenmalige kosten verbonden. Hoeveel u precies betaalt, hangt af van de commissie, die uw klacht behandelt. U kunt op de commissiepagina van de commissie, waarbij u een klacht wilt indienen, lezen wat de precieze behandelingskosten zijn.
De kosten van de behandeling van een klacht bij de Geschillencommissie Algemeen bedragen: € 52,50. Voor dit bedrag wordt zonodig ook een deskundigenrapport opgemaakt. U krijgt het volledige klachtengeld terug wanneer de commissie u in het gelijk stelt.
Een klacht indienen, doe je best zo snel mogelijk na de feiten. De verjaringstermijn begint immers te lopen vanaf de dag dat het misdrijf werd gepleegd. Als je als minderjarige slachtoffer werd van een misdrijf, dan kan je in principe tot 5 jaar nadat je 18 werd, klacht indienen voor dit misdrijf.
De Geschillencommissie kent meerdere commissies, die klachten over verschillende, specifieke onderwerpen behandelen. Er zijn consumentencommissies, die klachten tussen consumenten en ondernemers behandelen en er zijn zakelijke commissies. Vanaf een commissiepagina kunt u uw klacht indienen.
Een procedure bij de Geschillencommissie kost geld. Hoeveel dat is, hangt af van je klacht. Je betaalt gemiddeld tussen de €25 en €152,50. Dat is dus veel goedkoper dan een procedure via een rechter.
De Geschillencommissie rekent kosten voor het behandelen van uw klacht. Voor alle commissies bedraagt het klachtengeld € 52,50, met uitzondering van de Geschillencommissie Ziekenhuizen en de Geschillencommissie Defensie Geneeskundige Zorg.
De Geschillencommissie voor Consumentenzaken kan alle klachten behandelen, als de ondernemer bij deze commissie is aangesloten. Dien uw klacht in! U kunt gewoon uw klacht indienen, wij zullen nagaan of de ondernemer is aangesloten. Als dit niet het geval is zullen we de ondernemer vragen dit alsnog te doen.
Als u een klacht heeft over uw aankoop, dan moet u eerst contact opnemen met de verkoper. Komt u er samen niet uit? In Nederland kunt u dan naar de Kantonrechter of een geschillencommissie stappen.
Wanneer u niet tevreden bent over een product of dienst, kunt u een klacht indienen bij de ondernemer. Als de ondernemer niets van zich laat horen, of u komt er samen niet uit, dan kunt u een klacht indienen bij een van de commissies van De Geschillencommissie.
Aanmelding geschillencommissie verplicht voor zorgaanbieders
Voor 1 januari 2017 moet elke zorgaanbieder (en dus ook ZZP-er) aangesloten zijn bij een erkende geschilleninstantie. Organisaties van cliënten en zorgaanbieders zijn druk doende om geschilleninstanties op te richten.
Vragen en contact
Voor vragen kunt u contact met ons opnemen. Wij staan u graag te woord op telefoonnummer 070 310 53 71. Of stuur een e-mail naar [email protected].
U gaat naar de kantonrechter of de civiele rechter. Welke rechter u moet hebben, hangt af van de soort zaak of de waarde van de zaak. U kunt ook uw geschillen oplossen zonder een rechter. U kunt daarvoor hulp (juridisch advies) krijgen van verschillende personen en organisaties.
Bij klachtrecht staat het recht van cliënt centraal. Bij tuchtrecht staat het toetsen van het beroepsmatig handelen centraal.
Toegankelijk. Kifid is het deskundige en toegankelijke klachtenloket voor mensen met een klacht over een financieel product of dienst van de bank, verzekeraar of andere financiële dienstverlener. Mensen met een klacht over hun kredietregistratie bij BKR kunnen ook bij Kifid terecht.
Wilt u meer weten over onze uitspraken? Dan kunt u in ons uitsprakenoverzicht onze eerdere uitspraken van de diverse Geschillencommissies. Vul hieronder een trefwoord in of selecteer een commissie. Kiest u een commissie, dan kunt u eventueel daarna ook een uitspraakcategorie selecteren.
Iedere klacht wordt onpartijdig behandeld door een onafhankelijke en deskundige commissie. Als het nodig is, schakelt De Geschillencommissie een deskundige in. Deze deskundige bekijkt het onderwerp van de klacht en stelt een (technisch) rapport op voor de commissie.
U kunt een klacht indienen als u vindt dat een rechtbank of een rechtbankmedewerker u niet correct heeft behandeld. U stuurt dan een brief naar het bestuur van die rechtbank. Dit moet u binnen 1 jaar na het voorval doen.
De taak van De Geschillencommissie is het oplossen van klachten en geschillen door het doen van uitspraken in geschillen tussen cliënten en zorgaanbieders of tussen aanbieders onderling.
Een klachtencommissie doet onderzoek naar ingekomen klachten en beoordeelt die. Meestal bestaat een klachtencommissie uit circa drie deskundigen. Zij hebben kennis op het gebied van zorg en recht en willen graag bijdragen aan het verbeteren van de zorg in Nederland.
Er is sprake van een geschil als partijen serieus met elkaar van mening verschillen. Een geschil verschilt van ruzie door de mate van de daarbij getoonde emotie. In het algemeen wordt een langdurig geschil als onwenselijk gezien en wordt gestreefd naar een oplossing.
er is geen bewijs of onvoldoende bewijs. het belang van de aangifte is te klein. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn bij een gestolen fiets. er is al te veel tijd verstreken sinds het strafbare feit is gepleegd.