Een project is resultaatgericht
Hierbij gaat het over opgaven met kenmerken als uniek, definieerbaar begin en eind (doel), resultaatgericht, multidisciplinair, ingewikkeld, onzeker, vanuit één punt beheersbaar, eén klant of opdrachtgever. En daarmee zijn we toe aan een formele definitie van een project.
Kenmerken van een project
Een project is een eenmalige, eenmalige activiteit, die nooit meer op exact dezelfde manier herhaald zal worden . Een project heeft grenzen – Een project opereert binnen bepaalde beperkingen van tijd, geld, kwaliteit en functionaliteit. We zullen hier later meer over zien.
Een project is een tijdelijke managementomgeving die is gevormd met als doel om één of meer businessproducten voor een specifieke business case te leveren. Een project is een unieke opgave, begrensd in tijd en middelen en afgesloten met een projectresultaat.
Een project is een tijdelijke onderneming (het heeft een begin- en einddatum), ondernomen om een uniek product, dienst of resultaat te creëren binnen gedefinieerde beperkingen . Een project eindigt wanneer de specifieke tastbare en/of ontastbare doelstellingen zijn bereikt en de middelen zijn vrijgegeven om ander werk te doen.
Een project kan worden opgedeeld in vijf fases van projectmanagement: het begin, de planning, de uitvoering, de controle en de afsluiting. Deze vijf fases zijn de leidraad voor jou en je team, zodat de planning van al jullie projecten een fluitje van een cent wordt.
Uitgangspunten en randvoorwaarden
Een uitgangspunt is iets waar het project niet omheen kan. Het is een vertrekpunt. Randvoorwaarden zijn zijdelingse beperkingen aan het project. Randvoorwaarden stellen eisen aan het project die vanuit het project niet kunnen worden beïnvloed.
P6-Methode omvat de volgende zes stappen: r opstarten van het project (stap 1); r inrichten van het project (stap 2); r maken van het Plan van Aanpak (stap 3); r uitvoeren van het project (stap 4); r opleveren van het projectresultaat (stap 5); r afsluiten van het project (stap 6).
Projecten zijn uniek wat betreft doel, doelstellingen, locatie, structuur, middelen, activiteiten en andere projectvariabelen . Hierdoor onderscheidt elk project zich van de andere.
Een project heeft een einddatum.
Een doorlopende activiteit zonder einddatum wordt niet als een project beschouwd. Er zijn repetitieve functies die elke projectmanager elke dag of week zou doen, die niet als een project worden beschouwd.
Wat zijn vijf kenmerken die helpen projecten te onderscheiden van andere functies die worden uitgevoerd in de dagelijkse activiteiten van de organisatie? Een project is een complexe, niet-routinematige, eenmalige inspanning die beperkt is door tijd, budget, middelen en specificaties.
4. Rollen en verantwoordelijkheden . Om te helpen met verantwoording, moeten twee formulieren worden gebruikt om de rollen en verantwoordelijkheden van iedereen die bij een project betrokken is te documenteren en te definiëren. Voor projectteamleden wordt RACI of RASCI gebruikt om taken en verwachtingen te bepalen.
Voorbeelden van uitgangspunten zijn:
En die bevorderen de leefbaarheid. De verschillen tussen oud en nieuw beleid mogen niet te groot zijn. Voor iedereen is helder en transparant wat de financieringsvorm voor zijn of haar situatie betekent (transparantie in het kader van de wet op openbaarheid van bestuur).
Ontwikkel een gedetailleerde projectverklaring van vereisten (projectprogramma) inclusief (1) definitieve scope, (2) budget en (3) projectplanning. Ontwikkel schematische ontwerpfaseplannen en specificaties. Bereid ontwerpontwikkelingsfaseplannen en voorlopige (schets) specificaties voor.
Volgens de PMBOK Guide (Project Management Body of Knowledge) van het Project Management Institute (PMI) bestaat de levenscyclus van een projectmanagementproject uit vijf afzonderlijke fasen: initiatie, planning, uitvoering, monitoring en afsluiting. Samen zorgen deze fasen ervoor dat een projectidee wordt omgezet in een werkend product.
Succescriteria in projectmanagement zijn de maatregelen die worden gebruikt om te bepalen of een project succesvol is geweest. De criteria zijn afhankelijk van uw project en doelen, maar omvatten vaak scope, budget, tijdlijn, bedrijfsdoelen, deliverables en risicomanagement .
De meeste projecten kennen vijf fases: introductie, planning, uitvoering, monitoring en afsluiting. Iedere fase bestaat uit specifieke taken welke je helpen om jouw projectdoelen te behalen.
Enkele veelvoorkomende voorbeelden van projecten zijn: Productieprojecten : het produceren van een gespecialiseerd stuk apparatuur. IT- of softwareontwikkelingsprojecten: het opzetten van IT-infrastructuur of het ontwerpen van een app. Zakelijke projecten: een fusie of overname.