De winstmarge is de verhouding tussen de omzet en de winst, anders gezegd: hoeveel procent van de omzet overblijft als winst voor de onderneming. Deze ratio wordt ook vaak gebruikt op kleinere schaal bijvoorbeeld bij de vergelijking van twee investeringsmogelijkheden.
De norm van winstgevendheid verschilt per branche; 5 à 10% is over het algemeen een gezond getal.
Als algemene vuistregel geldt dat een nettowinstmarge van 10% gemiddeld is, een marge van 20% of hoger goed is en een marge van 5% laag is. Soms verandert de marge als bijvoorbeeld de vaste kosten stijgen. Bereken de marge van jouw bedrijf regelmatig, zodat je zeker weet dat je financieel goed bezig bent.
Als een winkel een product inkoopt voor 10 euro en weer verkoopt voor 20 euro is er eenvoudig gesteld een winstmarge van 10 euro. Maar op beide bedragen wordt een BTW tarief van 21 procent berekend.
Winstmarge in de verkoopprijs berekenen: Winstmarge in de verkoopprijs = (verkoopprijs – inkoopprijs) / verkoopprijs.
Je verkoopt duurzame tassen, die je inkoopt voor 20 euro per stuk en wilt verkopen met een winstmarge van 40%, ofwel een factor van 2. De verkoopprijs bereken je zo: 1 – 0,40 (je beoogde winstmarge) = 0,60. Daarna deel je de kosten van een tas (20 euro) door 0,60 en kom je uit op 33,33 euro (ex btw).
Winstmarge berekenen
In het voorbeeld hierboven is de winstmarge als percentage van de verkoopprijs dan: (€ 100 – € 80) / € 100 = 20%. En als opslag op de inkoopprijs (€ 100 – € 80) / € 80 = 25%.
Marge berekenen
100,00 / (1 – 25%) = 100,00 / 0,75 = €133,33. Anders gezegd: de €33,33 euro is 25% van de verkoopprijs van €133.33. Een marge ligt (wanneer je een product voor meer geld verkoopt dan inkoopt) altijd tussen de 0 en 100%.
De winstmarge is de verhouding tussen de omzet en de winst, anders gezegd: hoeveel procent van de omzet overblijft als winst voor de onderneming. Deze ratio wordt ook vaak gebruikt op kleinere schaal bijvoorbeeld bij de vergelijking van twee investeringsmogelijkheden.
Als u margegoederen verkoopt, dan vermeldt u op de factuur geen btw. De btw is wel bij uw prijs inbegrepen.
De verkoopprijs is opgebouwd uit de netto inkoop- of productieprijs + de kosten + de nettowinst + de btw. Om van een bepaald artikel de verkoopprijs te bepalen beginnen we dus bij de netto inkoopprijs van een product. De netto inkoopprijs is de prijs exclusief btw.
Gemiddeld genomen is een rendabiliteit van 5 tot 10% een indicatie van een gezond bedrijf. Je maakt dan op elke geïnvesteerde euro 0,05 tot 0,10 euro winst.
* Een gezond bedrijf heeft 100.000 euro omzet per jaar per medewerker (VTE). Dat kan lager zijn (bv. 70.000) of hoger zijn (bv. 130.000).
Veel ondernemers zijn wel bekend met de 80/20 regel. De regel die stelt dat 80 procent van de omzet van een bedrijf uit de top 20% van een klantenbestand komt. Waar veel minder ondernemers bekend mee zijn is de 5/50 regel.
Deze marge wordt uitgedrukt als een percentage van de omzet. De formule om de brutowinstmarge te berekenen is: (Omzet – inkoopwaarde van de producten) / Omzet * 100%.
"Supermarkten hadden de afgelopen decennia een winstmarge tussen 3 en 5 procent", legt Van Galen uit. "Veel lager dan 3 procent kan een bedrijf ook niet gaan, dan word je een soort non-profit organisatie. Nu zit Albert Heijn in Europa op 3,7 procent.
Als je een ondernemer bent vraag jij je af wat een goede winstmarge is. Een goede marge verschilt aanzienlijk per bedrijfstak, maar als algemene vuistregel geldt dat een nettowinstmarge van 10% als gemiddeld wordt beschouwd, een marge van 20% als hoog of goed en een marge van 5% als laag.
Percentage winst over de inkoopprijs
Stel dat de inkoopprijs van jouw product (een broek) € 100 bedraagt. Je wilt een percentage winst van 30% hanteren. Wanneer je dit percentage over de inkoopprijs berekent, dan is jouw verkoopprijs € 100 + 30% = € 130.
Dit houdt dus in dat indien je bijvoorbeeld een 100% opslag berekend op inkoopprijs, je een winstmarge van 50% zal hebben. Stel je koopt iets in voor 100€, wat je verkoopt voor 200€. Dan is op basis van de bovenstaande formule de marge als volgt: (200 - 100) / 200 = 50%.
De inkoopwaarde van de omzet staat gelijk aan de inkooprijs van alle verkochte producten. Als onderneming koop je bijvoorbeeld 100 broeken voor €50 per broek. Je verkoopt die broeken vervolgens voor €100 per broek. De inkoopwaarde van de omzet is dan €5.000.
De commerciële marge is het percentage op de verkoopprijs van een product dat een onderneming verdient. Het wordt verkregen door de kosten van het product af te trekken van de uiteindelijke prijs. Het is een goede indicator van hoe je onderneming er commercieel voorstaat.