Het meest voorkomende teken van een uitlaatprobleem zijn vreemde geluiden . Als uw auto een sissend, ratelend of ploppend geluid maakt, komt dit waarschijnlijk door een lek of een kapotte demper of uitlaatpijp. U kunt ook een diep of laag grommend geluid horen wanneer het systeem verstopt zit met vuil of kapotte onderdelen.
Symptomen van verstopte of slechte verstuivers
Veel voorkomende symptomen van een lekkende verstuiver zijn een niet goed werkende cilinder en het waarschuwingslampje op het dashboard dat gaat branden. U kunt eveneens merken dat de motor trilt of dat er een brandstofgeur vrij komt bij het stationair draaien.
Symptomen defecte uitlaat
Tijd dus om de garage te bellen voor controle en eventueel uitlaat vervangen. Andere symptomen voor problemen met de uitlaat: Overmatige rook (wit, blauw, zwart): witte rook is normaal vlak na het starten en moet verdwijnen wanneer de motor warm is. Raar of meer/minder geluid.
Loopt uw motor nog door nadat u hem hebt afgezet? Dit noemen we nadieselen en is een vaak voorkomend symptoom van kapotte verstuivers. Wat u dan zult merken is dat de motor van uw auto een soort brommend geluid maakt en de auto schudt en rommelt, alsof de motor nog draait.
Wanneer verstuivers vervangen
Verstuivers verslijten na een bepaalde tijd. Dit is een geleidelijk proces, wat ervoor zorgt dat de verstuivers na gemiddeld 150.000 kilometer aan vervanging toe zijn.
De beste en meest effectieve manier om de injectoren te reinigen is de ultrasoon reinigingsmethode. Dit gebeurt in een zogenaamde ultrasoon reinigingsbad, met ultrasone geluidsgolven, gecombineerd met temperatuur en een reinigend middel.
Typische symptomen van een kapotte lambdasonde zijn een afname van het motorvermogen, stijging van het brandstofverbruik, ruw stationair draaien en in sommige gevallen ook ontstekingsfouten.
Hoe katalysator reinigen met katalysator reiniger
De Lindemann Total Care Petrol is de beste en goedkoopste oplossing voor het reinigen van onder andere de katalysator van benzinemotoren. Daarnaast reinigt het ook de injectoren, kleppen, zuigers, roetfilter (GPF) en de EGR-klep.
De motor wil moeilijk starten, loopt onregelmatig of heeft minder vermogen.Het bandstofverbruik neemt toe. Deze symptomen worden veroorzaakt door een verstopte katalysator, die een correcte afvoer van uitlaatgassen uit de verbrandingskamers verhindert. Vochtvlekken op de middendemper, lekkagesporen eronder.
Het ploffen in de uitlaat wordt waarschijnlijk veroorzaakt door naverbranding in de uitlaat. Waarschijnlijk komt dit doordat de ontsteking TE LAAT staat, dat verklaart ook waarom je toerental boven de 6000 terug valt. Controleer eerst de ontsteking 1-1,2 mm voorontsteking. Hierna de brandstof afstelling controleren.
De auto maakt veel herrie, het lijkt erop dat de demper is afgebroken. Hiermee doorrijden is niet verstandig en niet toegestaan. Rijden met een uitlaat zonder demper kan ook een bekeuring opleveren van 180 euro. Als u vanuit uw lidmaatschap recht heeft op hulp, kunt u de Wegenwacht inschakelen.
Het is belangrijk om direct naar een garage te gaan, omdat een kapotte verstuiver uiteindelijk kan leiden tot een gescheurde cilinder en een defecte motor. Voor één nieuwe verstuiver betaal je 200 tot 300 euro. Heb je vier cilinders en dus vier nieuwe verstuivers nodig dan ben je tot wel 1.200 euro kwijt.
Een roetfilter houdt roetdeeltjes tegen en slaat deze op in het roetfilter. Een gemiddelde dieselauto regenereert elke 700 a 1000 kilometer. Dit is het schoonbranden van het roetfilter door extra diesel in te spuiten. Hierdoor wordt het roetfilter warmer waardoor het roet verbrand tot as.
Wanneer injectoren vervuild raken is dit vaak direct waarneembaar tijdens het rijden. Vaak merk je dit doordat het brandstofverbruik toeneemt of dat de motor minder vermogen heeft. De injectoren werken niet meer zoals het hoort met als gevolg dat de brandstofmengsel niet goed meer kan vernevelen.
Een defecte schokbreker kan verschillende geluiden maken: bonken, kloppen, piepen en knarsen. Deze ongebruikelijke geluiden duiden op een defect en zijn te horen bij het rijden over een slecht wegdek met hobbels en gaten en verkeersdrempels. Het soort geluid kan duiden op een specifieke slijtage of defect.
Je auto maakt een ronkend, sissend of knetterend geluid
Dan is het goed mogelijk dat je uitlaat lek of kapot is. Rijden met een lekke uitlaat is gevaarlijk, omdat gassen je auto kunnen binnendringen. Bovendien is het verboden. Je kunt een bekeuring krijgen vanwege geluidsoverlast.
Een lekke uitlaat kun je meestal eenvoudig herkennen. Als je een brommend geluid hoort, uitlaatgassen ruikt binnen de auto of de uitlaat een rammelend geluid maakt of knalt dan is deze kapot.
Er zijn nu twee mogelijkheden, namelijk: Hoort u een ratelend geluid dan is de katalysator defect en zal deze vervangen moeten worden.