Naast de machtige Rolls is de Tesla Model S waarschijnlijk de stilste EV die er is, maar de Taycan en de Audi E-Tron GT zijn ook extreem stil. De Audi A8, Mercedes Benz S-Klasse en de BMW 7-serie bieden ook een superieur stille rijervaring.
Muziekliefhebbers opgelet
De stilte van de Lexus UX Electric – volgens zijn makers de stilste auto in zijn klasse – heeft behalve een ontspannend effect nog een groot voordeel – vooral muziekliefhebbers moeten nu even opletten.
Geluidsisolatie van auto's is sindsdien erg verbeterd. Persoonlijk denk ik dat elke middenklasse auto, zoals een 307/308, Ford Focus of Toyota Auris al een grote vooruitgang is.
Met stip op nummer 1 staat Lexus, met een betrouwbaarheidsscore van 98,7 procent. Geheel onverwacht is dit niet. Lexus komt in veel onderzoeken naar boven als een van de meest betrouwbare merken.
Tussen 1980 en 2016 is het toegestane rijdend geluidsniveau van nieuwe auto's al van 84 decibel naar 72 decibel gedaald. Vanaf dit jaar (per 1 september 2020) gaat de algemene limiet omlaag naar 70 decibel. In 2024 mogen nieuw geproduceerde auto's zelfs niet meer dan 68 decibel maken.
Deze hebben we aangebracht op de zijwanden, wielkasten en het plafond van onze bus. Eventueel kun je ook de vloer en het plafond voorzien van deze platen. Je hoeft echter niet al het metaal te bedekken: zo'n 50% is meer dan voldoende.
Het is zover: we weten wat de Auto van het Jaar 2022 is. De Kia EV6 gaat er met de prijs vandoor! De Koreaanse EV kreeg 279 stemmen. Daarmee komt de Kia EV6 in een illuster rijtje van winnaars.
U moet bijna altijd kiezen voor een grotere auto, omdat deze meestal een soepelere rit bieden. Auto's als de Volvo XC60, Range Rover, BMW X5, Audi Q5, BMW 7-serie, Audi A8, Mercedes Benz S-Klasse en de Lexus LS zijn allemaal geweldige auto's voor mensen met rugklachten.
Hoe meer zwarte golven er op het bandenlabel staan, hoe meer geluid de band maakt. Een band met één zwarte golf maakt maar liefst 3 tot 6 dB(A) minder geluid dan een band met drie zwarte golven, wat overeenkomt met ten minste een halvering van de geluidsoverlast.
In principe is elke uitlaat illegaal wanneer deze niet de originele is. Heeft te maken met de typegoedkeuring van de scooter. Dus ook een heel simpel imitatie uitlaatje van € 60,- is al niet toegestaan.
Hoe minder obstakels in je uitlaatsysteem, hoe meer geluid en hoe beter de 'flow'. Echter mag je in Nederland niet alles zomaar uit je uit je uitlaatsysteem slopen, oftewel straightpipen. Auto's die na 1992 op kenteken zijn gezet worden tijdens een APK-keuring onderworpen aan een viergastest.
De politie meet met een speciale geluidsmeter of het voertuig het toegestane aantal decibels overschrijdt. Als dat het geval is, maakt de politie er melding van bij de RDW.
De motor van een voertuig straalt geluid af naar de motorkap en het schutbord. Om dit te verminderen dienen de motorkap en het schutbord te worden geïsoleerd, dit wordt ontdreunen genoemd. Het vermindert de gong-klank in het plaatmateriaal door het toevoegen van massa.
Het voorste schutbord van een auto is de staalplaat tussen het interieur en het motorcompartiment. Het achterste schutbord is de staalplaat tussen het interieur en de bagageruimte. Beiden zijn cruciale delen van de zelfdragende carrosserie.
Kortom: X-trem en Armaflex isolatie zijn vanwege de vochtregulatie, het isolerend vermogen en de flexibiliteit het meest geschikt als isolatiemateriaal voor een bestelwagen. Wij hebben vanwege het grote prijsverschil tussen X-trem en Armaflex gekozen voor Armaflex isolatie.
Op nummer 1 staan onze vrienden van BMW. In de eerste 10 jaar dat die auto rondrijdt, ben je als eigenaar bijna 18.000 dollar kwijt. Dat is met een gemiddeld jaarkilometrage en regulier onderhoud. Mercedes, Cadillac, Volvo en Audi completeren de top 5.
Wat prestige en luxe betreft, ligt BMW voor op Audi. BMW auto's zijn altijd beter geweest als het gaat om luxe en hoge snelheid, terwijl Audi beter is in het maken van high-tech auto's. BMW biedt superieure luxe met een betere rijervaring en wegligging.