Marktonderzoek bestaat uit het verzamelen van feedback van consumenten over je product of dienst en het verzamelen van relevante informatie over de markt. Deze informatie is onder meer wat je concurrenten doen en welke prijzen ze hanteren. Het is een essentiële stap bij het opstellen van je ondernemingsplan.
Er zijn verschillende manieren waarop je de markt kunt verkennen: het maken van een SWOT-analyse, het opstellen van een concurrentieanalyse, het maken van een marketinganalyse en het houden van interviews en/of enquêtes.
Marktonderzoek bestaat voor een starter uit drie onderdelen: een brancheonderzoek, een concurrentieanalyse en een klantonderzoek. Bij een bestaande onderneming kunnen ook nog meerdere marktonderzoeken worden uitgevoerd voor het realiseren van groei.
Marketingonderzoek is het systematisch verzamelen, vastleggen en analyseren van kwalitatieve en kwantitatieve gegevens over kwesties met betrekking tot marketingproducten en -diensten . Het doel is om te identificeren en te beoordelen hoe veranderende elementen van de marketingmix het klantgedrag beïnvloeden.
Focusgroepen, enquêtes, interviews en vragenlijsten zijn vormen van primaire data die u controle geven over met wie u praat en welke vragen u stelt. Er zijn tal van bronnen die u kunt gebruiken voor secundair onderzoek, zoals censusgegevens, artikelen en rapporten in vakbladen en online databases.
De aanbevolen vijf kernstappen in het marktonderzoeksproces zijn: definieer het probleem of de kans, ontwikkel uw marktonderzoeksplan, verzamel relevante gegevens en informatie, analyseer gegevens en rapporteer bevindingen en breng uw onderzoek in de praktijk .
De laatste stap in marktonderzoek is het introduceren van onderzoeksresultaten en het trekken van conclusies .
Afhankelijk van het project kunt u deelnemen aan een focusgroep, een één-op-één-interview, een discussie thuis of een virtuele sessie .
Enquêtes. Enquêtes, of (online) vragenlijsten, is een veel gebruikte manier van marktonderzoek doen. Je stuurt simpelweg een vragenlijst naar jouw doelgroep om inzicht te krijgen in wie ze zijn, wat hun behoeften zijn, of wat ze van jouw (nieuwe) product, communicatiemiddel of merk vinden.
Afhankelijk van het aantal respondenten en het bereik, duurt een marktonderzoek gemiddeld 3-6 weken.
Marktonderzoeksbureaus verzamelen en analyseren gegevens over klanten, concurrenten, distributeurs en andere spelers en krachten in de markt .
Het klinkt ingewikkeld maar de betekenis van marktonderzoek is simpel: het is een onderzoek om informatie te verzamelen over een markt, product of klant. Iedereen die een dienst aanbiedt of een product verkoopt, hoe eenvoudig of klein dan ook, heeft een markt.
Dit moet er in jouw marktonderzoek staan
Onderzoek wie jouw klanten zijn, wat zij willen en waar zij zich bevinden. Een marktonderzoek vormt de basis voor het trekken van klanten naar jouw bedrijf.
Marktonderzoek is het proces van het verzamelen van essentiële informatie over de doelgroep, markt en concurrentie van een bedrijf . Door marktonderzoek kunnen bedrijven hun doelgroep beter begrijpen. Ze kunnen betere producten maken, de gebruikerservaring verbeteren en een marketingstrategie ontwerpen die kwalitatieve leads aantrekt.
Marktonderzoek is onder te verdelen in kwalitatief en kwantitatief onderzoek. Dit zijn twee verschillende benaderingen die worden gebruikt in verschillende disciplines, waaronder marketing en bedrijfskunde.
Normaal gesproken is het personeel van het programmakantoor verantwoordelijk voor het uitvoeren van marktonderzoek. Dit betekent natuurlijk over het algemeen de vertegenwoordiger van de contracterende ambtenaar (COR) . De juiste praktijk is echter dat het gehele geïntegreerde projectteam deel uitmaakt van de marktonderzoeksinspanning.