Een rotonde is in de wet niet vastgelegd als voorrangsweg en in de praktijk wordt op elke rotonde de voorrang door borden en verkeerstekens geregeld. Is dat niet zo, dan geldt de regel dat verkeer dat van rechts komt, voorgaat.
Geef indien nodig voorrang (bestuurders), of laat voor gaan (overige weggebruikers). Rijd vloeiend de rotonde op, zoveel mogelijk aan de linkerzijde (of rijstrook) van de rotonde. Schuif/rijd langzaam en geleidelijk op naar rechts, zodat je op een kwart vóór je de rotonde wilt verlaten, zoveel mogelijk rechts rijdt.
Richting aangeven bij het oprijden van een rotonde
Op dezelfde manier als bij kruisingen. Dus naar rechts (richtingaanwijzer naar rechts), rechtdoor (richtingaanwijzer uit) of naar 'links' en dus driekwart (richtingaanwijzer naar links).
Weet dat wie zich op de uiterste rijstrook van de rotonde bevindt steeds voorrang heeft op de automobilisten op de linkerrijstrook. Je doet er dan ook goed aan om hen voorrang te verlenen want anders leidt dat tot chaos en mogelijk ongevallen.
Wat is de maximumsnelheid op een rotonde? De veiligheid op een rotonde wordt mede veroorzaakt doordat je er niet hard op kunt rijden. Een perfecte manier van snelheid regulering. Het maximum ligt tussen de 20 en 30 kilometer per uur.
Kenmerken. De Stichtse rotonde is een tweestrooks rotonde met drie takken met allen 2x2 rijstroken. Rondom de rotonde ligt een rondweg die de N221 met een viaduct oversteekt en een ander deel van de N221 kruist. De rotonde is met betonplaten uitgevoerd.
Rechts heeft voorrang, met uitzonderingen
Er zijn een aantal uitzonderingen. Bestuurders op een onverharde weg verlenen voorrang aan bestuurders op een verharde weg. Bestuurders verlenen voorrang aan een tram. Alle weggebruikers moeten bestuurders van een voorrangsvoertuig voor laten gaan.
Op een rondpunt geldt de gewone voorrang aan rechts. Ook als je je al op het rondpunt bevindt, moet je dus stoppen voor het verkeer dat jou langs rechts nadert!
Indien je een stoplicht nadert, wat kan je dan het beste doen? (wat betreft brandstof besparen en zo min mogelijk slijtage). 1. In de versnelling blijven (bv 5), gas los, evt bijremmen en op het laatst de koppeling indrukken ivm lage toeren en daarna terugschakelen (2 of 1).
Let op: Staan er bij een rotonde geen voorrangsborden of andere verkeerstekens, dan hebben bestuurders van rechts voorrang. Bestuurders die al op de rotonde rijden, moeten dan voorrang verlenen aan bestuurders die de rotonde oprijden. Alleen als je de rotonde verlaat, ben je verplicht richting aan te geven naar rechts.
Richting aangeven verplicht
Als bestuurder van een motorvoertuig of bromfiets moet je een teken geven met je richtingaanwijzer of arm: Wanneer je wilt wegrijden. Andere bestuurders van een motorvoertuig willen inhalen. De doorgaande rijbaan willen oprijden of verlaten (invoegen of uitvoegen).
Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor. Op rotondes buiten de bebouwde kom heeft de fietser geen voorrang. Een fietser die de rotonde volgt moet daar voorrang geven aan afslaand autoverkeer. Binnen de bebouwde kom heeft de fietser op de rotonde meestal voorrang op het afslaand autoverkeer.
Dit soort rotondes is meestal klein en hebben maar 1 rijbaan met een fiets- of voetgangerspad. Er staan verkeersborden die de voorrang rotonde regelen. Wanneer fietsers en bromfietsers de bestuurder die de rotonde wil verlaten kruisen, dient de bestuurder hen voorrang te verlenen.
Er is een groot verschil tussen een rond punt en een rotonde. Een rotonde herken je aan het ronde, blauwe bord met drie witte pijlen in een cirkel. Een rond punt wordt aangegeven met één enkele witte pijl op een blauwe achtergrond die naar beneden wijst.
Als de automobilist een rotonde nadert en er is geen zebrapad, dan moet de voetganger de automobilist voor laten gaan. Wil een automobilist de rotonde verlaten, en de voetganger niet, dan moet de voetganger voorgelaten worden.
Op een kruising moet je voorrang verlenen aan bestuurders die van rechts komen, tenzij met verkeerstekens anders wordt aangegeven. Bestuurders die van rechts komen, maar zich op een onverharde weg, woonerf of oprit met verlaagde stoeprand bevinden, hebben geen voorrang.
Er zijn 5 verschillende soorten rotondes
Als u deze rotonde oprijdt, moet u voorrang verlenen aan het verkeer dat al op de rotonde rijdt.
Veel mensen zullen niet eens weten wat een uitritconstructie eigenlijk is, al komen ze er dagelijks over. En dat betekent nogal wat: volgens de verkeersregels in Nederland moet iedereen die een uitrit verlaat al het kruisende verkeer voorrang verlenen, zelfs voetgangers.
Geen oversteekplaats
Een voetganger die de rijbaan wil oversteken op een plaats waar geen zebrapad is, moet zelf voorrang verlenen. Toch is de boodschap dat je altijd voorzichtig moet zijn.
Voorsorteren niet verplicht
Bestuurders die willen afslaan mogen voorsorteren. Voorsorteren wordt niet verplicht gesteld. Bestuurders moeten zelf verkeersinzichtelijk beoordelen wanneer zij wel of niet willen voorsorteren, tenzij verkeerstekens dit verplichten.
Een verkeersplein of circulatieplein is een punt waar wegen uit tenminste 3 richtingen samenkomen in de vorm van een rond plein, waar het rijverkeer met een verplichte, rondgaande rijrichting wordt afgewikkeld.
Rotonde. Als je een rotonde wilt oprijden, moet je voorrang verlenen aan bestuurders die al op de rotonde rijden als dat met een driehoekige waarschuwingsbord Rotonde en/of het bord Vous n'avez pas la priorité (U hebt geen voorrang) wordt aangegeven.
Staat er een stopbord, dan moet je altijd eerst volledig stoppen voor de stopstreep, voor je het kruispunt mag oprijden.