Een incassobureau mag u per mail of brief een betalingsherinnering sturen. Een gerechtsdeurwaarder mag dat ook, net als de belastingdeurwaarder, maar heeft nog meer rechten. Zo mag hij of zij aan uw deur langskomen, uitspraken van de rechter afhandelen en beslag leggen op uw spullen of inkomen.
Betaalt u na aanmaningen van het incassobureau nog steeds niet? Dan kan de rechter u veroordelen tot het betalen van uw schuld plus alle kosten.
Heeft u een andere klacht over een incassobureau? Bijvoorbeeld als u vindt dat het incassobureau u onfatsoenlijk behandelt. Dien uw klacht dan schriftelijk in bij het incassobureau en bij de schuldeiser. Het incassobureau werkt namelijk in opdracht van de schuldeiser.
Via de procedure Melding Onterechte Incasso kun je het bedrag tot 13 maanden nadat het afgeschreven is, laten terugboeken. Jouw bank zal contact opnemen met de bank van het bedrijf dat geld heeft afgeschreven. Dit is de incassant. Die bank vraagt aan de incassant de machtiging te laten zien.
Klachten over incassobureaus
Of gaat er iets anders mis? Dien dan een klacht in. Is het incassobureau aangesloten bij de NVI (Nederlandse Vereniging van gecertificeerde Incasso-ondernemingen)? Dan kun je een klacht indienen bij de NVI.
Een schuldeiser mag geen informatie opvragen of meedelen aan uw buren, familie, vrienden.... Hij mag ook geen schuld invorderen wanneer u in het bijzijn bent van iemand anders. De schuldeiser mag u niet contacteren via telefoon of door een huisbezoek tussen 22u en 8u.
Moet ik wettelijke (buitengerechtelijke) incassokosten betalen? Als u een rekening niet of te laat betaalt, moet u meestal incassokosten betalen. U hoeft niet te betalen als u bijvoorbeeld geen herinnering kreeg. Of als de incassokosten te hoog zijn.
Bedrijven kunnen geld van uw rekening halen met automatische incasso's. Vaak werkt dat handig, maar soms wordt er onterecht of teveel afgeschreven.
Het is een oude rekening
Uw rekening verjaart na de verjaringstermijn. Hoelang deze duurt, hangt af van het soort schuld dat u heeft: 2 jaar als u iets kocht bij een bedrijf of energieleverancier. 5 jaar bij een lening, huur, schade of boete.
De hoogte van de beslagvrije voet is wettelijk vastgelegd. Het bedrag hangt onder andere af van je gezinssamenstelling en je inkomen. De beslagvrije voet is minimaal 95 procent van de bijstandsnorm voor jouw situatie. Inclusief vakantiegeld.
De schuldeiser kan echter weigeren om u een afbetalingsplan toe te kennen. Een gerechtsdeurwaarder zal zoveel als mogelijk proberen om tot een oplossing te komen en har- de maatregelen, zoals verkoop van uw inboedel of uithuiszetting, te vermijden.
Een incassobureau mag u per mail of brief een betalingsherinnering sturen. Een gerechtsdeurwaarder mag dat ook, net als de belastingdeurwaarder, maar heeft nog meer rechten. Zo mag hij of zij aan uw deur langskomen, uitspraken van de rechter afhandelen en beslag leggen op uw spullen of inkomen.
Tips bij wanbetalers
Stap 1: De klant bellen en/of een betalingsherinnering(en) sturen. Stap 2: Een aanmaning (sommatiebrief) sturen. Stap 3: Is de factuur na deze stappen nog niet betaald? Dan volgt als laatste redmiddel een incasso.
Een betalingsregeling mag niet langer duren dan 12 maanden.
Wel houden veel bedrijven de volgende volgorde aan: factuur versturen, herinnering, aanmaning en ten slotte een sommatie.
Die incassokosten moet de debiteur betalen, ook als hij dan alsnog de factuur betaalt. Het incassobureau zal er zeker werk van maken om die kosten binnen te halen.
Volgens de Wet Incassokosten zijn de incassokosten een percentage van het factuurbedrag, met een minimum van €40 en een maximum van €6.775. Het percentage wordt lager als de vordering hoger wordt. De wet hanteert hiervoor een rekenmethode, een zogenoemde staffel. Het recht op matigen is volgens de WIK uitgesloten.
Stel dat de vordering op een consument € 10.000 is. De incassokosten bereken je dan als volgt. Over de eerste € 2.500 bereken je 15%, met een minimum van € 40 = € 375. Over de volgende € 2.500 bereken je 10% = € 250.
U kunt de bank vragen om de onterechte incasso terug te boeken. Dit kan binnen 13 maanden na de afschrijving van het bedrag. U moet dan zeggen waarom u het bedrag terug wilt hebben. Uw bank controleert eerst of u een geldige toestemming gaf voor de automatische incasso.
Heb je een fout nummer ingevoerd? Vraag dan aan je bank of ze het geld kunnen terughalen. Jouw bank neemt contact op met de bank waar de ontvanger de rekening heeft. Die bank vraagt de ontvanger om het geld weer terug over te maken.
Sinds de invoering van SEPA in 2014 is de regelgeving veranderd en dient u uw automatische incasso's stop te zetten via uw leverancier. U kunt dit niet meer doen via uw bank. Wanneer u enkel uw automatische incasso blokkeert via uw bank, zal de leverancier geen geld meer van uw rekening kunnen afhalen.
Is de betalingsperiode van de factuur verstreken en heb je ook niet betaald binnen de periode van de aanmaning, dan mag het incassobureau incassokosten in rekening brengen en dien je deze kosten ook te betalen.
Herinneringskosten aanrekenen mag dus maar het moet duidelijk vermeld zijn in de algemene voorwaarden. In de telecomsector is het al verboden om bij de eerste herinnering kosten in rekening te brengen. De daaropvolgende herinneringen mogen niet meer dan 10 euro aan extra kosten met zich meebrengen.
Toch worden een aantal schulden uitgesloten van de kwijtschelding. Het gaat hierbij om onderhoudsgelden, schulden die een schadevergoeding inhouden ten gevolge van door een misdrijf veroorzaakte lichamelijke schade en de schulden van een gefailleerde die overblijven na het sluiten van het faillissement.