biologische aspecten: zoals aanleg, erfelijk- heid, aangeboren talenten, ziekten, voeding en algehele conditie. psychische aspecten: zoals persoonlijkheid, gedachten, overtuigingen en gevoelens. sociale aspecten: zoals vaardigheden, samen- werken, inlevingsvermogen, functioneren.
Ontwikkeling is een proces dat groei creëert, vooruitgang en positieve verandering brengt. Ontwikkeling is een gezond teken. Twee aspecten van ontwikkeling zijn. Economische groei of toename van het inkomen van mensen . Sociale vooruitgang omvat geletterdheid, gezondheid en het aanbieden van openbare diensten.
fijne motoriek, zoals schrijven en tekenen. spraak en taal. cognitieve en intellectuele vaardigheden, zoals tellen of vormen herkennen. sociale en emotionele vaardigheden, zoals spelen met andere kinderen.
Veelgestelde vragen over groei en ontwikkeling
De Vijf Gebieden van Vooruitgang is een holistische leerstrategie die erop gericht is onderwijskundige hokjes te doorbreken en de ontwikkeling van een leerling op alle vijf ontwikkelingsgebieden te waarborgen: cerebraal, emotioneel, fysiek, sociaal en spiritueel .
Het zijn vier fases geworden. De leeftijd 0-6 jaar, baby-dreumes-peuter, de leeftijd 6-12 jaar, het kind.De leeftijd 12-18 jaar, de adolescent, en dan nog de leeftijd 18-24 jaar, de volwassene. Deze fases heeft zij in een schema verwerkt.
In het schema ontwikkelingsaspecten en om- gevingsinteractie worden de volgende ontwik- kelingsgebieden onderscheiden: lichamelijke ontwikkeling, motorische ontwikkeling, cogni- tieve ontwikkeling, seksuele ontwikkeling, per- soonlijke ontwikkeling en sociaal-emotionele ontwikkeling.
De pre-operationele fase
Vanaf de leeftijd van 2 tot 7 jaar. Het kind reageert op niet-waarneembare gebeurtenissen zoals een fictief rollenspel of het reageert op symbolen. Op deze leeftijd kan een kind informatie nog niet interpreteren of conclusies trekken.
Volgens Vygotsky nemen kinderen naarmate zij ouder worden het gedrag van volwassenen steeds meer over. Dit doen zij door dingen meerdere malen zelf te doen. Daardoor zijn volwassenen steeds minder nodig, maar niet als het om nieuwe ervaringen gaat (zie hieronder).
De theorie van Erikson. De theorie van Erikson (1950) wordt veel gebruikt om de sociale en emotionele ontwikkeling van een persoon te begrijpen. Deze theorie, die geïnspireerd werd door Freuds' ideeën, deelt het leven op in 8 stadia. In elk stadium moet een psychosociaal conflict opgelost worden.
De belangrijkste ontwikkelingsgebieden zijn de lichamelijke-, motorische-, cognitieve-, sociale-, emotionele- en de spraak- en taalontwikkeling. Lees op deze pagina meer over deze ontwikkelingsgebieden en over groei en ontwikkeling kleuter en schoolkind.
De prepuberteit begint bij ieder kind op een ander moment. Gemiddeld zijn jongens 11,5 jaar oud.Bij meisjes begint het vaak iets eerder, als ze 10,5 zijn. Maar eerder of later kan dus ook: bij de meeste kinderen begint de prepuberteit ergens tussen de 9 en 12 jaar.
Meisjes krijgen al vroeg in de puberteit meer lichaamsbeharing, vooral onder de oksels, in de schaamstreek en op armen en benen. Vanaf een jaar of tien kan er al schaamhaar gaan groeien, soms zelfs nog eerder. Eerst zijn dit lichtgekleurde haartjes, daarna worden ze langer, donkerder en gaan ze krullen.
Ontwikkelingsfases van kind
Ieder kind ontwikkelt zich in zijn eigen tempo en op zijn eigen manier. Maar in grote lijnen maken kinderen wel allemaal dezelfde stappen door in hun ontwikkeling. Die ontwikkeling is in te delen in 11 fases.
Ervaringsgebieden Het raamwerk spreekt van vier ervaringsgebieden, nl. 'ik en de ander', 'lichaam en beweging', 'commu- nicatie en expressie' en 'verkennen van de wereld'. Dit zijn breed omschreven gebieden die onmisbaar zijn om te kunnen spreken van een rijke omgeving.
De stadia zijn: sensomotorische fase, 0-2 jaar; preoperationele fase, 2-7 jaar; concreet operationele fase, 6-12 jaar; en de formeel operationele fase, 12 jaar en ouder.