Wat zijn de nadelen van Lean? De nadelen van Lean zijn onder andere dat het geen voorgeschreven methode biedt om de cultuur te veranderen en problemen in processen op te lossen. Iedere organisatie heeft een eigen cultuur waarbij er ook een eigen aanpak nodig is om Lean door te voeren. Je hebt dus altijd maatwerk nodig.
Het doel van lean wordt vaak gedefinieerd als verspillingen elimineren, maar dat is een zeer beperkte weergave van waar lean over gaat. Het gevaar is dat bedrijven die zich hier op blind staren – vaak vanuit het oogpunt van kostenreductie op de korte termijn – uiteindelijk helemaal niet beter gaan presteren.
Met Lean stimuleer je je werknemers om de organisatie samen naar een volgend niveau te tillen. Je leert naar hen te luisteren, hun feedback serieus te nemen en processen -op basis van hun eigen ervaringen- te verbeteren. Je verkleint hiermee de organisatorische hiërarchie.
Het doel van het toepassen van Lean is het blij maken van de klant en de medewerkers. De klant wordt blij van tijdige leveringen en een betrouwbaar proces. Medewerkers worden blij van hun tijd kunnen besteden aan nuttige zaken, in plaats van aan wachten, heen en weer lopen en fouten herstellen.
1988: Lean volgens John Krafcik:
De term Lean is geïntroduceerd door John Krafcik in zijn in 1988 uitgekomen artikel getiteld “Triumph of the Lean Production System”, gebaseerd op bevindingen opgedaan gedurende onderzoek voor zijn masterscriptie.
Lean werken is een manier van werken waarbij het hele team zich richt op het creëren van waarde voor de klant in alle processen. Weg verspilling en inefficiëntie. Hallo maximale toegevoegde waarde. De klant staat centraal: zo verbeter je kwaliteit, verkort je doorlooptijd en verminder je kosten.
Ook ligt het accent vaak te veel op het terugdringen van direct aantoonbare verspillingen, zoals fabricagefouten of wachttijden. Vergeten wordt dan dat je ook slechte processen Lean kunt maken en dat in principe alles wat de waardestroom richting de klant beperkt verspilling is.
Het Lean Agile model
Vanuit Lean begin je vaak met het verbeteren van processen. Je start met de klantvraag, kijkt hoe het proces loopt en waar verspillingen zitten. Je verbetert het proces zodat de klant meer en sneller zijn gevraagde waarde krijgt. Na een verbetering wordt het proces steeds soepeler uitgevoerd.
Lean is een businessfilosofie en een manier van werken waarbij iedereen in een organisatie zich richt op het creëren van waarde voor de klant en het elimineren van verspilling. Door de klant centraal te stellen creëer je met Lean maximale toegevoegde waarde voor de klant tegen een minimale inspanning.
Lean uitgangspunten
Waarde toevoegen voor de klant staat altijd centraal. De organisatie is continu op zoek naar verspillingen in de ogen van de klant. Respect voor de mens is cruciaal. Mensen moeten het principe van continu verbeteren tenslotte ter harte nemen en in de praktijk brengen.
Lean is een management filosofie waarbij je voortdurend op zoek bent naar verbeteringen op het bedrijf. Verbeteringen in de processen zodat alles vlotter, makkelijker en efficiënter loopt. Het is een filosofie die ervan uitgaat dat je voortdurend blijft zoeken naar verbeteringen en ideeën.
Het eerste van de 5 lean principes is 'waarde'. Hiermee wordt de waarde voor de klant bedoeld. De eerste stap in elke (proces) stap is dan ook: wie is de klant? Dit kan je 'eindklant' zijn, degene voor wie het product of dienst bedoeld is, maar dat hoeft niet.
Lean is een systematische aanpak om activiteiten die geen waarde toevoegen aan het proces te verminderen of te elimineren. Het legt de nadruk op het verwijderen van verspillende stappen in een proces en het nemen van de enige stappen met toegevoegde waarde.
Het 'Lean maken' van een organisatie wordt gedaan aan de hand van 5 principes: Waarde, Waardestroom, Flow, Pull en Perfectie.
Basis: Muda, Muri, Mura
De basis van de lean technieken wordt gevormd door verspillingen ten gevolge van Muri, Mura en Muda. Feitelijk zijn alle lean technieken er namelijk op gericht om juist deze verspillingen te lijf te gaan.
De drug 'lean drink', 'purple drank' of 'syrup' is de straatnaam voor een drankje dat bestaat uit een hoestdrank gemixt met frisdrank of snoep. De stoffen in het drankje die zorgen voor de roes zijn codeïne en promethazine. Lean is populair in de hiphopscene in Amerika.
Wil je echter als projectleider van een Lean team aan de slag, dan ben je Green Belt. Hiervoor volg je uiteraard de Green Belt opleiding (net zoals de Yellow Belt, de Yellow Belt opleiding volgt). Het hoogste niveau is de Black Belt. De Black Belt geldt als de Lean Guru binnen een organisatie.
Lean in de zorg is de toepassing van “lean” ideeën in zorginstellingen om verspilling in elk proces, proces en taak te minimaliseren door middel van een continu systeem van verbetering.
Kaizen betekent letterlijk 'verandering' (kai) om 'goed te worden' (zen), veranderen naar beter dus. Een andere definitie van het Japanse gebruik van Kaizen is 'uiteen halen en opnieuw in elkaar steken op een betere manier'. Meestal is dit een proces, een systeem, een product of een dienst.
Eén van de 5 principes binnen de Lean filosofie is het 'pull principe'. Dit houdt in dat er door een organisatie alleen producten worden geproduceerd wanneer de klant daar behoefte aan heeft. De klant trekt de producten als het ware uit het proces naar zich toe.
Elimineer Verspilling; het tegengaan van verspilling is het belangrijkste uitgangspunt van Lean Management. Om je organisatiedoelen te realiseren moet je met objectieve criteria vast kunnen stellen waar in de organisatie zich verspilling voordoet.
Om meteen maar het antwoord te geven: lean is geen afkorting van iets, het is een Engels woord. De Nederlandse vertaling is slank, wendbaar, snel kunnen inspelen op klantbehoefte.