Uiteraard gaat er weleens een onderdeel kapot dat dan vervangen dient te worden, maar behoudens dat dient een particuliere elektrische scooter zeker twee tot drie jaar mee te gaan. De verwachting is echter een stuk hoger wanneer de eigenaar de e-scooter regelmatig en op de juiste manier weet te onderhouden.
Een elektrische scooter heeft geen brandstof nodig, maar moet worden opgeladen. Kijk bij de aankoop van een elektrische scooter welke accu erin zit. Er wordt aanbevolen de accu na iedere rit op te laden. Dat verhoogt de levensduur van de accu.
Rijden op elektriciteit is goedkoper
Rijdt u op een elektrische scooter, dan merkt u dat ook aan uw portemonnee. Elektriciteit is namelijk een stuk goedkoper dan reguliere brandstof. Afhankelijk van hoe leeg de accu is, bent u voor het laden tussen de € 0,20 en € 0,40 per keer kwijt.
Wie ooit scooter heeft gereden, weet dat kou en regen invloed hebben op het startproces. Een elektrische scooter kent deze nadelen niet. De elektromotor werkt namelijk pas op het moment dat er 'gas' gegeven wordt. De rest van de tijd staat de motor uit.
- Minder groot actieradius
Dit betekent dat je met een volle accu minder kilometers kunt afleggen dan op een volle brandstoftank gevuld met benzine. Een brandstof (benzine) scooter die 1:40 verbruikt en een tankinhoud heeft van 5 liter, kan een afstand afleggen van zo'n 200 km.
Voor een elektrische scooter betaal je nog maar €38,44 per maand (op basis van 36 maanden). Zo betaal je maandelijks een klein bedrag en kun je al direct genieten van alle voordelen die elektrische scooters je bieden!
Het minimale bedrag om voor de subsidie van een elektrische scooter in aanmerking te komen bedraagt € 2500,- exclusief btw. Maar daar krijg je dan wel de helft van terug. Met de elektrische scooter mag je de openbare weg op en tevens gebruiken op bedrijventerreinen in de open lucht.
De IVA E-GO S4 MATZWART is als beste uit onze elektrische scooter test gekomen. Geen enkele e-scooter kwam zo goed uit onze test als dit model. Zo heeft hij een sterke bosch onderhoudsvrije motor, een uitstekende prijs / kwaliteitsverhouding, heeft hij een uitneembare accu en scoort hij goed op het gebied van comfort.
De elektrische scooter is in veel gevallen wat duurder in aanschaf dan de ouderwetse benzine scooter. De elektriciteit die je nodig hebt om de scooter van energie te voorzien is daarentegen wel weer goedkoper dan de benzine; en dat brengt de prijs per gereden kilometer juist omlaag.
Vanaf ongeveer 1300 euro koop je een elektrische scooter. De prijs kan oplopen tot 6000 euro voor de duurdere merken. De IVA E-go is bijvoorbeeld een goedkoper model (ca. 1500 euro) en de Vespa Elettrica een duurdere optie (vanaf 4500 euro).
Milieu Centraal gaat uit van een benzinescooter met een tankinhoud van 5 liter. Bij een tankprijs van 2,00 euro per liter, betaal je voor een volle tank 10 euro. Bij een verbruik van 1 op 50 rijdt de scooter 250 km op die volle tank. Door 10 euro te delen door 250 kom je op de prijs per kilometer: 4 cent.
Een elektrische scooter zou u tijdens een werkweek ongeveer acht keer moeten opladen. Dat kost ongeveer 50 cent. Totale stroomkosten bedragen dan € 4,- per maand. Per jaar kan de besparing dus oplopen tot ruim € 370,-.
Gecombineerd met kou is regen de grootste tegenpool van warmte. Als je in een regenbui terecht komt en je kleding niet waterdicht is, wordt het erg lastig voor het lichaam om zich warm te houden. Met een simpele regenjas en regenbroek kom je op scooter al een heel eind en ben je beschermd tegen de elementen.
Betrouwbaarheid van een escooter
In principe zijn escooters behoorlijk betrouwbaar want van startproblemen heb je nooit last. Elektrische scooters hebben wel meer elektronica aan boord want naast een elektromotor en accu pakket heb je ook te maken met een oplader en rijregeling (controller).
Het is niet nodig om wegenbelasting te betalen voor een scooter of snorfiets. Dit is alleen verplicht voor auto's, vrachtauto's, motoren en bussen en vergelijkbare voertuigen. Daarvoor geldt ook dat er meer betaald moet worden naarmate het voertuig zwaarder is.
Conclusie: in 2022 is uit de meeste tests en recensies gebleken dat Voltz Z3 de beste elektrische scooter is die nu verkrijgbaar is in Nederland. Een zeer goed alternatief voor de Voltz Z3 is de I-CiGO Stad scooter CITYCOCO.
De gemiddelde elektrische scooter verbruikt tussen de 2-3kWh per 100 kilometer. Op dit moment (25-3-2022) hebben we te maken met erg hoge energieprijzen, gemiddeld betaal je per kWh tussen de 0,50 en 0,70 cent. Gemiddeld zijn elektrische scooters tot 5 keer goedkoper dan benzine aangeschreven scooters.
Hoe moet je de accu van een scooter opladen? Afhankelijk van het merk en het model heeft een elektrische scooter meestal een (uitneembare) lood accu of lithium accu. Deze accu's kunt u gewoon via het stopcontact opladen. Het volledig opladen kost meestal zo'n 6 tot 8 uur.
Hoe snel gaan elektrische scooters? De emco elektrische scooters rijden tussen 25 km/u (snorfiets) en 45 km/u. De actieradius met een dubbele accu is max. 130 km.
Een scooter is in vergelijking met een auto stukken zuiniger. Een gemiddelde auto verbruikt ongeveer 1 liter benzine bij 14 kilometer. Een gemiddelde scooter verbruikt ongeveer 1 liter benzine op 35 kilometer. Door de scooter te pakken in plaats van de auto, spaar je je portemonnee én het milieu.
Een elektrische scooter heeft namelijk een motor die vele malen eenvoudiger en goedkoper is om te onderhouden. Wat resulteert in 95% minder onderhoud en 95% minder storingen ten opzichte van de traditionele brandstof scooter. Per saldo gaan je maandelijkse lasten een behoorlijk stuk omlaag.
De overgrote meerderheid heeft een maximumgewicht van 100 kg. E-steps voor kinderen kunnen gemiddeld 54 kg dragen.