Elektriciteit is goedkoper dan benzine of diesel, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting en ook aan onderhoud ben je minder kwijt. Onder aan de streep liggen de gemiddelde autokosten voor een elektrische auto vaak niet hoger of zelfs lager dan die voor een vergelijkbare benzineauto.
Het antwoord zal een glimlach op je gezicht toveren: elektrisch rijden is op lange termijn goedkoper. Dat komt door de lagere kilometerprijs in vergelijking met diesel- of benzineauto's. Verder heb je bij een elektrische auto doorgaans minder kosten aan het onderhoud.
De remblokken en de banden zorgen voor vervuiling en de elektriciteit die je verbruikt is niet 100% “groen”. Daarnaast zijn er nog de batterijen: die bestaan vooral uit zware metalen. Een kanttekening: volgens T&E verspillen EV's minder grondstoffen dan modellen met een verbrandingsmotor.
Per onderhoudsmoment geeft een eigenaar van een EV doorgaans €193 uit, de gemiddelde onderhoudsbeurt voor een auto met verbrandingsmotor zorgt voor een bedrag van €317 op de factuur. Daar staat tegenover dat het aantal gemiddelde onderhoudsmomenten bij een EV net wat hoger ligt dan bij een traditionele auto.
Onder de huidige omstandigheden gaan de meeste accu's van een elektrische auto ongeveer 10 tot 20 jaar mee, voordat ze moeten worden vervangen. Volgens een enquête van Cox Automotive hebben veel potentiële kopers van een elektrische auto bedenkingen bij de levensduur en eventuele vervangingskosten van de accu.
Voor plug-in hybrides met een uitstoot van maximaal 50 gram CO2 per kilometer is er tot en met 2024 een korting van 50 procent op de wegenbelasting. In 2025 bedraagt die korting nog 25 procent en in 2026 is het, net als bij volledig elektrische auto's gedaan met de fiscale voordelen en betaal je het volledige tarief.
Check je stroomaansluiting
Daarmee laad je thuis een elektrische auto in 10 tot 20 uur op. Veel nieuwbouwhuizen hebben een 3-fasen-aansluiting (3x25A). Dan kun je een laadpaal met meer vermogen (7,4 kW of 11 kW) plaatsen. Daarmee kun je 2 of 3 keer zo snel laden: in 3,5 tot 10 uur.
Elektrische auto's
Hoe verhoudt de hybride auto zich tot de volledig elektrische auto? Laatstgenoemde is duurder in aanschaf en heeft een kleinere actieradius, maar heeft één groot voordeel ten opzichte van zijn hybride 'concurrent': de CO2-uitstoot is nul.
Een elektrische auto wordt standaard geleverd met tot wel 6 jaar onderhoud, waarbij de auto op alle belangrijke punten wordt gecontroleerd. Het onderhoud bestaat uit een inspectieservice, het vervangen van de pollenfilter en het verversen van de remvloeistof. Ook voeren we gelijk een APK uit als het nodig is.
Er zit geen vaste prijs aan het vervangen van de accu, maar deze prijzen vallen over het algemeen tussen de 12.000 en 20.000 euro. Zo zou een nieuwe Model 3 LR-accu inclusief inbouwen ongeveer 15.000 euro kosten. Voor een Model S-accu moet al meer worden neergelegd, namelijk rond de 18.000 euro.
Uit onderzoek van IFA en DEKRA blijkt dat al in 2020 de totale kosten van een elektrische auto, inclusief stroom, regelmatig onderhoud en reparaties, 3,2 procent lager uitvallen dan bij een auto met verbrandingsmotor.
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten. Dit staat in de Energieagenda.
Elektrisch per maand goedkoper dan brandstof
Private lease van een elektrische auto kost je zo'n 660 euro per maand, een nieuwe elektrische auto kopen zo'n 680 euro. Een nieuw gekochte benzineauto kost per maand rond de 720 euro. Er is gerekend met een gemiddeld gebruik (15.000 kilometer rijden per jaar).
Elektrisch rijden is duurzamer, voordeliger en je kunt de auto voor de deur opladen. Maar misschien zie je ook argumenten tegen elektrisch rijden, zoals een kleinere actieradius, hogere aanschafkosten en een veel langere laadtijd.
Zo kun je bijvoorbeeld gratis je auto opladen bij de Lidl. Ook bij de IKEA en verschillende Aldi vestigingen is dit al mogelijk. De verwachting is dat steeds meer ondernemers dit gratis auto laden aan gaan bieden.
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.
Normaal genomen kun je je elektrische auto zonder problemen drie weken tot een maand laten staan. Dat geldt voor een auto met verbrandingsmotor, maar ook voor een elektrische auto. Wil je op safe spelen, dan is het wel handig om de accu voordat je hem wegzet redelijk te hebben opgeladen.
Energiekosten. Met een elektrische auto rijd je 100 kilometer op 20,7 kilowattuur (kWh). Ter vergelijking: je hebt 6,7 liter benzine nodig om 100 kilometer te rijden.
Snelladen
Aanbieders hanteren prijzen tussen de € 0,25 en € 0,79 per kWh. Een gangbaar tarief is zo'n € 0,60 per kWh. Om 20,7 kWh te laden ben je € 12,42 kwijt. Dat is iets meer dan € 0,12 per kilometer.
Gemiddeld ligt de aanschafprijs voor een laadpaal thuis tussen de €500 en €1500. Er zit hier best een prijsverschil tussen. Dit komt door het soort laadpaal waar je uit kunt kiezen, de uitvoering en eventueel extra montagekosten.
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto. Dit belastingvoordeel voor elektrische auto's geldt tot en met 2024. De Rijksoverheid wil zo volledig elektrisch rijden stimuleren. Want volledig elektrisch rijden draagt bij aan een beter klimaat en milieu.
De installatie van een nieuwe accu neemt ongeveer 20 tot 30 minuten in beslag. De prijzen voor een nieuwe accu variëren van € 60 tot € 300, afhankelijk van het soort accu dat je nodig hebt. Vaak zien we dat je bij nieuwere auto's ook direct meer geld kwijt bent aan een nieuwe accu.