De top vijf van meest vervuilende automerken bestaat uit Volkswagen, Renault-Nissan Alliance, Toyota, General Motors en Hyundai-Kia.
Personenauto's zijn het meest vervuilend.
Het vliegtuig:
Ten slotte is het vliegtuig het meest vervuilende vervoermiddel en het middel dat de meeste broeikasgassen uitstoot. Voor langeafstandsreizen hebben we vaak geen andere keuze dan het vliegtuig te nemen, maar voor andere, kortere reizen kan de trein een veel milieuvriendelijker alternatief zijn.
Fietsen of lopen belast het milieu het minst. Check de vergelijking tussen fiets, ov en auto. De trein is altijd een milieuvriendelijke keuze, en in de daluren nog meer dan in de spits. Openbaar vervoer wordt steeds vaker elektrisch en daarmee milieuvriendelijker.
AutonieuwsRolls-Royce, Lamborghini, Aston Martin, Ferrari en Bentley zijn de meest vervuilende automerken van Europa. Hun auto's stoten gemiddeld tussen de 266 en 329 gram CO2 per kilometer uit, oftewel drie keer meer dan een gemiddelde Toyota.
Misschien verrassend: motorfietsen zijn niet aan dezelfde strenge emissienormen onderworpen als auto's. Daardoor stoten motorfietsen tot elf keer meer koolmonoxide en zes keer meer stikstofoxide uit dan personenwagens.
Een elektrische auto is veruit de groenste auto, groener dan een diesel- of benzineauto. Een elektrische auto stoot over zijn hele leven ruim 60 procent minder CO2 uit dan een auto met een uitlaat.
Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer). Verder draagt een vliegreis 1 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto. Ook hier is het verschil het grootst op de korte afstand.
De uitstoot van de dieselauto heeft de meeste gevolgen voor de volksgezondheid. De gemiddeld bijna 3,5 keer zo hoge uitstoot van NOx (stikstofoxide) en fijnstof (PM10) van een dieselauto zijn daar debet aan. Dieselauto's van vóór 2009 vervuilen het meest.
Vervuiling: de voordelen van benzine ten opzichte van diesel
Maar als dieselmotoren zoveel voordelen bieden, waarom worden ze dan aan banden gelegd? Veel studies hebben aangetoond dat benzinemotoren 10 keer meer fijnstof uitstoten dan dieselmotoren.
De zes grootste uitstoters (China, Verenigde Staten, EU27, India, Rusland en Japan) zijn momenteel verantwoordelijk voor ongeveer 62% van alle broeikasgasuitstoot en spelen daarnaast ook een belangrijke rol in internationaal klimaatbeleid door hun politieke rol in de wereld en de economie.
Vliegtuigen produceren zo'n 650 miljoen ton CO2 en andere broeikasgassen. Op zichzelf is vervoer per schip nog altijd heel veel schoner dan vervoer per vliegtuig. Maar door de grote hoeveelheid vrachtvervoer per schip is de branche als geheel vervuilender: circa 90 procent van alle handel gaat per schip.
Hoe vervuilend is zwaar verkeer? Vrachtwagens en bussen zijn verantwoordelijke voor eenderde van de wereldwijde CO2-uitstoot en zo'n 70 procent van de stikstofuitstoot van al het wegverkeer wereldwijd. Dit soort zwaar verkeer produceert ook veel schadelijke gassen die mensen direct inademen.
Dit komt door een mooie ontwikkeling: sinds 2017 is reizen met de NS namelijk bijna geheel CO₂-neutraal. Neem bijvoorbeeld de afstand tussen Rotterdam naar Amsterdam. Als je hiervoor de trein neemt in plaats van de auto, dan stoot je al gauw 7 keer minder CO₂ uit.
Elektrische Dacia Spring is meest milieuvriendelijke auto op de markt, blijkt uit onderzoek. Dacia heeft alweer iets om trots op te zijn. Na de goedkoopste volwaardige elektrische auto op onze markt heeft het merk nu blijkbaar ook de meest milieuvriendelijke auto op de markt in handen, besluit Green NCAP.
CO2 - Koolstofdioxide
Voor elke liter benzine die je verbruikt komt 2269 gram CO2 vrij, voor elke liter diesel is dat 2606 gram en bij LPG is dat 1610 gram. Je kunt alleen een lagere CO2-uitstoot bereiken door een auto minder te laten verbruiken of door een andere brandstof te kiezen.
Kerosine is een product dat het midden houdt tussen benzine en diesel, waardoor verbranding van kerosine van nature meer NOx-uitstoot oplevert dan benzine en minder dan diesel. Bovendien werken straalmotoren met een (veel) grotere overmaat van lucht dan interne verbrandingsmotoren.
Veruit de meeste energie die we gebruiken (iets minder dan 88 procent) komt van fossiele brandstoffen: aardolie, aardgas en kolen. Deze fossiele brandstoffen zorgen voor de uitstoot van broeikasgassen, en bovendien veroorzaken ze de nodige vervuiling.
Een dieselauto is veel vervuilender dan een benzineauto. Benzine- en dieselmotoren hebben als groot nadeel de uitstoot van schadelijke stoffen en de uitstoot van CO2. CO2 is voor een groot deel verantwoordelijk voor de opwarming van de aarde (broeikaseffect), maar niet direct schadelijk voor de gezondheid.
Over het algemeen stoot een vliegtuig twee tot vier keer zoveel voor dezelfde reis als een auto. Dus als je een conclusie wil verbinden aan de CO2-uitstoot van een vliegtuig vs. auto, dan kun je beter voor de auto kiezen.
Vliegen. Een vliegreis belast het milieu tot 15 keer zo veel als een reis per bus of trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (tot 700 kilometer), omdat de meeste kerosine wordt verbruikt tijdens het opstijgen en landen.
Een gemiddelde vliegvakantie van Nederlanders heeft een soortgelijke uitstoot, maar duurt zo'n 10 dagen. Volgens berekeningen van onderzoeksbureau CE Delft verbruikt een gemiddeld cruiseschip, ter grootte van het Disney-cruiseschip, 1,9 ton brandstof per uur en stoot het aan de kade 5,8 ton CO2 per uur uit.
Rolls-Royce spant de kroon met een uitstoot van 329,8 gram CO2 per kilometer, meer dan drie keer zoveel als Toyota, het minst vervuilende grote automerk. Het merendeel van de nieuwe wagens die vorig jaar in Europa werden ingeschreven, produceerde tussen 110 en 130 gram CO2 per kilometer.
Klimaatneutraal is een elektrische auto niet, er is zowel directe uitstoot van fijnstof als indirecte uitstoot van CO2 en NOx (stikstofoxiden). Wel blijkt uit diverse studies dat de elektrische auto over de gehele levensduur schoner is dan een brandstofauto.
Rijden op stroom is schoner dan rijden op benzine of diesel
Toch is het hele proces van het opwekken van de stroom waarop een elektrische auto rijdt, tot aan het maken van de elektrische auto en het laten rijden van de elektrische auto, niet vrij van het gebruik en de uitstoot van schadelijke stoffen, waaronder CO₂.