Het alarmeren van BHV'ers is mogelijk via WhatsApp, een BHV app of een traditioneel oproepsysteem. Het is ook mogelijk om een combinatie van deze producten te gebruiken. Moderne oproepsystemen ondersteunen zowel traditionele pagers als apps. Op deze manier heeft u een combinatie van de beste producten.
BHV'ers kunnen worden gealarmeerd via een codeboodschap, via de omroepinstallatie of via een (stil) alarm op oproepontvangers, semafoons of piepers. Sommige bedrijven alarmeren via DECT- of GSM-telefoons of portofoons. DECT- en GSM-telefoons en porto- foons kunnen worden ingezet als alarmerings- én communicatiemiddel.
BHV alarmeren met het oproepsysteem van Safeguard
Wanneer er een ongeval plaatsvindt binnen jouw bedrijf of wanneer er sprake is van een noodsituatie, krijgen de BHV'ers hier bericht van op hun smartphone via de app. Deze melding vertelt de BHV'ers ook gelijk waar ze moeten zijn en wat er aan de hand is.
De alarmeringsprocedure is belangrijk voor eenieder die alarm slaat. Over deze procedure is zorgvuldig nagedacht. De procedure volgen, biedt de grootste kans op een goede afloop bij een ontruiming, brand of andere calamiteit. In de organisatie zijn wellicht verschillende BHV'ers aanwezig.
Kies een betrouwbaar alarmeringssysteem
Een betrouwbaar alarmeringssysteem zorgt ervoor dat BHV'ers ten alle tijde gealarmeerd kunnen worden. Het alarmeren van BHV'ers is mogelijk via WhatsApp, een BHV app of een traditioneel oproepsysteem. Het is ook mogelijk om een combinatie van deze producten te gebruiken.
Een slow whoop geluid is een duidelijk herkenbaar en goed hoorbaar geluidssignaal dat in een regelmatig tempo steeds herhaald wordt. Dit luide signaal waarschuwt de werknemers en alle aanwezigen binnen een gebouw dat er snel actie moet worden ondernomen om tot ontruiming van het gebouw over te gaan.
De 5 fasen van BHV zijn: Alarmeren, Verkennen, Inzet, Nabespreken en Nazorg.
Incidenten kunnen op heel veel verschillende manieren gemeld worden. Bijvoorbeeld handmatig door te bellen naar een intern noodnummer of door het indrukken van een bedrade of draadloze noodknop of de alarmknop van onze app. Soms worden incidenten automatisch gemeld zoals bij brand, gaslekkage of een man-down alarm.
Een bedrijfshulpverlener is geen professionele hulpverlener. De BHV'er mag zichzelf niet in gevaar brengen bij het helpen van collega's. Volgens de Arbowet moeten er in een organisatie BHV'ers aanwezig zijn. Hoeveel hangt af van het aantal werknemers en van de risico's in uw bedrijf.
Zorg dat je bij alarmering de volgende gegevens doorgeeft: Wie: jij naam en telefoonnummer van de melder.Waar: plaats van het ongeval.Wat: de aard van het ongeval en het aantal slachtoffers / betrokkenen.
Een van de basistaken van de bedrijfshulpverlener bij brand is het alarmeren van hulpdiensten. Pas daarna mag de bedrijfshulpverlening (bhv) in actie komen. De eerste taak is dan om de aanwezige personen in veiligheid te brengen. Iedere bhv'er moet op de hoogte zijn van de alarmeringsinstructies binnen de organisatie.
De belangrijkste taken van een BHV'er zijn alarmeren en evacueren in noodsituaties, inroepen van professionele hulp, brand bestrijden en eerste hulp verlenen.
De sirene geeft een geluid van 106 dB. Een slow-whoop is het signaal voor ontruiming. Het bestaat uit een toon die begin bij 500 Hz, waarna het in enkele seconden een octaaf stijgt. Dan stopt het signaal en begint kort erna opnieuw.
Deze vijf fasen van internal branding zijn: (1) het benoemen van de uitgangspunten van het merk (positionering), het door medewerkers laten (2) verklaren, (3) laden en (4) beleven van het merk en (5) het verankeren van het merk in de systemen van de organisatie.
Stadium 3: gloeien Het derde en laatste stadium van brand is gloeien. De vlammen zijn (bijna) gedoofd en de brand of het materiaal gloeit nog na. Zodra er weer zuurstof bij de situatie komt, kunnen de vlammen weer oplaaien.
Belangrijkste punten:
BHV'ers zijn verantwoordelijk voor taken als het alarmeren en evacueren van medewerkers, het verlenen van eerste hulp en het bedienen van brandblusapparatuur. Bedrijfshulpverlening is wettelijk geregeld en vereist een goed BHV-plan om aan de verplichtingen te voldoen.
Een brand kent drie ontwikkelingsfasen: de groei-, brand- en dooffase. In de groeifase is tijdige brandmelding en -bestrijding mogelijk. De thermische effecten zijn nog slechts plaatselijk merkbaar. Er bestaat nog geen gevaar voor bezwijken van de constructie.
In deze basiscursus worden onderwerpen behandeld als blussen van een beginnende brand, ontruimen, communicatie, eerste hulp en AED reanimatie training. De training is hoofdzakelijk gericht op theorie, aangevuld met bijbehorende praktijkonderdelen. De deelnemers ontvangen voorafgaand aan de training het BHV lesboek.
Wettelijke vereisten voor brandmeldinstallaties
Gebouwen waar veel mensen bij elkaar komen, zoals ziekenhuizen, hotels, scholen, en zorginstellingen, moeten altijd voorzien zijn van een brandmeldinstallatie. Dit komt doordat de risico's op brand en het aantal slachtoffers bij een brand in deze gebouwen hoog zijn.
Gidsfunctie bhv
Iemand in het bedrijf moet informatie over het incident en de gegeven hulpverlening doorgeven aan de hulpverleningsdiensten: Informatie over de route naar het incident (de gidsfunctie) Inzicht geven over de mogelijke risico's zoals bijvoorbeeld de aanwezigheid van gevaarlijke stoffen.