Wanneer je verkeerd heb getankt heb je sowieso te maken met de directe kosten voor het leegpompen van de tank. Afhankelijk van de pechhulp zal dit zo'n €40 tot €150 euro kosten. Of deze kosten verzekerd zijn, zal je moeten navragen bij je verzekeraar. Veelal is het standaard helaas niet verzekerd.
,,Deze komen dus bijna altijd volledig neer op de schouders van de eigenaar van het voertuig.” En ook de Wegenwacht helpt in deze gevallen niet gratis: Bij pech ontstaan door het tanken van een verkeerde brandstof, betaal je een eigen bijdrage van € 50,-.
36% van de autoverzekeraars dekt de schade aan je motor door het tanken van verkeerde brandstof wel.
Merk je niets en rij je na het tanken weg van het tankstation, dan begint de motor na een paar honderd meter te sputteren, daarna stopt hij vanzelf. Niets anders dan de pechhulp inschakelen. Als je merkt dat je ter plekke benzine in een dieselauto hebt gegoten, mag je de motor absoluut niet starten.
Wanneer er benzine in een dieselmotor zit, ontstaat er direct schade. Diesel heeft een smerende functie en het brandstofsysteem van een benzineauto is hier niet tegen bestand.
Volgens de ANWB grijpen jaarlijks gemiddeld 14.000 mensen naar de verkeerde vulslang tijdens het tanken. Dat zijn er bijna 40 per dag!
Veel studies hebben aangetoond dat benzinemotoren 10 keer meer fijnstof uitstoten dan dieselmotoren. De uitstoot van NO (stikstofoxide) door dieselmotoren ligt echter hoger.
Het kan natuurlijk ook voorkomen dat je per ongeluk SuperPlus 98 benzine tankt in een Euro95-Tank of andersom. Dan is dit over het algemeen geen probleem. De getallen 95 en 98 staan voor het octaangetal. Hoe hoger het octaangetal, hoe later de benzine uit zichzelf ontbrandt.
Is het een mechanische pomp volstaat deze gewoon aan te zetten. Bij een handmatige pomp moet je enkele keren pompen en dan blijft de brandstof verder lopen. Heb je genoeg overgeheveld breng dan de container of het uiteinde van de slang hoger dan de tank van je wagen.
Mocht je dus per ongeluk E10 hebben getankt, dan levert dat niet meteen schade aan je voertuig op. Maar laat de E10 benzine niet langdurig in de tank en tank gewoon de volgende keer de juiste benzine.
Tanken zonder betalen levert ofwel diefstal op (voor of tijdens het tanken besluiten niet af te rekenen), ofwel verduistering (na het tanken besluiten niet af te rekenen). In de praktijk krijg je hier een taakstraf voor en daarnaast dus een aantekening op je strafblad.
Veel studies hebben aangetoond dat benzinemotoren 10 keer meer fijnstof uitstoten dan dieselmotoren. De uitstoot van NO (stikstofoxide) door dieselmotoren ligt echter hoger.
' Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: 'Dat goedkope benzine leidt tot een hoger brandstofverbruik is nooit duidelijk aangetoond. In de basis zijn alle in Nederland verkochte benzinemerken van dezelfde kwaliteit. Sterker nog, ze komen vaak uit dezelfde opslagtanks.
Als de tank bijna leeg is, kan de pomp oververhit raken en vroegtijdig slijten. Hoewel het dus aanbevolen wordt om minimaal 5 liter te tanken, is het altijd het beste om je tank zo snel mogelijk volledig bij te vullen om ervoor te zorgen dat je auto optimaal blijft presteren en om ongewenste problemen te voorkomen.
Is het een mechanische pomp volstaat deze gewoon aan te zetten.Bij een handmatige pomp moet je enkele keren pompen en dan blijft de brandstof verder lopen. Heb je genoeg overgeheveld breng dan de container of het uiteinde van de slang hoger dan de tank van je wagen.
Makkelijk te herkennen
Je kunt deze benamingen onthouden, maar om het makkelijk te maken hebben ze de etiketten waarop de aanduidingen staan verschillend vormgegeven. Benzine krijgt ronde etiketten, diesel vierkante etiketten en gasvormige brandstoffen zoals LPG en waterstof krijgen een ruit-vorm.
Overhevelen via pomp
Dan moet je de darm diep genoeg in de tank steken en ook in de container. Let op dat de pomp maar op één manier zuigt, dus zie dat je natuurlijk de goede kant in je tank steekt of je pomp lucht in je tank. Is het een mechanische pomp volstaat deze gewoon aan te zetten.
Brandstoffabrikant BP geeft daar richtlijnen over: in een afgesloten container en een bewaartemperatuur van 30 graden blijft brandstof 3 maanden goed.Bij een bewaartemperatuur van 20 graden is dat meteen 6 maanden.
Azijn neutraliseert veel geuren. Stinkt uw auto naar benzine? Dan kunt u de benzinelucht in uw auto verwijderen door een schaaltje azijn in uw auto te zetten. Eventueel kunt u ook uw autobekleding reinigen met azijn als de benzinegeur in uw autobekleding is getrokken.
Kan ik E5 en E10 door elkaar tanken? Ja, dit is mogelijk. Bij de meeste auto's is dit geen probleem. Heb je een oudere auto van zo'n twintig jaar of ouder, check dan eerst of deze bestand is tegen E10.
Wat heb je nodig? Is je auto geschikt voor SP95 dan kan je altijd SP98 tanken. Dit wel zonder dat je er meer voordeel uithaalt, je zal enkel meer betalen. Maar SP 95 tanken in een wagen met een motor uitgerust voor SP 98 is te vermijden.
In principe is Aspen alkylaatbenzine gewoon mengbaar met E10- en E5-benzine, maar hoe lager het ethanolgehalte in de motor, hoe langer de houdbaarheid. Het is dus niet slim om de brandstoffen te mengen. Dit kan namelijk zorgen voor startproblemen.
Wanneer beide auto's in dezelfde versnelling rijden trekt een JTD vooral in de 3e versnelling duidelijk harder dan de benzine broeder. Echter houdt dit na zo'n 70 km per uur op en trekt de benzine auto harder.
De benzinemotor trekt sneller op en heeft doorgaans meer vermogen. Het laatste verschil zit in de brandstof (verbruik) en kosten. Een dieselmotor is duurder in wegenbelasting en verzekering. De prijs per liter diesel is daarentegen weer goedkoper dan benzine.
Verder draagt een vliegreis 1 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto. Ook hier is het verschil het grootst op de korte afstand. Het verschil wordt kleiner als de auto een caravan moet slepen of als er maar 1 persoon in de auto zit.