Radiaal, in dwarsrichting op de as van de turbo moet er wat speling zijn, voor de smeerfilm op het asje. Als de turbine- en compressorwielen maar vrij lopen van het huis. Axiaal, in lengterichting van de as, mag er een halve millimeter speling zijn. Dat is bijna niet voelbaar.
Turbodruk of drukverhouding
Een turbo is feitelijk een verschildruk pomp. Dat drukverschil heerst tussen de inlaat en de uitlaatzijde van het compressorwiel, de drukzijde van de turbo. De drukverhouding is het quotiënt van de druk aan de inlaatzijde van de compressor en de uitlaatzijde van de compressor.
Wanneer er iets in het portfolio nog niet goed genoeg is (beschreven, verantwoord, belicht) kan je dat middels een turbovraag in het CGI 'rechtbreien'.)
Een turbo kan onder andere defect raken door een verstopt luchtfilter, waardoor te weinig lucht aangezogen kan worden. Onvoldoende smering is ook vaak een probleem bij turbo's. Controleer regelmatig het oliepeil, zodat je er zeker van bent dat alles voldoende gesmeerd en gekoeld wordt.
U heeft een vraag over de levensduur van een turbo. Het uitgangspunt is inderdaad dat een turbo een levensduur heeft van tenminste 150.000 km. Het is dus niet zo dat de turbo vanaf die kilometrage per definitie kapot gaat en kan ook gerust het een autoleven lang volhouden.
Bij een turbo motor is chiptuning extra lonend. De turbodruk wordt opgeschroefd. 30% - 40% extra vermogen is simpel haalbaar.
Een fluitende turbo duidt vaak op scheurtjes in het compressiehuis van de turbo, waarlangs samengeperste lucht met hoge snelheid ontsnapt. Een ander geluid van een kapotte turbo is een snerpend en gierend geluid, wat duidt op versleten lagers, waardoor de schoepenwielen het huis kunnen raken en vervormd worden.
Het rotor toerental van een diesel Turbo motor kan een snelheid behalen van 200.000 toeren per minuut. Hierdoor behalen de vanen van het compressorwiel een snelheid van circa 1350 km per uur! De nieuwe generatie gereviseerde Turbo's kunnen een toerental bereiken van ruim 220.000 per minuut.
Een turbo die het uit zichzelf begeeft komt weinig voor. De oorzaak van het probleem ligt vaak ergens anders in de motor. Meer dan 95% van de turbo problemen ontstaan door 3 veel voorkomende oorzaken te weten: te weinig olie, olievervuiling of schade door een vreemd deel. Vaak zijn de problemen olie-gerelateerd.
Stage 1: U kiest voor deze methode als u een betrouwbare en veilige vermogenstoename wilt. Tevens is deze methode ook geschikt voor uw auto als u meer, maar niet het maximale uit uw motor wilt halen. Deze tuning methode is veilig en is ook één van de meest gekozen stages.
De draaiende (werkende) kracht van de motor is dus het koppel en het aantal Pk's geeft aan hoeveel werk er gedaan kan worden bij dat koppel in een bepaalde tijd. Meer koppel zorgt voor meer trekkracht. Hierdoor kun je dus sneller accelereren of gemakkelijker een steile helling beklimmen.
De gemiddelde dealer zal met z'n diagnose apparatuur niet kunnen herkennen dat er chiptuning is toegepast. Als men om wat voor reden dan ook een proefrit met de auto maakt merkt de dealer het uiteraard wel aan het rijgedrag van de auto.
Re: 130PK, voldoende vermogen? ja, dat is voldoende. En anders laat je de motor tunen, dan zit de motor zo op 150pk en meer.
De 180pk en 150pk auto's waren heerlijk. Net even wat meer vermogen dan nodig is waardoor je op een snelweg of bij inhalen niet altijd terug hoeft te schakelen, schakel je wel terug dan voelt het echt lekker vlot. Niet snel, wel vlot. Alhoewel, de 180pk '02 Leon was voor die tijd toch echt een redelijke snelle auto.
Brandstofverbruik & uitstoot: De brandstof in een turbomotor wordt beter verbrand en daardoor vermindert de uitstoot van schadelijke stoffen. Een turbomotor biedt een gunstiger brandstofverbruik, zeker over langere afstanden.
Bij de standaard variant wordt de tijd dat de motor stationair zal blijven draaien van te voren vastgesteld. Dit kan 15 seconden zijn, 30 seconden, een minuut etc.
De kosten voor het vervangen van een turbo zal gemiddeld tussen de 950 en 1600 euro liggen. Om een idee te krijgen hoeveel kosten u voor het vervangen van de turbo van uw auto moet maken kunt u via deze deze pagina een urenindicatie opvragen.
Er ontstaan lekkages, bijvoorbeeld in de olietoevoer, met als gevolg dat de olie snel op raakt. Hierdoor kan de motor vast lopen of zelfs opblazen. Doorrijden met een defecte turbo is daarom niet aan te raden!
De prestaties van een turbomotor zijn op grotere hoogtes beter. De turbo levert meer energie op omdat de tegendruk van de ijlere lucht op grote hoogtes lager is, waardoor de motor bijna hetzelfde vermogen levert als op lagere hoogtes het geval is.
Een turbo helpt om een krachtbron meer vermogen te leveren. Vandaag de dag hebben vrijwel alle motoren een turbo en is het een onderhoudsarm onderdeel, zolang je het onderhoud aan je auto tijdig en goed uitvoert.
Een fluitende turbo wijst op lekkage
Dat is tenminste de algehele stelregel, omdat een turbo alleen maar samengeperste lucht naar de cilinders moet brengen en hiervoor geen fluitende geluiden hoeft te maken. Dat een turbo fluitende geluiden maakt kan alleen doordat er lucht onder hoge druk via een andere weg ontsnapt.