De kosten van een notaris zijn afhankelijk van je vraag en situatie. Gemiddeld kost een notaris €105,-per uur. Het laten opstellen van een samenlevingscontract kost ongeveer €180,- tot €300,- en een testament tussen de €150,- en 300,-. Een hypotheekakte opstellen door een notaris kost €500,- tot €1.200,-.
Bij de aankoop van de enige eigen woning is vanaf 1 januari 2022 3 procent (voorheen 6 procent) registratiebelasting verschuldigd. Bij een ingrijpende energetische renovatie (IER) of sloop en herbouw van deze woning betaalt u nog maar 1 procent (voorheen 5 procent) registratiebelasting.
Het gaat bijvoorbeeld om: registratierechten (successierechten, verkooprechten, schenkingsrechten, ...), btw, kosten voor de hypothecaire formaliteiten en recht op geschriften.
Gaat de notaris alle zakelijke lasten verrekenen? Nee, de notaris verrekent alleen de eigenarenlasten zoals de OZB, rioolheffing, waterschapslasten (tarief gebouwd) en eventuele wegenheffing.
De notaristarieven zijn vrij. Elke notaris mag zelf het tarief bepalen. Bijvoorbeeld voor het opstellen van een hypotheekakte, de eigendomsoverdracht van een huis, een testament of samenlevingscontract. Vaak kunt u vragen om een eerste gratis gesprek.
JUST Notarissen is het goedkoopste notariskantoor in Nederland. Wij werken met all-in prijzen, inclusief alle bijkomende kosten zoals kadasterkosten, recherchekosten, inschrijving Centraal Testamenten Register en de BTW.
Veel mensen denken dat iedere notaris verplicht is om een half uur gratis advies te geven. Dit is niet het geval. Er zijn notarissen die wel een gratis adviesgesprek aanbieden. Daarom kun je op onze site bij alle notarissen in Nederland aanvragen wat de kosten zijn voor een eerste vrijblijvende bespreking.
De kosten koper zijn ongeveer 5% tot 6% van de aankoopprijs. In totaal moet je tussen de € 20.000,- en € 24.000,- aan kosten koper betalen. Kom je in aanmerking voor de vrijstelling van de overdrachtsbelasting? Dan kun je met 3% tot 4% rekenen.
Meenemen in aangifte inkomstenbelasting
De notariskosten voor de financiering zijn aftrekbaar. U kunt ze volledig meenemen in uw aangifte voor de inkomstenbelasting. We hebben het dan over de kosten voor de hypotheekakte, kosten voor een overbruggingskrediet en die voor het Kadaster.
Omdat de koper betaalt, is hij ook degene die bepaalt welke notaris het gaat worden. Als verkoper kunt u in dit geval hooguit een voorkeur opgeven, de koper hoeft hier echter niet op in te gaan.
Vaak wordt gewerkt met een minimum bedrag van € 2.500,- met daarbovenop een uurtarief. Afhankelijk van de persoon die de nalatenschap afhandelt wordt een uurtarief tussen € 175,- en € 295,- gerekend. Aangezien de afhandeling al snel 40 tot 80 uur in beslag kan nemen, kunnen de kosten flink oplopen.
De kosten voor het opmaken van de notariële akte bij een verkoop zijn ten laste van de koper. Het gaat meer bepaald om drie soorten kosten: de fiscale kosten (registratierechten en/of btw), het ereloon voor de notaris en de diverse aktekosten.
Op de eerste schijf van 50.000 euro is het tarief van 3% van toepassing. Op de resterende schijf van 100.000 euro is het tarief van 9% van toepassing. De erfbelasting op het onroerende gedeelte bedragen 1.500 + 9.000 = 10.500 euro. In totaal moet u dus 12.000 euro erfbelasting betalen.
Het tarief wordt berekend op het bruto actief en volgens een degressief barema. In de rechte lijn is dit: 1% als het bruto actief minder bedraagt dan euro 32.000, dus maximaal euro 320 voor deze schijf. 0,75% op het bruto actief van euro 32.000,01 tot euro 120.000, dus maximaal euro 660 voor deze schijf.
Hoeveel bedragen de registratierechten precies? Sinds 1 juni 2018 geldt voor iedereen een registratietarief van 7 procent. Dit op voorwaarde dat je binnen de 2 jaar na je aankoop ook werkelijk in de woning trekt. Je betaalt de registratierechten op de totale aankoopprijs van je woning.
Koper kiest meestal notaris
Degene die de notariskosten betaalt voor de overdracht, kiest vaak de notaris. Dat is bijna altijd de koper. Maar voor u kan het prettig zijn om zelf de notaris te kiezen. U kunt dan namelijk, voor de overdracht, al veel dingen regelen.
De kosten van het hypotheekadvies zijn aftrekbaar van de inkomstenbelasting voor zover ze te maken hebben met de hypotheek zelf. Advieskosten voor verzekeringen bij de hypotheek zijn niet aftrekbaar.
Kosten koper berekenen
Stel je koopt een woning van 300.000 euro. De overdrachtsbelasting is 2 procent van deze koopsom, wat neerkomt op 6.000 euro. Daar bovenop betaal je gemiddeld 500 euro aan notariskosten. Je betaalt dus in totaal ongeveer 6.500 euro aan kosten koper.
Als je een woning gaat kopen, dan zijn er van die typische kosten waarmee je rekening moet houden. Je betaalt registratierechten, notariskosten (zoals ereloon), administratieve kosten, kosten van overschrijving en btw …
Neem je geen financieringsvoorbehoud op in het koopcontract en krijg je de financiering niet rond, dan ben je gebonden aan de koopovereenkomst. Als je de woning niet kunt betalen, kan de verkoper de koopovereenkomst ontbinden. In dat geval moet je meestal een boete betalen van 10% van de koopsom.
De notaris mag niets delen, ook niet met uw (zaken)partner. De notaris moet Belastingdienst, politie en justitie op hun verzoek wel inzicht geven in het betalingsverkeer. Ook is de notaris verplicht om ongebruikelijke transacties op de bankrekening te melden.
In principe geen notaris nodig
In beginsel zijn het de erfgenamen zelf die gezamenlijk verdelen, tenzij er een executeur-afwikkelingsbewindvoerder (ook wel drie sterren executeur genoemd) is die op grond van het testament bevoegd is om zelfstandig te verdelen.
Hoelang je bezoek aan de notaris duurt is volledig afhankelijk van de reden van de afspraak. De notaris inventariseert altijd eerst jouw persoonlijke situatie en zal op basis daarvan advies geven. Een adviesgesprek duurt meestal tussen de 45 en 60 minuten.