U betaalt ook de kosten voor het aanpassen van het bestemmingsplan. Hoeveel dit is, is afhankelijk van de uren die de gemeente eraan moet besteden. Bestemmingsplannen kosten meestal tussen de €10.000,00 en € 20.000,00.
Voor een wijziging in het bestemmingsplan moet u een aanvraag indienen bij de gemeente. Houdt u er rekening mee dat dit een vrij moeilijke en dure procedure kan zijn. Alleen de aanvraag kost op dit moment in de meeste gemeenten tussen de 10.000 en de 12.000 euro.
Bestemmingsplanprocedure. De procedure voor het bestemmingsplan wordt vanuit het Besluit ruimtelijke ordening, de Wet ruimtelijke ordening en afdeling 3.4 Awb doorlopen. De doorlooptijd, zonder voortraject, is op basis van de wettelijke termijnen 26 tot 31 weken.
Ja, in de Wet ruimtelijke ordening is vastgelegd dat een bestemmingsplan elke tien jaar opnieuw moet worden vastgesteld. Dat kan door een heel nieuw bestemmingsplan vast te stellen, maar ook door het nemen van een verlengingsbesluit.
Als de bestemming van een pand of perceel moet worden veranderd, dan heeft de gemeente beleidsruimte bij de beoordeling van het verzoek daartoe. Dat betekent dat de gemeente mag beoordelen of zij het wenselijk vindt dat de bestemming wordt aangepast.
Het bestemmingsplan kan ook gewijzigd worden vastgesteld. De gemeenteraad beslist binnen twaalf weken na de termijn van terinzagelegging van het ontwerpbesluit over de vaststelling van het bestemmingsplan.
Aan een omgevingsvergunning ligt een concreet project ten grondslag en er kunnen geen algemene regels in worden opgenomen. In een bestemmingsplan worden daarentegen regels opgenomen die voor herhaalde toepassing zijn.
Als een gemeente een bestemmingsplan niet tijdig actualiseert en dat bestemmingsplan dus ouder wordt dan tien jaar, mag die gemeente geen leges meer heffen voor vergunningen die op basis van het verouderde bestemmingsplan worden verleend.
Afwijken van het bestemmingsplan is een activiteit waarvoor een omgevingsvergunning van B&W nodig is. Bij afwijken van het bestemmingsplan blijft het onderliggende bestemmingsplan onveranderd. Het herzien van een bestemmingsplan, dat iedere tien jaar moet plaatsvinden, is een bevoegdheid van de gemeenteraad.
In een bestemmingsplan staat waar, wat en met welk doel gebouwd mag worden. De gemeente kan het bestemmingsplan wijzigen. U kunt de gemeente ook vragen om het bestemmingsplan te wijzigen.
Om beroep in te stellen moet u uw zienswijze kenbaar hebben gemaakt tijdens de ontwerpfase van de bestemmingsplanprocedure. Heeft u dat niet gedaan? Dan kunt u alleen beroep aantekenen tegen wijzigingen die de gemeenteraad heeft aangebracht ten opzichte van het ontwerpbestemmingsplan.
Aanleidingen gemeente tot wijzigen bestemmingsplan
Naast het feit dat de maatschappij een altijd veranderend karakter heeft en zo dus ook de afstemming van voorzieningen daarop is de gemeente wettelijk verplicht om minimaal elke tien jaar een bestemmingsplan te herzien.
Verjaring kan een rol spelen bij de vaststelling van een bestemmingsplan. Er moet dan echter wel sprake zijn van een evidente privaatrechtelijke belemmering.
Het wijzigen van landbouwgrond naar bouwgrond is per situatie maatwerk. Factoren als jouw wens, beleid in de regio en ligging van de gronden bepalen in grote mate de haalbaarheid van het omtoveren van landbouwgrond tot bouwgrond.
Je kunt zelf erg weinig ondernemen om agrarisch gebied om te zetten in bouwgrond. De Vlaamse regering kan zoiets in principe regelen via een gewestplanwijziging, maar zulke hervormingen zijn zeldzaam. Het is nu eenmaal de bedoeling dat de gemeenten eerst de woonzones en uitbreidingsgebieden aansnijden.
Agrarische grond is een stuk grond met een agrarische bestemming. Het mag door iedereen gebruikt worden voor land- en tuinbouwdoeleinden als het telen van groenten, fruit of andere gewassen. Er mag ook vee gehouden worden op agrarische grond.
In een bestemmingsplan zijn vaak al een aantal afwijkingsmogelijkheden opgenomen, zoals een afwijking met 10 % van de maximale goothoogte of een afwijking van 1 meter. Meestal zijn er voorwaarden verbonden aan een binnenplanse afwijking. De procedure is hetzelfde als die van een passend plan.
Een omgevingsvergunning wordt getoetst op het bestemmingsplan, de bouwverordening, de welstand en het bouwbesluit. Als de plannen voldoen aan alle gestelde eisen, moet de gemeente de vergunning verlenen.
Wat is een kruimelgeval? In de Wabo en de Bor is bepaald dat bepaalde kleinere afwijkingen van het bestemmingsplan via een reguliere procedure voor een omgevingsvergunning (8 weken) moeten kunnen worden verleend. Het Rijk heeft daarom een lijst met zgn. kruimelgevallen samengesteld.
Bij onderzoeken in het kader van de opstelling van een bestemmingsplan kan gedacht worden aan onderzoeken met betrekking tot archeologie, bodem, externe veiligheid, geluid, luchtkwaliteit, milieuruimte van bedrijven of andere randvoorwaarden.
De enkelbestemming geeft aan wat volgens het bestemmingsplan wel of niet mag op een bepaald adres, zoals bijv. of je er wel mag wonen of een eigen bedrijf hebben. Het bestemmingsplan is leidend.
Een bestemmingsplan is een juridisch bindend plan voor burgers en overheid. Een bestemmingsplan geldt als toetsingskader voor omgevingsvergunningen (bouwplannen).
Een bestemmingsplan is van toepassing op een gebied en een vergunning op specifieke activiteiten binnen een concreet project. Wat in een bestemmingsplan staat, is dus van toepassing op alle projecten die in dat gebied worden gerealiseerd.
Procedure. U vraagt de omgevingsvergunning aan via het online Omgevingsloket ((opent in nieuw venster)) (tenzij op papier indienen is toegestaan). Vervolgens wordt één openbaar onderzoek en één adviesronde georganiseerd.
Bij een herziening van het bestemmingsplan wordt er geen omgevingsvergunning verleend. Er zal een nieuw bestemmingsplan moeten worden opgesteld voor het perceel waar het plan uitgevoerd gaat worden. Een bestemmingsplan bestaat uit een verbeelding, de bijbehorende regels en de toelichting op het bestemmingsplan.