De meeste fietsers raken gewond door een eenzijdig ongeval. Dat komt door de infrastructuur- denk aan paaltjes of een slecht wegdek – of verminderde fietsvaardigheid. Of een combinatie van beide factoren.
Hoogste aantal omgekomen fietsers in 27 jaar
In 2022 kwamen 291 fietsers om het leven in het verkeer. Dat zijn 84 meer fietsslachtoffers dan het jaar ervoor, en is het hoogste aantal sinds 1996 (het begin van de registratie). Daarnaast hadden 225 inzittenden van een personenauto een fataal ongeluk, 50 meer dan in 2021.
In 70 procent van de gevallen was er sprake van een fietsongeval (46.800 totaal). Het aantal fietsongevallen steeg zelfs met 31 procent.
Bijna driekwart van de dodelijke fietsslachtoffers en ruim de helft van de ernstig gewonde fietsers valt onder mensen van 60 jaar of ouder [2]. Per afgelegde kilometer lopen ouderen ook een grotere kans om te overlijden of ernstig gewond te raken bij een fietsongeval.
Oorzaken verkeersongevallen
Allereerst dat het drukker is op straat. Verschillende nieuwe vervoersmiddelen zoals elektrische scooters en fatbikes zorgen voor een ander straatbeeld. De politie vermoedt dat de huidige inrichting van wegen en fietspaden hiervoor niet optimaal zijn.
Uitgedrukt in het aantal verkeersdoden per afgelegde kilometer, is het risico om als fietser in het verkeer te overlijden ruim acht keer zo hoog als het risico voor auto-inzittenden, maar ruim drie keer zo laag als het risico van een brom-/snorfietser en een motorrijder.
Wie is aansprakelijk bij een fietsongeval tussen fietsers? Bij een ongeval tussen en fietser en een auto is de aansprakelijkheid goed geregeld, de auto is altijd aansprakelijk, zelfs bij eigen schuld van de fietser. En motorvoertuigen zijn verplicht verzekerd en bieden dus altijd verhaal!
Net als in voorgaande jaren stierven veel meer mannen dan vrouwen in het verkeer. Uiteindelijk kwamen 291 fietsers om het leven op de weg, het hoogste aantal sinds 1996 (het begin van de registratie). Het aantal doden onder 75-plussers op de fiets steeg van 94 (in 2021) naar 150.
De vraag bij een ongeluk met de fiets is dan welke verzekering uw letselschade vergoed. Er is geen verplichte verzekering voor fietsers. De schadeclaim dient daarom ingediend te worden bij de WA- verzekering of AVP- verzekering van de schuldige persoon bij het fietsongeluk.
Onder 75-plussers nam het aantal fatale ongelukken het sterkst toe, met 59 procent ten opzichte van 2021. Dit komt vooral door meer verkeersdoden onder fietsers van deze leeftijd; 150 in 2022, tegen 94 het jaar ervoor.
Op maandag en vlak voor de avondspits vallen de meeste verkeersdoden. Dat blijkt uit de geregistreerde ongevallencijfers van het ministerie van Infrastructuur en Milieu over 2014, die RTL Nieuws analyseerde. De dag met de meeste ongelukken is vrijdag, maar fatale ongevallen gebeuren vaker op maandag.
In Zuid-Holland vinden in totaal de meeste verkeersongelukken plaats, maar ze zijn ook vaker ernstiger van aard dan elders in het land. Bij een kwart van de gevallen is hier namelijk sprake van letselschade of zelfs een dodelijke afloop. Andere provincies met relatief veel ernstige ongelukken zijn Groningen en Drenthe.
Automobilist altijd aansprakelijk bij aanrijding fietser? Als een fietser of voetganger door een auto wordt aangereden en schade heeft, dan is de bestuurder van de auto standaard aansprakelijk voor de schade. De fietser hoeft hiervoor geen schuld aan te tonen. Dit is een vorm van risico-aansprakelijkheid.
Bij een aanrijding tussen een motorrijtuig en een zwakke verkeersdeelnemer, zoals een fietser of een voetganger, is de bestuurder van het motorrijtuig standaard aansprakelijk. Er zijn uitzonderingsgevallen, maar de zwakke verkeersdeelnemer wordt wettelijk beschermd.
Goed voor je hart- en bloedvaten
Daarnaast zorgt regelmatig fietsen ervoor dat je hart in ruststand gezonder is. Uit onderzoek blijkt dat minimaal 2,5 uur bewegen per week het risico op hart- en vaatziektes verlaagt. Door elke dag een halfuur te fietsen kom je dus al aan de beweging die je nodig hebt.
Op de landenlijst staat China met 450 miljoen fietsen veruit aan kop.... In Nederland zijn 16 miljoen fietsen.
Een fiets mag niet langer dan 28 dagen ongebruikt op straat staan.In de binnenstad is dat zelfs niet langer dan 7 dagen. Daarna mag de gemeente de fiets verwijderen. De gemeente controleert op ongebruikte fietsen en op fout neergezette fietsen.
Verschillen binnen de EU
Binnen de Europese Unie varieerden de resultaten opvallend. Frankrijk rapporteerde het hoogste aantal verkeersdoden, met 2.944 fatale slachtoffers in 2021. Italië volgde met 2.874 slachtoffers en Duitsland met 2.562 doden als gevolg van verkeersongevallen.
En snelheid blijft dé allergrootste verkeerskiller
Overdreven en onaangepaste snelheid zijn dé belangrijkste oorzaken van verkeersongevallen.
Directe oorzaken
Op “ik'-niveau gaat het om: achtergrond, falen, onveilige handelingen/situaties, ongeval, letsel.
Risico fietsen in het donker neemt toe
In het donker 's morgens (tussen middernacht en het begin van de ochtendschemer) is het risico het hoogst. Dit geldt zowel voor fietsongevallen met een motorvoertuig, als voor fietsongevallen waarbij geen motorvoertuig betrokken was.
Alcohollimiet fietsers
U mag niet fietsen als u onder invloed bent van alcohol. Dit kan leiden tot gevaarlijk rijgedrag en daarmee tot gevaar voor anderen.
U mag geen elektronische apparaten zoals mobiele telefoons, navigatiesystemen, tablets of muziekspelers vasthouden tijdens het fietsen. Handsfree bellen en muziek luisteren is wel toegestaan. Als u stilstaat mag u uw telefoon of ander mobiel elektronisch apparaat vasthouden en gebruiken.