De vijf emotionele basisbehoeften volgens schematherapie zijn: Veiligheid. Vrijheid van expressie van behoeften, emoties en meningen. Autonomie van competentie en identeit.
Wanneer we vroeger emotionele behoeften als affectie, liefde, aandacht, zorg, het er mogen zijn, serieus genomen worden, jezelf mogen zijn en troost en dergelijke van onze ouders hebben ontvangen, zullen we ons eerder op ons gemak voelen bij mensen bij wie we gevoelens merken als geborgenheid, warmte en een positieve ...
De zelfdeterminatietheorie is in de psychologie een breed geaccepteerde en goed onderbouwde theorie. Die stelt dat welzijn wordt bepaald door de mate waarin mensen kunnen voldoen aan drie psychologische basisbehoeften: de behoefte aan autonomie, verbondenheid en competentie.
De basisbehoeften
Kleding, eten, drinken en zuurstof zijn basisbehoeften. Je hebt ze nodig om te kunnen leven. Maar dat geldt natuurlijk ook wel voor onderdak en veiligheid. Een basisbehoefte is ook de afwisseling tussen inspanning en ontspanning zowel fysiek als mentaal.
Als je dorst hebt, geeft dat gevoel een behoefte aan vocht aan. Je voelt je weer prettig als je die behoefte bevredigt. Als je je moe voelt, geeft dat een behoefte aan rust of ontspanning aan. Je voelt je goed als je daarnaar luistert door te rusten of te ontspannen.
Er zijn vier basisbehoeften: voedsel, huisvesting, gezondheidszorg en onderwijs.
Dit zijn de behoefte aan competentie, autonomie en relatie. Voor leerlingen is het belangrijk dat er ook aandacht is voor deze behoeften.
Eten, drinken en een dak boven je hoofd, het zijn de belangrijkste levensbehoeften. Tijdens de oorlog komen deze behoeften steeds verder onder druk te staan. Zo gaat het voedsel op de bon en ontstaat er een circuit van zwarte handel. Vooral in het laatste oorlogsjaar is er veel schaarste op alle gebieden.
1. Primaire biologische levensbehoeften. Dit zijn de eerste basisbehoeften, zoals zuurstof, voedsel en water. Maslow omschrijft deze behoeften als fysiologische of primaire biologische behoeften.
Relatie, autonomie en competentie als de drie psychologische basisbehoeften om ontwikkeling en motivatie te kunnen waarborgen.
Je partner kan zich bijvoorbeeld niet afstemmen op jouw gevoelens, ook al geef je die wel aan. Of ontkent je gevoelens en doet je verzanden in eindeloze wel/niet discussies. Dit leidt op den duur tot vereenzaming binnen de relatie. Je 'verhongert' emotioneel als het ware.
Voelt aan wat het gevoel van de ander is en speelt hierop in. Waardering: geeft anderen zowel bewust als onbewust een gevoel van waardering en acceptatie. Welkom voelen: heeft een uitnodigende houding. Geeft een ander het gevoel dat zijn of haar aanwezigheid op prijs wordt gesteld.
Adaptief onderwijs is onderwijs dat voldoet aan een drietal basisbehoeften van leerlingen: relatie, competentie en autonomie. Onder de basisbehoefte relatie wordt verstaan dat leerlingen zich geaccepteerd weten, ze erbij horen, ze het gevoel hebben welkom te zijn, ze zich veilig voelen.
Belangrijke theorieën over de menselijke basisbehoeften zijn bijvoorbeeld de behoeftehiërarchie van Abraham Maslow en de zelfbeschikkingstheorie. Verschillende mogelijke basisbehoeften die de mens bijvoorbeeld heeft zijn de behoeften naar competentie, erkenning, verbondenheid maar ook eten en veiligheid.
De eerste basisbehoefte zoals eten, lucht en water – Maslow noemt dit de fysiologische behoeften of primaire biologische behoeften. De tweede fase in de behoeftepiramide van Maslov is bestaandszekerheid. Hier vallen zaken als veiligheid en zekerheid onder.
Secundaire behoeften zijn dingen waar je eigenlijk wel zonder zou kunnen, voorbeelden hiervan zijn een telefoon, televisie en een (dure) auto. Het zijn geen dingen die van levensbelang zijn.
Lichamelijke behoeften (Physiological Needs); Maslow doelt met de zogenaamde fysiologische behoeften op de meest basale behoeften van de mens om het menselijk lichaam te kunnen laten functioneren. Denk daarbij aan de lichamelijke behoeften als lucht, voedsel, slaap en de mogelijkheid om naar het toilet te gaan.
Luisteren, ontvangen, muren van aandacht vormen om wat er zich in je afspeelt. Echt voelen betekent alles, alles wat er in je aanwezig is aandachtig waarnemen. Dan kun je vervolgens ook voelen wat je nodig hebt, wat je van jezelf verlangt.
Persoonlijke behoeften ervaren en erin voorzien. Persoonlijke behoeften: durf ze te ervaren, ga er niet aan voorbij, vervul ze niet overmatig maar verwaarloos ze ook niet. Eigen behoeften ervaren en erin voorzien is een leerdoel voor de training autonomie of persoonlijk leiderschap.
Gecreëerde behoeften zijn de verlangens om goederen of diensten te consumeren die niet voldoen aan de primaire behoeften. Opgemerkt moet worden dat bedrijven behoeften creëren door te proberen de consument te beïnvloeden om hen over te halen iets te kopen waarvan ze niet wisten dat ze het wilden.