Volgens Mehrabian bestaat rechtstreekse communicatie tussen twee personen uit drie elementen: woorden, intonatie en lichaamstaal.
De inhoud van wat iemand vertelt; 2. De procedure of de manier waarop iets wordt verteld en hoe het gesprek wordt ingericht; 3. De relatie tussen de diverse actoren, en de gevoelens die bij ieder spelen tijdens de communicatie.
De 3 elementen van communicatie – lichaamstaal, stem en woorden . Wanneer we met iemand face-to-face communiceren, geven we de informatie en het begrip door via 3 verschillende elementen – lichaamstaal, stem en woorden. De boodschap wordt echter niet op alle 3 dezelfde manier gecommuniceerd.
Er zijn verschillende vormen door middel waarvan mensen met elkaar communiceren. We kunnen mondeling communiceren, schriftelijk, digitaal of via de media.
Wanneer communicatie plaatsvindt, gebeurt dit doorgaans op een van de drie manieren: verbaal, non-verbaal en visueel . Mensen beschouwen communicatie vaak als vanzelfsprekend. Communicators wisselen voortdurend informatie uit, wat betekent dat mensen altijd informatie lijken te ontvangen of te geven.
Er zijn drie communicatiemodi (of de manier waarop communicatie wordt uitgedrukt): interpersoonlijk, interpretatief en presentationeel .
Het belang van een communicatiestrategie
De strategie baseert zich op drie verschillende factoren: de boodschap, de doelgroep en de communicatiestijl. In de communicatiestrategie omschrijf je hoe je een bepaalde boodschap met je doelpubliek wilt delen.
Het communicatieproces begint bij de zender , die ook wel de communicator of bron wordt genoemd. De zender heeft een soort informatie - een opdracht, verzoek, vraag of idee - die hij of zij aan anderen wil presenteren.
7% gesproken woorden; wat wordt er letterlijk gezegd, de inhoud, de argumenten. 38% intonatie; hoe wordt iets gezegd, o.a. stemgebruik. 55% lichaamstaal; houding, gezichtsuitdrukking en gebaren.
Communicatie is een tweerichtingsproces met de volgende elementen: een zender, een bericht, een medium, een kanaal, een ontvanger, een respons en feedback . Het is echter niet voldoende om alleen al deze elementen te hebben; er moet samenwerking en begrip zijn tussen de twee betrokken partijen.
Een raamwerk dat bijzonder nuttig kan zijn voor leiders zijn de drie V's van communicatie: Voice, Visual en Verbal . Voice verwijst naar de toon, het tempo en het volume van onze toespraak. Voor leiders is een heldere en zelfverzekerde stem cruciaal om anderen te inspireren en motiveren.
Drie lagen in de communicatie.
1. de inhoud van wat iemand vertelt; 2. de procedure of de manier waarop iets wordt verteld; 3. het proces van de betrekkingen tussen de spreker en de luisteraar(s), en de gevoelens tijdens de communicatie.
In voorgaande jaren heb ik vier soorten communicatie beschreven, maar ik geloof dat er eigenlijk vijf soorten communicatie zijn: verbaal, non-verbaal, schriftelijk, luisterend en visueel .
Er zijn vier belangrijke communicatiestijlen: passieve communicatie, agressieve communicatie, passief-agressieve communicatie en assertieve communicatie. Elke communicatiestijl kan verbaal, non-verbaal, of in geschreven vorm worden weergegeven.
De belangrijkste elementen omvatten verbale communicatie en non-verbale communicatie , waarbij aspecten als lichaamstaal, toon van de stem en oogcontact een cruciale rol spelen. Een communicator kan bijvoorbeeld specifieke gebaren of gezichtsuitdrukkingen gebruiken om de boodschap te versterken, zodat de ontvanger de bedoelde betekenis begrijpt.
Communicatie is het proces van het uitwisselen van informatie, ideeën of emoties tussen individuen of entiteiten. Het omvat drie fundamentele factoren: een zender, een bericht en een ontvanger . De zender is de bron van de informatie of het idee, en maakt en verzendt een bericht met behulp van verbale, non-verbale of schriftelijke middelen.
Gedrag wordt volgens Theo Poiesz bepaald door drie factoren, namelijk motivatie, gelegenheid en capaciteit. Motivatie is de mate waarin de persoon een doel wenst te bereiken, of interesse heeft voor specifiek gedrag.
De zender, het kanaal en de ontvanger zijn de drie hoofdcomponenten van het communicatiesysteem. Het berichtsignaal wordt gemoduleerd door de zender. Het proces van het transformeren van een signaal naar een vorm die geschikt is voor transmissie, staat bekend als modulatie.
De ACTFL-prestatiebeschrijvingen voor taalstudenten beschrijven hoe taalstudenten taal gebruiken in drie prestatieniveaus (beginner, gemiddeld en gevorderd), in drie communicatiemodi ( interpersoonlijk, interpretatief en presentatief ) en volgens bepaalde taalkenmerken.
Effectief communiceren begint met luisteren. Als je de boodschap van de ander slechts voor een deel hebt aangehoord is de kans groot dat er ruis ontstaat. Behalve simpelweg aanhoren wat iemand anders zegt is het ook belangrijk dat je oprechte interesse toont en aandacht besteed aan de boodschap.
De zes typen communicatie zijn mondeling, interpersoonlijk, non-verbaal, schriftelijk, visueel en luisterend . Mondeling omvat alle gesproken spraak en interpersoonlijk omvat verbale en non-verbale communicatie. Non-verbaal is fysieke expressie en schriftelijk is het gebruik van letters en symbolen om informatie te delen.