Vier belangrijkste aspecten van communiceren
Een boodschap mondeling of schriftelijk helder aan anderen overbrengen. Aandachtig en respectvol luisteren naar anderen.
Er zijn verschillende vormen door middel waarvan mensen met elkaar communiceren. We kunnen mondeling communiceren, schriftelijk, digitaal of via de media. Binnen de gezondheidszorg neemt de mondelinge communicatie de belangrijkste plek in. Tijdens deze mondelinge communicatie vindt het communicatieproces plaats.
Zender: degene die de boodschap zendt. Boodschap: informatie in de vorm van gedachten, gevoelens, gedrag. Kanaal of Medium: gesprek, verhaal, boek, videofilm, facebook etc.
In gezonde communicatie loopt het contact tussen jouw en je partner soepel.Je begrijpt elkaar en interpreteert de boodschappen meestal goed. Hierdoor voorkom je miscommunicatie die ruzie of verwijdering tot gevolg hebben. Gezonde communicatie nodigt uit tot meer en nog intiemer contact.
Voorwaarden voor effectieve communicatie
Kort en bondig argumenteren, voor de ander relevante punten benoemen. Jouw eisen en verwachtingen zonder spanning op tafel leggen. Anderen motiveren en aanzetten tot actie. Je eigen doelen parkeren, actief luisteren en de juiste vragen stellen.
Maak oprecht contact met je gesprekspartner en wees benaderbaar. Ontspan, glimlach, maak oogcontact, zorg voor een open houding en verdiep je in je gesprekspartner. Een goed contact levert meer onderling begrip, respect en waardering op, waardoor de communicatie soepeler en sneller zal verlopen.
Volgens Aristoteles heeft de kracht der overtuiging vijf elementen, namelijk de spreker, die oreert, de boodschap, de situatie, het publiek en het effect, namelijk overreding.
Voordelen van goede communicatie
Goed samenwerken met collega's (en klanten) leidt tot meer productiviteit, positieve resultaten en meer successen. Je voelt je betrokken bij je werk en je bent gemotiveerd. Bovendien zorgt goede samenwerking ook voor goede communicatie.
Verbale communicatie omvat taal en spraak, terwijl non-verbale communicatie omvat lichaamstaal, gezichtsuitdrukkingen en gebaren. Andere vormen van communicatie-uitingen omvatten bijvoorbeeld schriftelijke teksten, beelden, video's, geluid en multimedia.
- verbale communicatie (afgesproken betekenis van woorden); - non-vocale communicatie (er wordt geen stemgeluid gebruikt).
Kenmerken van een goede communicatie zijn: Je gebruikt heldere taal, afgestemd op de ontvanger (denk bijvoorbeeld aan het gebruik van jargon). Je formuleert in korte zinnen. Je staat niet alleen op 'zenden', maar schakelt over op ontvangen als de ander behoefte heeft om iets te zeggen of te vragen.
Emotionele niveau
Communicatie op emotioneel niveau gaat over de gevoelens van iedere afzonderlijke persoon in het gesprek. Wanneer een gespreksdeelnemer uit hoe hij zich voelt in een gesprek, dan is er sprake van het emotionele niveau.
Communicatie is een activiteit waarbij levende wezens betekenissen uitwisselen door op elkaars signalen te reageren. Het Latijnse woord communicare slaat terug op "iets gemeenschappelijk maken".
Dat doe je om een boodschap duidelijk over te brengen. Apparaten die je kunt gebruiken om te communiceren met je stem zijn: de telefoon, radio, luidspreker, megafoon.
In dit artikel delen we het effect van geweldloze communicatie en de vier stappen hierin: waarnemen, gevoelens uiten, behoefte(n) onderkennen en verzoeken tot actie.
Elke boodschap die we uitwisselen in de interactie tussen twee of meer personen - hoe kort ook - omvat maar liefst vier dimensies: het zakelijke aspect, het expressieve aspect, het relationele aspect en het appellerende aspect.