Veel bedrijven hebben een eigen intern noodnummer. Deze staat vaak vermeld op vaste toestellen en/of op de veiligheidsinstructiekaarten en/of –plattegronden die in het gebouw hangen. Maar het is ook belangrijk om dit telefoonnummer uit je hoofd te weten en toe te voegen aan je contactenlijst in je mobiele telefoon.
Met een megafoon kunt u een grote groep mensen aanspreken, en bent u ook over grotere afstand goed verstaanbaar.
De gegevens die gemeld (de meldregels) moeten worden zijn: Naam en telefoonnummer van de melder. exacte plaats van het incident (adres / kamer / etage) Welke huldienst er nodig is (brandweer / ambulance / poltie).
Binnen ZGR worden per kwartaal verschillende meldingen verzameld en geanalyseerd. Het gaat om meldingen incidenten cliënten (MIC) en meldingen incidenten medewerkers (MIM).
Je kunt ook praten met vertegenwoordigers en begeleiders. Zij weten vaak hoe je het voor de mensen makkelijker kunt maken om iets te zeggen. Op deze manier krijg je informatie van mensen. Je kunt dit gebruiken voor een gesprek met de instelling.
Een spelsysteem of letterkaart kan een hulpmiddel zijn voor communicatie met patiënten die volledig verlamd zijn en niet meer kunnen spreken. Door elke letter van een woord af te gaan kan met alleen 'ja' en 'nee' toch gecommuniceerd worden. Bekijk ook de communicatiewijzer (ezelsbruggetje) voor invasieve beademing.
Controleer de toiletten
Tijdens de evacuatie is het zaak dat de BHV'er verschillen plekken controleert. De BHV'er kijkt of er mensen zijn achtergebleven in technische ruimten, toiletten of misschien wel kasten. Als laatste check bekijkt de BHV'er of dat de werkplek veilig is achtergelaten.
Een slow whoop geluid is een duidelijk herkenbaar en goed hoorbaar geluidssignaal dat in een regelmatig tempo steeds herhaald wordt. Dit luide signaal waarschuwt de werknemers en alle aanwezigen binnen een gebouw dat er snel actie moet worden ondernomen om tot ontruiming van het gebouw over te gaan.
Nadelen portofoon
Door de portofoon hebben ze een “extra” BHV communicatiemiddel, welke soms als extra ballast wordt ervaren. Ook moet de portofoon vaak eerst opgehaald worden tijdens een calamiteit en dat betekent tijdverlies. Een push to talk app heeft hier geen last van.
Via het alarmnummer (112) en het landelijk telefoonnummer van de politie (0900-8844) komen bij de meldkamer 24 uur per dag alle telefoontjes binnen. De meldkamermedewerkers beoordelen de meldingen op belangrijkheid. Er zijn drie soorten meldingen: spoed, nu en later.
Leg snel en concreet uit wat er gebeurd is. Hang pas op als de centralist dat aangeeft. De situatie kan zich voordoen dat je direct met reanimatie moet starten. Dan ga je 112 bellen, geef je locatie door, vertel dat je aan het reanimeren bent en wat je nodig hebt.
Chat met de meldkamer via 112NL app
De 112NL app is een aanvulling op 112 bellen. Als u niet goed kunt horen, praten of een andere taal spreekt, maakt u via de 112NL app contact met de meldkamer.
Met de ware liefde is het goed ruzie maken. Terwijl jullie ruzie maken doen jullie al pogingen om het weer goed te maken of om de schade te beperken. Je haalt er tijdens de ruzie geen oude conflicten bij, je doet geen aanval op elkaars persoonlijkheid (jij doet altijd zo…) en je hult je niet in stilzwijgen.
Er zit een groot verschil tussen wat een man voelt en wat hij laat zien. Zo'n 80 procent van de mannen zegt dat zijn gevoelsleven dieper gaat dan anderen weten. Als de man blijdschap of boosheid voelt, laat hij dit meestal wel merken. Maar hij houdt zijn kwetsbaardere gevoelens vaak verborgen – vooral angst.
De Commissie Melding Incidenten Cliënten wil met dat doel de zorgverleners van De Zorgprofessional dienen. De Raad van Bestuur van De Zorgprofessional dringt er bij alle leden op aan om daadwerkelijk melding te maken van de incidenten die ze tegenkomen.
Bij Veilig Incident Melden (VIM) worden incidenten en bijna-incidenten binnen uw dagelijks werk gemeld, geanalyseerd en worden verbetermaatregelen voorgesteld. In de praktijkgids VIM staat duidelijk omschreven wat u ziekenhuisbreed moet regelen voordat u kunt beginnen met VIM-en.
Verplicht melden
Of als de cliënt is overleden omdat er iets niet goed is gegaan in de zorgverlening. Bijvoorbeeld: verzorgenden hebben de valpreventie niet goed uitgevoerd. Vervolgens valt de cliënt en breekt zijn heup. Of een cliënt heeft verkeerde geneesmiddelen gekregen met ernstige bijwerkingen tot gevolg.