Een volledig elektrische auto die lekker ver kan rijden én voor een betaalbare prijs! De koploper is: de Hyundai Kona Electric 64 kWh. Uitgaande van de vanaf-prijs en de praktijk actieradius die de auto gemiddeld haalt betaal je zo'n €96,- per kilometer actieradius die de auto heeft.
Tesla Model S - EVs grootste rijbereik
De Tesla Model S is een fullsize, volledig elektrische luxe vijfdeurs die wordt geproduceerd door Tesla Motors. Dit model heeft het predicaat 'op twee na snelste productieauto ooit geproduceerd' en heeft de grootste actieradius van alle elektrische auto's: 575 km.
Elektriciteit is goedkoper dan benzine of diesel, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting en ook aan onderhoud ben je minder kwijt. Onder aan de streep liggen de gemiddelde autokosten voor een elektrische auto vaak niet hoger of zelfs lager dan die voor een vergelijkbare benzineauto.
De Fiat 500 veroverde in april de eerste plek op de bestsellerlijst van elektrische auto's. Met 5.524 nieuwe registraties eindigde de Italiaanse stadsauto voor de Peugeot e-208, waarvan 3.370 exemplaren de showroom uitreden.
De Kia EV6 wint als 'Elektrische Auto van het Jaar 2022' in het hoge segment. Deze stoere elektrische crossover heeft een krachtig design en een rijbereik tot maar liefst 528 kilometer (WLTP). Bovendien onderscheidt de EV6 zich in hoge laadsnelheid, een trekgewicht tot wel 1600 kg en uitstekende rijeigenschappen.
Onder de huidige omstandigheden gaan de meeste accu's van een elektrische auto ongeveer 10 tot 20 jaar mee, voordat ze moeten worden vervangen. Volgens een enquête van Cox Automotive hebben veel potentiële kopers van een elektrische auto bedenkingen bij de levensduur en eventuele vervangingskosten van de accu.
Hoeveel een elektrische auto na een aantal jaar nog waard is, hangt af van het gebruik en model. Maar een goede vuistregel is dat de auto na vier jaar nog ongeveer 40 tot 55% van de nieuwprijs waard is. Dat is vergelijkbaar met een benzineauto.
Energiekosten. Met een elektrische auto rijd je 100 kilometer op 20,7 kilowattuur (kWh). Ter vergelijking: je hebt 6,7 liter benzine nodig om 100 kilometer te rijden.
Aanbieders hanteren prijzen tussen de € 0,25 en € 0,79 per kWh. Een gangbaar tarief is zo'n € 0,60 per kWh. Om 20,7 kWh te laden ben je € 12,42 kwijt. Dat is iets meer dan € 0,12 per kilometer.
“De batterij, het duurste element van de auto, wordt stilaan goedkoper. Concreet schatten we dat de prijs tegen 2030 twintig keer goedkoper zal zijn tegenover tien jaar geleden”, zegt Van Mierlo. “Vandaag zijn veel elektrische auto's trouwens al goedkoper dan een diesel- of benzinewagen.
De Kia e-Soul van 64 kWh heeft de beste prijs-actieradius verhouding met 96,14 euro per kilometer. Het is belangrijk om ook naar andere factoren te kijken dan de actieradius bij het zoeken naar een elektrische auto, zoals de fase aansluiting.
13 - Polestar 2 Long Range Dual Motor
Actieradius bij 100 km/h: 395 kilometer. Actieradius bij 130 km/h: 300 kilometer.
Uit onderzoek van IFA en DEKRA blijkt dat al in 2020 de totale kosten van een elektrische auto, inclusief stroom, regelmatig onderhoud en reparaties, 3,2 procent lager uitvallen dan bij een auto met verbrandingsmotor.
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.
Een elektrische auto wordt standaard geleverd met tot wel 6 jaar onderhoud, waarbij de auto op alle belangrijke punten wordt gecontroleerd. Het onderhoud bestaat uit een inspectieservice, het vervangen van de pollenfilter en het verversen van de remvloeistof. Ook voeren we gelijk een APK uit als het nodig is.
Het antwoord zal een glimlach op je gezicht toveren: elektrisch rijden is op lange termijn goedkoper. Dat komt door de lagere kilometerprijs in vergelijking met diesel- of benzineauto's. Verder heb je bij een elektrische auto doorgaans minder kosten aan het onderhoud.
Voor plug-in hybrides met een uitstoot van maximaal 50 gram CO2 per kilometer is er tot en met 2024 een korting van 50 procent op de wegenbelasting. In 2025 bedraagt die korting nog 25 procent en in 2026 is het, net als bij volledig elektrische auto's gedaan met de fiscale voordelen en betaal je het volledige tarief.
Elektrische auto's
Hoe verhoudt de hybride auto zich tot de volledig elektrische auto? Laatstgenoemde is duurder in aanschaf en heeft een kleinere actieradius, maar heeft één groot voordeel ten opzichte van zijn hybride 'concurrent': de CO2-uitstoot is nul.
Gemiddeld ligt de aanschafprijs voor een laadpaal thuis tussen de €500 en €1500. Er zit hier best een prijsverschil tussen. Dit komt door het soort laadpaal waar je uit kunt kiezen, de uitvoering en eventueel extra montagekosten.
En ook bij de elektrische wagens zijn er een aantal modellen, vooral Aziaten, met deze optie. De Nissan LEAF bijvoorbeeld, maar ook de technologisch gelijkaardige Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5. Beide wagens hebben trouwens nog een extra trucje: naast vehicle to grid kunnen zij ook vehicle to load opladen.