Lek herstellen
Zaag het defecte deel leiding weg met een ijzerzaag. Zet een knelkoppeling losjes vast op de twee afgezaagde uiteinden. Meet de afstand van het nieuwe deel leiding. Hou er rekening mee dat de nieuwe leiding ongeveer een centimeter in de knelkoppelingen moet zitten.
Bij acuut gevaar of spoed bel je het alarmnummer 112. Is het niet acuut, maar heb je de brandweer wel nodig? Bel dan 0900-0904.
Met een thermografische infraroodcamera kan een expert die warmteverschillen door je muren waarnemen. Zo kan hij heel precies je waterleiding lek opsporen. Traceergas: bij deze methode blaast een specialist traceergas in je leidingen. Waar er schade is, ontsnapt het gas langs de openingen.
Het waterbedrijf legt alle waterleidingen tot aan de watermeter. Na de watermeter bent u zelf verantwoordelijk voor de leidingen. Als u huurder bent, dan is de huisbaas verantwoordelijk voor herstellingen. De huurder moet de waterleiding en de watermeter wel beschermen tegen vrieskou.
Doordat de sporen niet altijd snel zichtbaar zijn, kan het soms wel maanden of zelfs jaren duren voordat je een waterlek opgemerkt. Pas nadat er tekenen van een lekkage zijn, zul je je vaak pas realiseren dat dit door een kapotte waterleiding of afvoer wordt veroorzaakt.
Wateroverlast in uw kelder of huis
Of misschien een lek in uw waterleiding? Dan kunt u het beste een loodgieter bellen. Waternet is alleen verantwoordelijk voor wateroverlast en de waterleidingen buiten uw huis: tot en met de hoofdkraan en watermeter.
Is schade door een lekke leiding verzekerd? De kosten om de lekkage van de lekke leiding op te sporen en om de lekke leiding te repareren zijn verzekerd als het uitstromende water, stoom of olie de woning beschadigt.
Hoeveel kost een lekdetectie? Een professionele lektdetectie kost gemiddeld tussen de 300 en 500 euro. Dit is inclusief voorrijkosten, gebruik van apparatuur en uitgebreide rapportage. In de meeste gevallen worden deze kosten ook gedekt door je verzekering.
Voor lekkages in huis moet je zelf een loodgieter inschakelen.
Uw verhuurder moet ervoor zorgen dat uw woning goed blijft. Hij moet gebreken oplossen zoals lekkages. Voor dagelijks onderhoud bent u zelf verantwoordelijk.
Maar lekkages wil je natuurlijk zo vroeg mogelijk opsporen om schade te voorkomen. Bij leidingen en buizen die niet zijn weggewerkt, kun je controleren op lekkages door langs de buizen te gaan met een wc papiertje. Als deze nat wordt, weet je dat daar een lek is.
Ernstige lekkage in de woonruimte door aan- of afvoerleidingen van water. Onvoldoende daglicht in de woonkamer. Scheuren in de binnenmuren door verzakking. Loslatend pleisterwerk door vochtoverlast.
Een waterleiding kan springen door verstoppingen, verkalking, slijtage of invloeden van buitenaf, dan is direct ingrijpen noodzakelijk om verdere waterschade en waterverspilling te voorkomen. De buitenkraan is ook een veelvuldige oorzaak van het springen van de waterleiding.
Als drinkwaterleverancier is PWN verantwoordelijk voor de kwaliteit van het water tot aan de watermeter. De watermeter en de leiding die zorgt voor de aansluiting op het waterleidingnet zijn eigendom van PWN.
Waar lopen leidingen? Gas, water en elektriciteit worden via leidingen de woning binnengebracht. De leidingen zijn soms goed zichtbaar, maar ze lopen ook achter of in de muur en onder of in de vloer te vinden. Ook in het plafond zijn leidingen aanwezig.
Veel verzekeraars vergoeden de kosten voor het uitvoeren van lekdetectie. In veel gevallen is het voor het declareren van de kosten van het herstel van de waterschade zelfs verplicht om een lekdetectie uit te laten voeren. Lekdetectie spoort de bron van een lekkage heel nauwkeurig op.
Laat een lekkage altijd verhelpen door een loodgieter in te schakelen. Zo weet u zeker dat een nieuwe lekkage rond uw leidingen of afvoer voorkomen wordt.
De kosten voor lekdetectie en van de gevolgschade worden doorgaans door verzekeraars vergoed, afhankelijk van de polisvoorwaarden. Kosten voor reparatie van het lek worden niet vergoed. Indien het lek niet door de huurder is veroorzaakt, dient de verhuurder deze kosten te dragen.
Waterschade in je huis is erg vervelend. Gelukkig vergoedt je inboedelverzekering de schade aan je spullen als ze waterschade hebben.
Vergoeding waterschade bij directe neerslag
Schade door regen, hagel, sneeuw, smeltwater en terugstromend rioolwater is met de neerslagclausule op bijna elke inboedel- en opstalverzekering gedekt.
Water van binnenuit door lekkage aan kranen of leidingen wordt doorgaans wel gedekt door de woonverzekering. De kosten voor het hak- en breekwerk om de leidingen te bereiken en de schade te herstellen, zijn bij alle opstalverzekeraars gedekt. Ook schade die ontstaat door een forse regenbui wordt gedekt.
Het alarmnummer 112 is alleen bedoeld voor spoedeisende of levensbedreigende situaties en brand. Voor alles wat geen spoed heeft en niet levensbedreigend is, maar waar je toch de brandweer ter plaatse nodig hebt, bel je 0900-0904.
De brandweer helpt altijd eerst de mensen die in levensgevaar zijn, bv. wanneer er gewonden zijn, bij brandgevaar of instortingsgevaar of bij gevaren op de openbare weg (omgevallen boom, doorgesneden kabels, gaslek, gevallen stenen, ...). Enkel in die gevallen mag u het noodnummer bellen.
Ieder waterbedrijf is verantwoordelijk voor het leveren van betrouwbaar drinkwater tot aan de hoofdkraan, ook wel de hoofdafsluiter genoemd. Via de watermeter stroomt het drinkwater naar de binnenleidingen in huis. De kwaliteit van het drinkwater in de binnenleidingen is de verantwoordelijkheid van de woningeigenaar.