U bent misschien een beginnende bestuurder die zich vol zelfvertrouwen voorbereidt op het examen, maar zelfs de beste bestuurders hebben moeite met de standaard rijmanoeuvres, zoals inparkeren in de parkeervakken, achteruit inparkeren, fileparkeren en een noodstop maken .
Handeling waarmee men de voortgang van een voertuig verandert, zoals bijvoorbeeld een parkeermanoeuvre.
Als je fouten maakt tijdens je toets
U kunt doorgaan als u een fout maakt . Het heeft mogelijk geen invloed op uw testresultaat als het niet ernstig is. Uw rijexaminator zal uw test alleen stopzetten als hij/zij denkt dat uw rijgedrag een gevaar vormt voor andere weggebruikers.
U moet tijdens het examen 2 van de 6 beschreven manoeuvres uitvoeren en een stuk zelfstandig rijden op de weg.
Van een bijzondere manoeuvre wordt gesproken als een verkeersdeelnemer een bijzondere verrichting in het verkeer uitvoert. Het gaat onder andere om achteruit rijden, uit een uitrit vandaan komen, een parkeervak verlaten, keren op de weg, de snelweg oprijden en afrijden en van rijstrook wisselen.
De kandidaat mag dus maximum 9 lichte fouten of maximum 1 zware én 4 'lichte' fouten maken. Bij 2 zware overtredingen wordt de kandidaat onmiddellijk uitgesteld. De kandidaat moet vandaag 2 manoeuvres uitvoeren tijdens het praktijkexamen: parkeren achter een voertuig en keren in een smalle straat.
Veranderingen in het theoretische rijexamen
Door het rood rijden of te snel rijden levert je bijvoorbeeld een zware overtreding op, goed voor vijf strafpunten. Je moet minimum 41 op 50 halen, wat betekent dat je er bij twee zware overtredingen sowieso aan bent voor de moeite.
€120 voor het theorie-examen: Gemiddeld wordt het examen 2 tot 3 keer afgenomen, à €48 per poging. €520 voor het rijexamen: Dit omvat 1 tot 2 examens (à €135,50), rijschoolkosten en 1 rijles voor het examen. €180 aan bijkomende kosten: Gezondheidsverklaring, eventuele tussentijdse toets, pasfoto's en rijbewijsaanvraag.
Moeilijkste bijzondere verrichting: Keren op een weg (3-puntsbocht) Dit houdt in dat je je voertuig draait in een smalle straat of weg om in de andere richting te rijden. Het kan een uitdaging zijn, vooral als er veel verkeer is of wanneer je weinig ruimte hebt om te manoeuvreren.
HELLINGPROEF: De automaat-auto heeft een “hill-assist”. Sta je stil op een helling, dan hoe je alleen maar de rem los te laten en zachtjes gas te geven. Klaar.
9. De vormen van manoeuvre zijn omhulling, draaibeweging, infiltratie, penetratie en frontale aanval . Commandanten gebruiken deze vormen van manoeuvre om zich te oriënteren op de vijand, niet op het terrein.
Zo mag je op de autosnelweg en autoweg niet keren, stilstaan of achteruitrijden. Achteruitrijden en keren in een éénrichtingsweg is ook verboden. Daarnaast kan keren ook door een bord (F-7, keerverbod) verboden zijn. Eénrichtingsweg, hier mag je niet keren of achteruitrijden.
Deze manoeuvres omvatten parallel parkeren, vooruit parkeren, achteruit parkeren en rechts parkeren. De examinator kan u ook vragen om een noodstop te maken. Het is belangrijk om deze manoeuvres te oefenen voor uw test, omdat ze essentieel zijn voor een succesvol resultaat.
De 6 bijzondere verrichtingen zijn: Recht achteruitrijden, bochtje achteruitrijden, omkeren door middel van steken, omkeren door middel van een halve draai, hellingproef en fileparkeren.
Dit gaat vaak fout:
Overdreven kijken om goed aan de examinator te laten zien dat je kijkt. Te nonchalant kijkgedrag. Te gehaast door de spiegels vliegen en te weinig echt waarnemen. Te kort voor de auto kijken en daardoor laat reageren op situaties.
Deze fouten zijn minder ernstig en vormen geen direct gevaar voor de bestuurder of anderen in zijn omgeving .
Het ophalen van je rijbewijs
Voordat je mag gaan rijden moet je jouw rijbewijs in handen hebben. Het feit dat je geslaagd bent is namelijk niet voldoende, je moet in bezit zijn van een rijbewijs voordat je zelfstandig mag gaan rijden. Je kunt op de dag van het examen bij de gemeente terecht voor het rijbewijs.