Kunst is de bewuste creatie van iets moois of betekenisvols met behulp van vaardigheid en verbeelding. Het omvat een breed scala aan menselijke activiteiten, waaronder schilderen, tekenen, grafiek, beeldhouwen, moderne mediakunst, theater, dans, muziek en zang, fotografie, film, architectuur, literatuur en poëzie.
Een algemeen kenmerk van de moderne kunst is de drang om te experimenteren en het scheppen van een grotere afstand tussen het kunstwerk en de zichtbare werkelijkheid, bijvoorbeeld door een verregaande abstractie of de nadruk op het kunstwerk als idee.
Er worden vier genres onderscheiden: Visuele kunsten: schilderkunst, beeldhouwkunst, architectuur. Muziek: compositie, alsmede vocale en instrumentale muziek. Literatuur: poëzie, drama, epische poëzie.
Kunst is de bewuste creatie van iets moois of betekenisvols met behulp van vaardigheid en verbeelding. Het bevat een serie aan menselijke activiteiten, waaronder schilderen, tekenen, grafiek, beeldhouwen, moderne mediakunst, theater, dans, muziek en zang, fotografie, film, architectuur, literatuur en poëzie.
Kunst trekt je aandacht, maakt je nieuwsgierig, brengt je in vervoering en kan je ook troost bieden. Kortom, kunst inspireert! Kunst gaat ook over emoties en die zijn vaak te vinden in een ziekenhuis.
Wie het culturele kapitaal in handen heeft, heeft de macht. Zij bepalen wat goed en fout is. “Aanleg en begaafdheid zijn ook het product van een investering in tijd en in cultureel kapitaal.”12 Investeringen gaan dus niet alleen om geld maar ook om geestelijke ontwikkeling.
De oudste vormen van kunst dateren al van ver voor Christus. Recente vondsten in Noord-Afrika waar een botfragment van een woudolifant is gegraveerd met lijntjes zijn waarschijnlijk al van circa 400.000 jaar geleden. Of we dit echt als kunst kunnen zien, hier zijn de meningen over verdeeld.
kunst (zn) : behendigheid, kunststuk, toer. kunst (zn) : kunstwerk, kunstuiting.
Het is een overkoepelend begrip voor de geschiedenis van kunstdisciplines zoals architectuur, schilderkunst, beeldhouwkunst, theater, dans, muziek en film. Literatuurgeschiedenis en cultuurgeschiedenis zijn er nauw mee verwant.
Tegenwoordig worden kunstwerken die gemaakt worden in traditionele culturen en die een nog levende traditie hebben, met de term primitieve kunst bestempeld. Opgegraven kunstvoorwerpen uit uitgestorven culturen (bijvoorbeeld de Maya's en Azteken) worden vaak tot de niet-westerse kunstgeschiedenis gerekend.
Alle goede kunst heeft een betekenis of een idee. De kunstenaar verbeeldt een emotie, gedachte of idee. Dit kan positief zijn maar ook negatief. De kunstenaar heeft er over nagedacht en gericht keuzes gemaakt.
Kunst algemeen behandelt de algemene theorie (cultuurgeschiedenis) van Beeldende kunst en vormgeving, Dans, Film, Muziek en Drama/Theater.
In het leergebied Kunst & Cultuur staat de ontwikkeling van het artistiek-creatief vermogen van de leerling centraal. Leerlingen leren kunst maken, kunst meemaken en betekenis geven aan wat zij maken en meemaken. Ze leren hun verbeeldingskracht gebruiken om artistiek werk te (re)produceren.
'Wat heb je nou aan kunst? ' is speciaal ontwikkeld om leerlingen uit de bovenbouw voorlichting te geven over de functie van kunst en hen te enthousiasmeren voor het vak CKV. In deze theatervoorstelling komen leerlingen uiteenlopende personages tegen die allemaal een andere verhouding hebben tot kunst.
Actief bezig zijn met kunst en cultuur biedt kinderen, jongeren en volwassenen mogelijkheden om zelf vorm te geven aan de manier waarop ze in de wereld staan, aan hun relatie met anderen en met de samenleving en dus aan hun identiteit. Mensen kunnen hun identiteit vormgeven door cultuurparticipatie.
Leonardo Da Vinci – Mona Lisa
Het is waarschijnlijk het beroemdste schilderij in de hele wereld en uit alle kunsttijdperken. Da Vinci schilderde de Mona Lisa tussen 1503 en 1506 in Florence.
Voor individuen heeft het maken van kunst ook een voordeel. Mensen hebben een aangeboren bewondering voor iets wat knap gemaakt is. Schoonheid in kunst kan gezien worden als een indicatie van gezondheid, kracht en doorzettingsvermogen van de kunstenaar. Daarmee is de kunstenaar zelf dus aantrekkelijker als partner.
kunst * [creatieve uiting] {const(e), cunst(e) [kennis, kunde, bekwaamheid, kunstvaardigheid, ambacht, wijsheid] 1285} van middelnederlands connen, cunnen [kunnen, kennen], gevormd als komst bij komen.
Een kunstwerk kan veel met je doen. Het laat je soms opnieuw kijken naar een onderwerp, de geschiedenis of zelfs de toekomst. Kunst heeft altijd een grote rol gespeeld in de samenleving. We kunnen door middel van kunst anders kijken naar onze omgeving en situatie.
Kunst kan zorgen voor meer ontspanning, minder stress en hierdoor dus ook minder burn-outs. Onderzoek toont aan dat deze vermindering van stress de kans op een burn out met maar liefst 10% verlaagt.
Kunst en cultuur voor iedereen
Je krijgt de kans om je creativiteit in te zetten, inspiratie op te doen, anderen te ontmoeten, je talenten te benutten en je leven te verrijken. Het maakt je een gelukkiger, gezonder en socialer mens.
Kunst is het maken van iets bijzonders. Iets moois, iets leuks, iets aangenaams, iets interessants om naar te kijken, te luisteren of te lezen. Iets wat je in een kamer zou zetten of aan de muur zou hangen. Of natuurlijk iets wat niet tastbaar is.