Charm pricing is een strategie die inspeelt op het gevoel van de klant bij een bepaald getal. Zo voelt 4,99 goedkoper dan 5,00 omdat die 99 cent ervoor zorgt dat er geen 5 euro staat – hoewel het verschil natuurlijk miniem is.
Ronde prijzen zijn de laatste jaren in trek. Ze druisen echter in tegen de klassieke marketingtruc van 'Charm Pricing'. Dit is de techniek waarbij een product niet €20,00 kost maar 'slechts' €19,99.
Een psychologische prijs, ook wel bekend als psychologische prijsstelling, is een prijs die op zo'n manier is bepaald en weergegeven dat het inspeelt op de werking van de hersenen om zo overtuigend mogelijk over te komen op de klant.
De prijsperceptie is niet alleen korter, maar ook goedkoper. Hoe meer tekens er staan hoe meer inspanning ons brein moet doen om de prijs te verwerken. En hoe groter de inspanning van ons brein, hoe groter ook de prijsperceptie.
Het prijzen op 99 cent zorgt volgens Gedenk en Sattler bij winkeliers voor minder onzekerheid. Wanneer zij uitgaan van een prijsdrempel die niet blijkt te bestaan, verliezen zij maar één cent op de verkoop.
Duurder is niet altijd beter, maar vaak wel
Toch betekent dit niet dat je altijd voor de goedkoopste keuze moet gaan. Het klopt in de praktijk vaak dat een duurder product van betere kwaliteit is dan een goedkopere keuze. Wel is het belangrijk om goed na te gaan waar dit verschil precies in zit.
Een psychologische prijs is een gekozen prijs voor een product waarop psychologische technieken zijn toegepast. Op die manier wordt een prijs zo aantrekkelijk mogelijk gepresenteerd, waardoor de kans dat iemand je product koop aanzienlijk stijgt.
De juiste prijs voor je product of dienst is dus de hoogst mogelijke prijs die klanten willen betalen. Vooral start-ups zondigen tegen deze regel. Omdat ze redeneren 'Alleen als we goedkoper zijn dan de concurrentie maken we een kans'.
Als je bij het boodschappen doen huismerken koopt, dan kun je het best naar Lidl. Daar zijn de prijzen namelijk het laagst. Dat blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond. Daarmee is Lidl goedkoper dan Aldi, de andere bekende Duitse discounter.
Prijsdiscriminatie is het vragen van verschillende prijzen voor hetzelfde product of dienst bij verschillende afnemersgroepen. Bijvoorbeeld wanneer ouderen goedkoper met het openbaar vervoer mogen reizen. De dienst is hetzelfde, maar de prijs is anders voor een bepaalde groep mensen.
Kostprijs + marge = verkoopprijs
Eén van de manieren om je productprijzen te berekenen is onderstaande berekening. Hierbij zet je je kosten onder elkaar en kun je zien welke prijs je product moet hebben zodat je er voldoende aan verdient. Al je verkopen bij elkaar zullen dus hoger moeten zijn dan je kosten.
De kassa geeft een hogere prijs aan dan het prijskaartje van het product en je krijgt het product niet mee. Je mag ervan uitgaan dat de prijs op het prijskaartje de juiste prijs is. Dit ligt anders als je redelijkerwijs aan kunt nemen dat die prijs niet kan kloppen.
De sperperiode is de periode die aan de soldenperiode voorafgaat en waarbinnen het verboden is om prijsverminderingen aan te kondigen voor schoenen, kleding en lederwaren. Er zijn 2 sperperiodes. De wintersperperiode loopt van 3 december tot 2 januari, de zomersperperiode van 1 juni tot en met 30 juni.
Volgens de meest recente prijspeiling van de Consumentenbond was Jumbo, afhankelijk van het filiaal, de goedkoopste supermarkt. De Spar was de duurste supermarkt. Let op, Jumbo hanteert per winkel verschillende prijsniveau's. Zie hier welk prijsniveau de Jumbo bij jou in de buurt hanteert.
Spar is de duurste supermarkt. Daar zijn A-merken 12% duurder. Aldi en Lidl staan door het geringe aanbod van A-merken niet in de ranglijst. Maar in een vergelijking van 22 dezelfde A-merken bij beide supermarkten is Aldi ruim 5% duurder dan Lidl.
De verschillen zijn klein, maar Lidl is de goedkoopste supermarkt als het om huismerken gaat. Aldi en Lidl hebben traditiegetrouw de goedkoopste huismerken, maar nu staat Lidl alleen aan kop. Aldi wordt ook nipt ingehaald door Dirk en Vomar en zakt naar plek vier. Dat stelt de Consumentenbond na een prijspeiling.
Een goede marge verschilt aanzienlijk per bedrijfstak, maar als algemene vuistregel geldt dat een nettowinstmarge van 10% als gemiddeld wordt beschouwd, een marge van 20% als hoog of goed en een marge van 5% als laag.
De meest bekende manier om je prijs te bepalen is op basis van je kosten en de winstmarge die je wil behalen. Maar in veel gevallen is prijs bepaling logischer op basis van jouw positionering of de waarde die je aan klanten biedt.
Put-Out Pricing staat voor een commerciële strategie waarbij een fabrikant of retailer producten voor een zeer lage prijs aanbiedt. Dit kan een tijdelijke actie zijn, maar ook voor een langere termijn of zelfs permanent. Daarbij zal de verkoper weinig winst maken, of zelfs verlies draaien op dat specifieke product.
De energiebelasting op elektriciteit daalt met 5,7 eurocent per kWh exclusief btw. Daarnaast is de btw op energie per 1 juli 2022 verlaagd van 21% naar 9%. Hoeveel dat voor jou scheelt, hangt af van je stroomverbruik. Bij een gemiddeld verbruik van 2.384 kWh per jaar daalt de energiebelasting met ongeveer € 170.
Chocola, bananen, appels en schoonmaakmiddelen werden maar een beetje duurder. Dat concludeert marktonderzoeker GfK dat de prijzen bijhield van 55 producten in negen verschillende supermarktketens in de periode september 2021-juli 2022.