Voordat je begint met schrijven, is het belangrijk het doel te bepalen, de doelgroep te verkennen, de informatie te verzamelen, selecteren en ordenen. Daarna denk je na over de lay-out. Na al deze stappen te hebben genomen, kan de schrijver beginnen aan het schrijven van het rapport.
Een rapport maken met de wizard Rapport
Klik op het tabblad Maken in de groep Rapporten op Wizard Rapport. Volg de aanwijzingen op de pagina's van de wizard Rapport. Klik op de laatste pagina op Voltooien. Als u een afdrukvoorbeeld van het rapport weergeeft, ziet u hoe het rapport zal worden afgedrukt.
Maar er zijn wel een paar regels: 1) Gebruik in je hele verslag 1 lettertype. 2) Alle geschreven teksten (uitgezonderd titels en tussenkopjes) hebben dezelfde grootte. 3) Titels en tussenkopjes mogen groter en vetter dan de overige teksten. 4) Houdt op alle bladzijden de lay-out (indeling) hetzelfde.
In de inhoudsopgave moeten alle hoofdstukken van het verslag vermeld worden. Dat betekent dus dat ook het voorwoord, de inhoudsopgave zelf, de samenvatting, de literatuurlijst en de bijlagen in deze inhoudsopgave staan.
De inleiding is het eerste hoofdstuk van je scriptie en vormt hierbij het beginpunt van je onderzoek. In je inleiding introduceer je je onderwerp, stelt de probleemstelling op en vertelt je doelstelling en je onderzoeksvragen. Verder maak je een korte beschrijving van de onderzoeksopzet en maak je een leeswijzer.
Pas na het voorblad, het voorwoord en de samenvatting komt de inhoudsopgave. Let goed op de eisen die jouw onderwijsinstelling stelt aan de opmaak van jouw inhoudsopgave. Zorg er in ieder geval voor dat je de inhoudsopgave en de bronnenlijst geen hoofdstuknummer geeft.
Door goed te rapporteren kun je terugkijken hoe en waarom iets op een bepaalde manier gegaan is. Je legt op die manier ook verantwoording af voor je handelen. Ten slotte is het zorgdossier een belangrijk middel om het recht op inspraak in de zorg van de cliënt te waarborgen.
Een verslag begint met een voorblad. Hierop staat de titel van het verslag, je eigen naam, de klas waar je in zit, eventueel de naam van jouw docent en de datum van inlevering. Zorg ervoor dat in de titel duidelijk naar voren komt waar het verslag over gaat. Kies het liefst voor een korte en pakkende titel.
Het voorwoord van een scriptie komt na de samenvatting, maar vóór de inhoudsopgave. De inleiding is het eerste hoofdstuk van je scriptie en komt meteen na de inhoudsopgave.
De tips voor een goede slotzin op een rijtje
De laatste zin moet iets toevoegen aan je verhaal. Met de slotzin probeer je de lezer aan te zetten tot actie. Zorg er wel voor dat het geen commerciële of reclameachtige zin is. Er moet een balans zijn tussen zelfverzekerdheid en bescheidenheid.
In het slot kom je terug op de in de inleiding gestelde vraag of gegeven probleemstelling. Je kan een korte samenvatting geven, je conclusie geven, een afweging maken, een oproep of aanbeveling doen of je verwachtingen uitspreken. Kies de afronding die bij je tekst past.
Een verslag beschrijft wat er gebeurd is, bijvoorbeeld een jaarverslag of een wedstrijdverslag. Een rapport is een kwalitatieve beoordeling na een min of meer grondig onderzoek, bijvoorbeeld een ongevalsrapport.
Schriftelijk werkstuk
Met name in de latere fase van hun studie ronden universitaire studenten hun vakken vaak af met een paper. Het gaat dan om een schriftelijk werkstuk waarin verslag wordt uitgebracht van een zelfstandig uitgevoerd (deel)onderzoek dat aansluit bij het onderwerp van de specifieke cursus.
Bij de meeste ouders in het onderzoek van het Nibud uit 2014 blijkt de leeftijd van hun kind(eren) en hun maandinkomsten geen invloed te hebben op de hoogte van het rapportgeld. Het gemiddelde bedrag dat zij geven voor het rapport van hun kind, is 5 euro per keer.
Rapport (spreek uit als rappoor) is als het ware verbinding maken met de ander. Oftewel afstemmen, op één lijn of dezelfde golflengte zitten of simpelweg: levellen. We doen het bewust en onbewust zowel verbaal en non-verbaal.
Een rapport maken
Selecteer Maken > Wizard rapport. Selecteer een tabel of query, dubbelklik op elk veld in Beschikbare velden dat u aan het rapport wilt toevoegen en selecteer Volgende. Dubbelklik op het veld op basis waarvan u wilt groeperen en selecteer Volgende.